Kicam Skrevet 7. juni 2011 #1 Skrevet 7. juni 2011 Hei alle søte damer her inne:) Fikk beskjed i dag på sykehuset om at neste skritt blir ivf-behandling og at jeg må vente på innkalling til forsamtale.. Hvor lenge måtte dere vente før dere fikk henvisning i posten? Og hvordan er forsamtalen? og selve prosessen? medisinering osv? Du/Dere hadde vært engler hvis dere kunne brukt et par minutter på å fortelle meg litt om dette:) er så utrolig spent! Så lurer veldig på hva jeg kan forvente meg? På både godt og vondt? Blir uendelig takknemlig:)! Stor klem til alle:)
dincene Skrevet 7. juni 2011 #2 Skrevet 7. juni 2011 Hei Hva slags diagnose du/dokke har? Det er jo litt avhengig av det da. Hvor langt i papirarbeidet har dokke kommet? Alle blodprøvene tatt osv? Når legen har sent papira så går det en liten uke før man får tilbakemelding fra St.Olavs i mitt tilfelle at dei har registrert søknaden og at dei har så og så lang venteliste og at vi skal få et brev seinere med oppstartdato. Vi måtte ikke til forsamtale. Så da tar det noen uker til hvis man må ta noen blodprøver ekstra... Du må vel regne sånn 2-3 mån fra i dag av kanskje. Og siden det er sommerstengt i mange så kanskje du må vente enda litt lengre. Men jeg må si at jeg var positivt overraska at det gikk veldig fort. Vi ventet ikke fulle 2 mån en gang! Spennendes prossess dette her!!! Anbefaller å gå gjennom tråder her i forumet. Du finner sikkert svar på masse du skal lure på Det syntes jeg var veldig nyttig.
Kicam Skrevet 7. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 7. juni 2011 Hei og takk for svar:) Glemte helt å skrive at jeg har diagnosen PCOS, men samboer har toppsvømmere:) Hmm, jeg har vært på Gjøvik sykehus nå lenge og prøvd å bli gravide der, men blir henvist videre til Oslo (Ullevål eller universitetssykehuset) for IFV. Vet du om de har sommerstengt? Jeg ber til Gud om at de ikke har det!! Hehe, håper jeg er like heldig som deg og slipper å vente så lenge:) Funket det på første forsøket for dere?? Ja, prøver å lese litt rundt her, men vet vel egentlig ikke helt hva jeg leter etter.. Alt som er nyttig å vite:p
dincene Skrevet 7. juni 2011 #4 Skrevet 7. juni 2011 Vi har hatt et ferskforsøk som var negativt. Skal ha fryseforsøk denne fredagen. Så det kan være noen turer til trondheim virker som Jeg har lest veldig lite om PCOS og behandlinga. Så der skal jeg la være å svare Det er sikkert flere her som er klokere på det området enn jeg ... Søk først "forsamtale", les alt du finner om det.... så søk etter "første forsøk"... så "PCOS" .... du kan finne mye svar blant dei som har skrevet alerede Jeg tror nok alle offentlige har stengt i fellesferien. Leger må jo avvikle ferien sin også: da hopes det sikkert opp med folk som venter på behandlinga...
Kicam Skrevet 7. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 7. juni 2011 Huff, håper jeg er heldig og at sommeren går fort da;) Men tusen takk for svar:) Noen andre som har lyst til å fortelle om deres erfaringer?
Glow2011 Skrevet 7. juni 2011 #6 Skrevet 7. juni 2011 Heisann :-) Jeg har ingen erfaring med forsamtale og ventertider i Oslo, da vi var utålmodig og dro rett til privat klinikken Hausken. Men jeg har også PCOS. Det er gode muligheter for mange egg og graviditet hos oss som har pcos. Om du ikke allerede har fått tips om dette fra legen din, så ville jeg kuttet ut mest mulig sukker og karbohydrater, da vi som har pcos ofte er insulinresistente og kan slite med for høyt blodsukker. Jeg slett med vekten, enda jeg trente mye og spiste normalt sunt. Men jeg fikk Metformin som regulerer insulin og har itillegg lagt om til lavkarbokost. Jeg hadde i følge Hausken ingen tegn til PCOS da jeg kom til de etter 1 år med medisin og denne kosten. Ble jo også spontant gravid to ganger, men mistet dessverre. Ikke sikkert du sliter med vekten, men jeg har stor tro på at kosten uansett spiller en rolle, det samme mener både gynekologene mine på Volvat og de på Hausken. Så det er bare et lite tips på veien :-) Masse lykke til, håper du ikke må vente så veldig lenge :-)
Kicam Skrevet 7. juni 2011 Forfatter #7 Skrevet 7. juni 2011 Hei! Tusen takk for svar:) Jeg slier ikke veldig med vekten enda, men merker at jeg har lagt på meg en god del kilo etter at jeg sluttet på pilla og fikk diagnosen.. Jeg trur jeg har en normal bmi, er rimelig sikker på at jeg ikke er det de kaller overvektig, men prøver å være forsiktig med hva jeg putter i munnen, men det er sykt vanskelig!! Hvor mye koster det å ta det privat a? Jeg og min kjære har liksom ikke helt god økonomi, så synes de offentlige utleggene på 15 000 allerede var ganske mye (men absolutt verdt en baby!!) Merker at jeg har lagt på meg en god del etter pergotimekurer, men tenkte jeg skulle spise litt eksra sunt frem til ivf og videre hvis det blir positiv test:)
Glow2011 Skrevet 7. juni 2011 #8 Skrevet 7. juni 2011 Det var det samme som skjedde med meg, ca 6-7 mnd etter jeg sluttet på p-pillen la jeg på meg mye og fikk for første gang ikke mensen på 2 måneder. Jeg som alltid hadde vært regelmessig. Da begynte jeg å mistenke at noe var galt og gikk til gynekolog på Volvat. Så du vil ha mye igjen for et godt kosthold, selv om du er heldig å ikke slite med overvekt. Jeg er også normalvektig nå, men fortsetter på lavkarbokosten. Du trenger ikke noe ekstrem variant av dette, men greit å ha et bevisst forhold. Fikk faktisk en brosjyre fra Volvat om PCOS som anbefaler dette til de som sliter med barnløshet. Det koster en god del privat, så jeg ville prøvd å smøre meg med tålmodighet, om jeg var dere. De er veldig flinke i det offentlige også, og sommeren kommer til å gå fort :-)
tjorven85 Skrevet 7. juni 2011 #9 Skrevet 7. juni 2011 Jeg hører til i porsgrunn, og ivf blei tatt opp i februar. Går hos dr. kahn. Jeg hadde til denne tiden hatt 2 inseminasjoner, hvor den første førte med seg en kjemisk graviditet. Kahn ville at vi skulle prøve en inseminasjon til, og det gjorde vi i mars. Fikk beskjed hvis det ikke fungerte, kunne vi ringe når vi selv var klare ved en menstruasjonsstart, så skulle vi få starte med en gang. Vi bestemte oss for å starte på neste menstruasjon, altså den som kom i mai. Vi var til samtale om ivf hos sykepleier dagen før menstruasjonen kom. Begynte på synarela 1 juni.
Kicam Skrevet 8. juni 2011 Forfatter #10 Skrevet 8. juni 2011 Tusen takk for svar:)Nå får jeg bare håpe someren går fort og at henvisningen ligger i postkassa helt plutselig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå