Gå til innhold

Tips til smokkeslutt?

Anbefalte innlegg

Har en på 2,5 år som er avhengig av smokken og syns det er på tide at han slutter med den nå som han er blitt så stor. Men trenger tips!:-)

Venter ny baby i august, så har lurt på å si at nå som han skal bli storebror må babyen få smokken, for h*n trenger den mer enn han siden han nå er stor gutt. Høres det dumt ut?

Hva gjor dere og funket det?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143305458-tips-til-smokkeslutt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan lage sjalusi, ikke bruk babyen mot ham! Egentlig skulle smokken ha vært borte før babyen kommer. Det kan være storebror også vil være litt baby da..

Stikk et hull i smokken? Vil han ha den da? Ikke kjøpe nye hvis han biter de i stykker?

Jeg ville ha ventet et år jeg hadde det vært meg, men det var meg ikke deg:)

Hadde lett gjort det slik hvis jeg ventet baby ved forje sutte-slutt.

Min sønn er veldig omsorgsfull og det brukte jeg for å få han til å gi slipp.. har faktisk dårlig samvittighet i dag, tre år etter.. fordi jeg sa at nissen kunne hente sutta hans når han skulle komme med pakker til snille barn, og det endte slik fordi vi faktisk mista sutta hans ute på tur til julemiddagen...!

hadde ikke tenkt nok over det hele.. han liker ikke nissen den dag i dag, selv om han har gjennomskuet at det er en koselig gest for å få julestemning..

funket det gjorde det, men trist .. det var det..

Jeg brukte litt tid på å bygge det opp, og sa at hun nå var så stor at hun snart måtte slutte, og så lagde i vi en avtale om at hub skiulle slutte når vi dro på ferie. Så pakket vi kvelden ifør vi dro alle smokkene i en konvolutt og sendte dem til kaptein Sabeltann.

En eneste natt med litt abstinenser, ellers ikkeno problem!

Vår datter sluttet da hun var to år og tre måneder. Da forberedte vi henne i god tid i forveien, på at hun skulle slutte med smokk. Nå var hun så stor at hun ikke lenger trengte den, og babyene kunne få overta dem. Ikke det at hun skulle ha småsøsken, eller noe, men vi samlet inn alle smokkene hennes, sammen med henne, så hun var involvert, la dem i en boks og tok dem med på et kjøpesenter hvor det er lekebutikk. Vi hadde forberedt henne på at hun kunne kjøpe seg en trehjulssykkel for smokkene sine. Hvis hun ga dama/mannen i lekebutikken smokkene, for at de skulle gies videre til babyene som trengte dem, fikk hun en trehjulssykkel.

Vi ankom senteret, mannen min og snuppa tuslet litt rundt og tittet, mens jeg gikk i lekebutikken og avtalte med dama i kassa. :) Hjemme hadde jeg laget diplom, som jeg stakk nedi esken med trehjulssykkelen. Kjøpte og betalte den, og ba dama sette den bak disken, til vi kom alle tre, så snuppa fikk "kjøpe den selv, for smokkene sine". Diplomen har hun, den dag i dag, i en perm sammen med andre diplomer, og hun er stolt av den. Hun er nå snart fire og et halvt. :o)

Annonse

Hehe, jeg skjønner at vi er litt mer brutale og ikke like mye på forhandlings- og avtalekjøret... ;-)

Vi gjorde ingen avtale på forhånd, men sa vi hadde glemt smokken da vi dro på ferie og at "du er jo så stor at den trenger du vel ikke?" Han var ikke helt enig og smågråt litt den første natta uten smokk. Så var det helt slutt og han spurte ikke mer etter den.

Inntil vi kom hjem. Da løp han inn på rommet sitt for å finne en smokk. Vi minnet han på om han hadde jo sluttet, noe han egentlig var enig i ;-)

Guten vår betalte med smokkar for ein fin leikebil han ønska seg i leikebutikken.

Eg ville nok ikkje brukt at nyebabyen treng smokken meir enn han, for det kan vere med å auke sjalusien som er naturleg når det kjem eit veslesøsken og stel oppmerksomheita til foreldra.

Vi gjorde sengen og sovetiden til suttetid. Når vi sto opp om morgenen så skulle sutten legges på puta å "sove"videre, og det funket greit etterhvert. Var selvsagt noe gråt å såre stunder i en periode, men ikke værre enn at vi alle levde godt med situasjonen. Sutten ble heller ikke leita fram som trøst om minsten slo seg, Det var kun i sengen den var tilllatt. Når minsten da skulle fylle 3 år så skulle vi kjøpe "stor"seng, og i den var det "ikke lov" med sutt. Det var kun i babyseng man kunne bruke sutt, og hokkus pokkus så var sutteperioden over :o) Sutten ble da byttet ut med stor seng, stor dyne og en ny bamse.

Har funket som krutt 2 ganger her i gården :o)

Vi sluttet med dag sutt når han var 2,5 - han sluttet med dagsoving samtidig og vi innførte da at tutten KUN skulle brukes på natta i senga... Vi venter også baby snart og ønsket å slutte med natt tutten før babyen kommer.. Vi forberedet ham på dette og snakket om at han var blitt stor gutt nå med stor gutt seng og at tutten måtte flytte til en annen mindre gutt som trengte tutten mer enn han (brukte bevisst IKKE ordet baby..).. Vi snakket om dette ved leggetid en ukes tid før en kveld tutten "plutselig" var borte (la det til en fredag for å ha helgen på oss OM det ble hyl og skrik).. Gutten lette etter tutten og så satte pappaen igang med forklaringen vi hadde øvd inn igjen - men gutten skjærte tvert igjennom og sa at "bossbilen har tatt tutten" - og dett var dett.. Han godtok det uten problemer og erklærte stolt neste morgen at bossbilen hadde tatt tutten hans og at han var flink gutt som hadde sovet uten tutt... Han har sovet like godt uten tutt som med tutt - kanskje bedre for nå slipper vi oppvåkninger pga tutten som er falt på gulvet....

Det var m.a.o MYE enklere enn vi hadde forestilt oss og han forsto åpenbart mye mer enn vi ga han "credit" for.. Han har bare spurt etter tutten et par ganger etterpå men er veldig enig i at han er for stor for tutt.. Vi har nå begynt å forberede ham på at babyen som kommer kanskje trenger en tutt og det virker som han godtar dette også uten å bli sjalu..

JEG grudde meg noe helt forferdelig til smokkeslutt, men det gikk over all forventning, og sønnen min har ikke felt ei tåre:)

Han var 3,5 år.

Vi sendte de med posten til KAptein Sabeltann.

Kaptein Sabeltann ble veldig glad og sendte ei pakke i retur.

Og det var det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...