[Marie] Skrevet 7. juni 2011 #1 Skrevet 7. juni 2011 Er det noen andre som har tatt hormonprøver ifht muligheten for å bli gravid??? Jeg har tatt prøver (ca 1 uke ut i syklusen) med resultatet: høye FSH og LH verdier. Etter litt googling ser det ut som dette betyr dårlige nyheter for meg... Noen andre som har erfaringer???
Happy87 Skrevet 7. juni 2011 #2 Skrevet 7. juni 2011 Jeg tok en del blodprøver da jeg var hos gyn i mars, men fikk ikke noen tilbakemelding på de så da tolker jeg det som at alt er i orden. Jeg har ikke noen syklus å følge (klarer ikke å få el) så de ble ikke tatt på noe spesiell dag.. Selv om de ikke har sagt noe om prøvene så er jeg veldig redd for at jeg har høye LH-verdier fordi jeg får alltid ett veldig sterkt utslag på el-testene. Slik har det vært siden jeg begynte å el-teste for 10mnd siden:/ Har bare fått en el på 11 mnd og nå har jeg prøvd både dobbel og trippel pergo uten hell:/
[Marie] Skrevet 7. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 7. juni 2011 Jeg har også mistenkt "kronisk" forhøyet LH verdi pga konstant svakt utslag på EL test. Ikke for å uroe, men jeg måtte selv spørre om blodprøvene, og stille spørsmåltegn. Nå er det planlagt å ta nye blodprøver tidligere i syklusen (dag 3-5). Da skal det også tas en blodprøve som heter AMH som sier noe om "eggreservoaret". Er det utifra EL tester du vet at du kun har hatt EL en gang?
Happy87 Skrevet 7. juni 2011 #4 Skrevet 7. juni 2011 Ut ifra tr, el-tester og blodprøver. Sluttet på pilla i juli ifjor og fikk positiv el-test i oktober og tr nøyaktig 14 dager etter det så regnet med at det var el. Så gikk jeg jeg helt til mars uten tegn til el og tr og var hos gyn. Han gav meg provera for å få tr og pergo for å få el etter det. Startet rett på dobbel kur og tok blodprøve på dag 23. Jeg hadde ikke hatt el og begynte på ny runde med provera og så trippel pergo. Er idag på syklusdag 18 og har ikke fått noe positiv el-test enda. Så har gitt opp litt denne syklusen også. Gyn tok innvendig ul og sa at jeg hadde pco og at jeg kom til å ha trøbbel med å få el av meg selv. Men jeg har som sagt ikke hørt noe om de blodprøvene. Skal ta en blodprøve til tirsdagen for å sjekke om jeg har hatt el og da kan jeg snakke med de når jeg ringer noen dager etter for å høre svaret. Jeg får ikke bare konstant svake el-tester, men ofte ganske sterke også. Så sterke at jeg av og til sliter med å analysere de. Vet du om du har el regelmessig? Hva fikk deg til å ta disse prøvene? Og hva kan man gjøre for å bedre forholdene til å bli gravid?
[Marie] Skrevet 7. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 7. juni 2011 Jeg har gått utifra at jeg har hatt eggløsning regelmessig på grunnlag av smilende EL test midtveis i en syklus som er stabil på 34 dager. Det var gyn-lege som sa jeg kunne få ta de da jeg var der for vanlig us/sjekke at alt var ok ifht å bli gravid. Sluttet på p-pillen mai - 10, prøvd siden nov -10. Ang. ditt siste spørsmål tror jeg det viktigste er å ha et avslappet forhold til det, da det er bevist gjennom forskning at psyken spiller en rolle. Men jeg vet det er sykt vanskelig. Jeg freaket jo bare av disse prøvesvarene som var tatt på "feil" tidspunkt i syklusen. Så bra at gyn- legen din har igangsatt tiltak for deg! Tenker det er spes. viktig for deg når det er påvist pco. Hvor lenge har dere prøvd å bli gravide?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå