Gå til innhold

Førstegangsmor, HJELP!!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg venter førstemann i feb 2012, og er veldig usikker på hva jeg skal tro på, samtidig som jeg har helt panikk for å gjøre noe feil og bli stemplett ''årets dårligste mor''...

Nettet er fult av skrekkhistorier, Leste et sted at man ikke skal spise fisk og skalldyr, andre steder at det er noe av det man faktiskt budre spise, jeg er veldig glad i shusi, kan jeg ikke spise det?

Er det noe type vitaminer jeg burde ta, noe kremer som er lurt å ha og annet som bare er kjekt å kjøpe?

-Prøvde å få lege-time, men legen min har ferie og kommer ikke tilbake før min time mandag den 25.juli... Har ikke lyst til å fortelle noen at jeg er gravid enda, tilfelle det skjer noe...

Noen som kan gi noen hjelpfulle tips? :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143305180-f%C3%B8rstegangsmor-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er i akkuart samme situasjon som deg, freeka litt ut i starten men jeg er sikker på at vi blir verdens beste mødre i Feb 2012 =)

Kjøpte meg komplett kosttilskudd hos apoteket i dag, slik for gravide og det skal dekke behovet pluss vanlig kost. Hold deg til matportalen sine tips, så mat skal vist ikke være det beste pga smittefare og bakterier.

Ellers så lever jeg i min egen boble og gleder meg over graviditeten nå <3

Termin mellom 5-10 feb =)

du kan spise skalldyr men ikke innmaten i krabbeskjellet.

sushi kan du spise men har hørt man ikke skal spise tunfisken.

og så ferskt som mulig.

folat er viktig.

noen tar det frem til uke 13 eller til glasset er tomt.

det kan du spørre legen om.

det er veldig vanlig å ikke ha legetime før uke 10.

på første legetime fyller man ut helsekortet.

litt greit å ha med far på den første timen da legen kommer til å spørre om det er div sykdommer i hans slekt osv

her er en link du kan lese litt på. =)

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/article779.ece/BINARY/Lev+sunt+i+svangerskapet+%28PDF%29

masse lykke til med graviditeten.

Gjest Hippo ღ

Hei, jeg er i samme boble som deg :) Termin ca 6. februar :D

Gleder meg så utrolig mye!!!!!! :D Prøver å slappe av og ikke bekymre meg. Man leser jo om så mange som mister.. Men det er vel helst de vi leser om.

Får håpe det går bra med oss alle :)

Jeg har fortalt det til søstra mi og ei god veninne. Kjekt å kunne prate med noen andre enn sambo ;) De får vite det om det går galt også uansett. Men det SKAL jo gå bra ;)

Annonse

Hei :) er i samme situasjon som deg jeg også! en kan bli gal av alt en leser her inne, så inntil videre er det bare å senke skuldrene, leve som normalt, bortsett fra et par ting

- ta folat

- ikke spis rått kjøtt, spekeskinke etc

- ikke røyk, snus og drikke alkohol :)

Legen min anbefalte meg å bruke nhi.no, det er visst de rådene som staten gir til gravide:)

Vi har fortalt det til foreldrene våre, mest fordi vi er ung (22 år) og ikke var sikker på om vi skulle beholde eller ikke. Det ble til at vi beholder og nå gleder vi oss supermye :D termin 5.feb :D

Senk skuldrene dine og nyt det faktum at du kan få barn og har et lite frø i magen din :)

Hei!

Gratulere til dere alle sammen! Kjente meg veldig godt igjen i det dere fortalte, og en ting jeg tror vi må huske på her inne er at det er helst skrekkhistoriene som blir publisert ikke alle de solskinnshistoriene som også finnes. Jeg er selv 10+5 med termin 01.jan og var kjempe engstelig for å miste etter alt jeg hadde lest her inne. Ble så engstelig til slutte at jeg måtte bestille en tidlig ultralyd bare for å sjekke.

Den viste at alt var bra og har hørt hjertelyd hos jordmor i tillegg. Så husk på at det er mange solskinnshistorier der ute som aldri kommer ut i offentligheten. Kos dere med graviditeten og dersom engstelsen blir for stor så kan dere gjøre som meg og bestille en privat ul. Mine skuldre sank maaaange hakk etter den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...