to til tre Skrevet 7. juni 2011 #1 Skrevet 7. juni 2011 Skal reise Oslo- Trondheim alene med min lille... har reist med fly før, men da var pappaen med. gruer meg litt altså, det var jo veldig kjekt å være to om det! Skal prøve å venne ham til manduca før vi reiser, men per i dag er ikke den særlig stas (to uker til vi drar). må jo nesten ha noe å bære ham i når vogna har blitt sendt avgårde.
romsa Skrevet 7. juni 2011 #2 Skrevet 7. juni 2011 Hei, jeg reiste med min lille på 3,5 måneder alene. Det gikk brillefint - litt planlegging er alt som skal til. Mine erfaringer: - bæresele/sjal er genialt, så fortsett å prøve med dette. Den ene veien sov han faktisk i sjalet fra vi kom på flyplassen i Bergen til vi hentet bagasjen på Gardermoen. (Man skal jo egentlig rigge til med sikkerhetsbelte ved avgang/landing, men flyvertinnene så gjennom fingrene med dette siden han sov og jeg følte sant å si han var minst like trygg inntil meg som i den selen som antakelig aldri ville gjort noe nytte for seg ved et evt uhell. Jeg er 100% pro sikkerhet og ville aldri latt være å ha på bilbelte, men den selen der har jeg liten tro på. Beklager hvis det opprører noen). Dersom du reiser med SAS, mener jeg du kan få låne reisetrille på Gardermoen som du kan ha helt til gate. - unngå at baby verken er skrubbsulten eller stappmett i det dere går på flyet. Da får du tiden til å gå og unngår utålmodig baby ved å amme/mate. Min gutt har til nå ikke hatt problemer med vondt i ørene pga trykk, men hvis du er redd for dette er rådet å amme/mate ved avgang og/eller landing. - husk kluter, teppe og en leke eller to til flyet. - folk er ganske greie med deg når du reiser alene med baby, heldigvis. Spør om hjelp dersom du trenger det. Hvis det er god plass på flyet får du muligens et ekstra sete hvor du kan legge baby for å sove litt dersom du ønsker det. - det går fortere enn du tror, og vips - så er du fremme. God tur!
mammasgull:) Skrevet 7. juni 2011 #3 Skrevet 7. juni 2011 Jeg reiste alene med min lille til Spania da hun var ca 3,5 mnd, og det gikk helt supert. Faktisk mye bedre alene enn på returreisen sammen med mannen. Beste tips må jo være bæresele!! Helst ett hvor baby kan se utover, da det er veldig mye spennende og se på i køen sikkerhetskontrollen. Gikk også frem og tilbake i avgangshallen før flyet gikk for å underholde baby. Skiftet bleie rett før flyet gikk, så slipper du å tenke på det underveis. Når flyet lettet hadde hun vært såpass lenge våken at hun sovnet med en gang hun fikk mat når flyet lettet. Tuttlenke er et must. (pluss en ekstra tutt) Få noen til å hjelpe deg inn med bagagen, og ikke pakk flere kolli enn det du selv kan klare å få med deg når du kommer frem til Trondheim. Jeg reiste med SAS, og kunne da gå inn dagen før og velge sete. Flyet var ikke fullt, så derfor kunne jeg velge en plass hvor det ikke satt noen ved siden av meg. Var supert å kunne ha stellebagen i nabosetet. Når det kommer til stellebagen, så ikke pakk med så mye dilldall. Ta med minst mulig, og ha en grei oversikt over hvor alt ligger sånn at du finner det du trenger med en hånd. Turen er ikke så lang at du trenger stresse med noe klesskift, men ta med ett par underholdende leker. Hadde med en knatrebok som jeg festet i matbrettet foran oss. Det kommer nok til å gå mye bedre enn du tror
*smula* Skrevet 7. juni 2011 #4 Skrevet 7. juni 2011 Når jeg reiser alene med barn, prøver jeg å få plass i helt bakerst i flyet, der får jeg alltid hjelp av flyvert/vertinne til å holde babyen mens jeg plasserer bagasje o.l. Sist jeg fløy, var det lite folk på flyet, så jeg fikk ha med meg bilsetet inn på flyet. Veldig greit i avgangshallen. Det gikk ikke an å feste bilsetet, så babyen måtte på fanget. Jeg pakket stelleveska i bagasjen og hadde sekk på flyet i stedenfor. Der hadde jeg 1 skift til baby, 1 t-skjorte til meg, noen bleier, våtservietter, ekstra smokk og smokkesnor, en lite teppe så jeg kunne legge henne fra meg. Og som de sier over her - bæresele.
Snuppeluppa med snuppe + spire Skrevet 7. juni 2011 #5 Skrevet 7. juni 2011 Dessverre så vet man aldri om babyen bæsjer slik at det kommer på klærne, eller gulper seg søkkvåt - så jeg hadde nok tatt med en ekstra body og strømpebukse.
uhhuhher Skrevet 8. juni 2011 #6 Skrevet 8. juni 2011 Mine tips: Bæresele, smokkesnor, kluter, ekstra klær, ekstra smokk og en rangle. Greit hvis han er sulten nok til å ta brystet når dere tar av. Putt alt du trenger i én veske som du kan henge skrått over brystet. Et lite teppe hvis det er kaldt på flyet. Det går så bra! Prøv å slappe av. Når du beveger deg rundt og han får mye å se på, skal du se at han slapper mer av i selen. Fløy med gutten vår da han var rundt tre måneder, og han sovnet i selen. Var heller ikke spesielt stor fan av den her hjemme. Spør om hjelp hvis du trenger det!
to til tre Skrevet 8. juni 2011 Forfatter #7 Skrevet 8. juni 2011 Tusen takk for mange gode tips! Skal nok klare det, håper bare lillegutt er på lag med meg den dagen!
Perle79 gravid med nr 2 Skrevet 8. juni 2011 #8 Skrevet 8. juni 2011 Det kommer til å gå fint! Som de andre skriver så er det fint å sette seg helt bakerst i flyet. Gå inn i flyet først slik at du har litt tid på å komme deg på plass! Bæresele er gull verdt! Man har egentlig ikke lov å ha med seg bilstol på fly, og kan faktisk bli nektet å ta det med inn. Man skal sitte med babyen på fanget i eget belte. Tar gutten din smokk? I stedet for å gi ham mat så la ham sitte med smokken slik at han greier å utligne i ørene sine! Ellers er det jo alt det vanlige med å ha med ekstra skift osv. Turen er jo ikke lang så dette blir bra! God tur!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå