Gå til innhold

Soving 2-åringene: Hvor lenge sover de på dagen, og natten?!

Anbefalte innlegg

Min tass ble 2 år i mars og nå, bare på de siste to månedene så er han mye mer utholden på kveldene... Kanskje han sover for mye på dagen?

Han sover kl.12-14, og noen dager blir det litt forskjøvet, 12.30-14.30, men 14.30 er maks sovetid. Han sover som regel 1,5 - 2 timer.

Han våkner mellom kl.06.00 og 06.30 og har tidligere vært i seng mellom kl.19.30 og 20.00, men nå, de siste 2-3 månedene så virker det som han holder seg lenger og lenger våken og de siste ukene har han ikke sovnet før kl.20.30 og 21.00!! Det er sent....

Lurer bare litt på hvordan deres små sover?!

Kan ikke kutte soving på dagen helt enda føler jeg, storesøstera sov til hun var 3 år, men husker ikke at hun var SÅ sen på kveldene!!

Fortsetter under...

Jenta mi er rikitgnok litt eldre enn din. Hun blir 3 år i august.

Hun sover 30 min i barnehagen, noen ganger sover hun ikke der.

Hjemme i helgene sover hun alt fra 5 min (dupper avi bilen) til 1,5-2 timer.

Legger seg fint mellom 19 og 19.30 og sover til mellom 06 og 07.

Ser ut til at du må kutte ned på sovingen, og ikke la han sove til 14.30. Legg han kl 11.30/12 og la han sove halvtime-time.

Jenta mi kuttet ned til 0,5 time når hun var på alder med gutten din.

Barn er utrolig ulike- der, noen er jo ferdig med sovinga når de er halvannet år mens andre sover til de er godt over tre...

Vel... min tass ble to i februar. Rundt juletider sov han vel 2.5- 3 timer om dagen, og sov fra ca. 19.30 til 6.30-7.00. Begynte etterhvert å bruke lengre tid på å sovne på kvelden (trudde først det var fordi lillesøstra begynte å dele rom med han), hendte han sovnet først etter 2100. Så prøvde vil å kutte litt på dagsøvnen, max 2.5 timer startet vi med- og han er nå nede i ca 1.5 time, sovner nå ikke før 20.15 -men er vel fordi vi nå legger litt senere, han styrer mindre på kvelden nå. Vi måtte sette inn tiltak rimelig raskt, siden hans romstering på kvelden også holdt lillesøster våken.

Virker som om vi har klart å følge han ganske greit, med å trappe gradvis ned- han trenger fortsatt litt dagsøvn, vil gjerne sove selv- går gjerne å legger seg på sofaen selv - og sover der :D Vil tro vi vil trappe ned litt til i ukene framover, for han (eller mulig det er søstra som våkner først..??) har våknet tidligere på morgenen den siste uken... :)

Har ikke råd å komme med i grunn, men sånn har vi det:)

Hvis jeg skal svare på spm ditt, så kan jeg bare kopiere innlegget ditt. Det eneste forskjellen, er at jeg har satt kl 14 som senest soving. Men vurderer om vi må kutte ned på tiden på dagen, selv om jeg er litt motstander av det. Han trenger fortsatt å sove litt, for vi prøvde en dag uten, og det var ikke noe ok.

Her måtte vi slutte med dagsøvn allerede ved 1,5 års alder, nettopp pga umulig legging som tok eeeevigheter. Da vi kuttet ut dagsøvnen ble problemet løst med en gang, så var jeg deg ville jeg nok prøvd å kutte litt ja. Kanskje prøve å bare la ham sove til 13, maks 13.30?

Synes det høres veldig sannsynlig ut at han trengerkortere dupp. Her slutta vi da gutten var ca to etter en lengre periode med Max en halv time(som ga seine kvelder). Da han slutta å sove på dagtid ble han adskillig greiere å legge. Husk at deførste dagene du kutter ned er en overgang og det kan bli litt trøtthet og grining. Lykke til!

Annonse

Min gutt på 2,5 år legger seg klokka 19 og må vekkes når han skal i barnehagen. Han vekkes da mellom 7 og 7:30. I helgene sover han til alt fra 7:30 (våkner vel av vanen) til 9:00.

Han har nylig sluttet å sove i barnehagen. Han har bare ikke sovnet og sagt han ikke vil sove. Han sluttet med dagsoving hjemme i helgene da han var rundt to år.

Dagsovingen har aldri hatt betydning for kveldene og nettene hos oss. Han har av og til sovet tre timer og av og til en halv time, har ikke merket noe effekt. Så alt dette har han styrt selv. Men barna er jo så forskjellige og om jeg hadde merket at legging tok mer tid så hadde jeg prøvd å kutt. Ni timers søvn på natten høres i utgangspunktet lite ut, de fleste barna trenger mer.

Min 2 åring sover fra kl 11.00 til 13.00...i helgene kan det forskjøvet, men aldri senere enn 14.30. Hun er veldig urolig om kvelden og vil ikke sove. Jeg har derfor prøvd å kutte ned på sovingen på dagtid, men hun er like urolig på kveldstid + at hun er kjempe sliten og orker ingenting. Så hun har tydeligvis behov for søvnen....

Min 2 åring ( har akkurat fylt år), sover 1,5 time på dagen og sover ca 12 t om natten. Legges ca 18.30 - 18.45.

Man må bare prøve seg fram litt, og kutte en halvtime av gangen kanskje. Det tar jo noen dager før man merker forskjellen kanskje, men at han sovner så seint, er jo ikke helt bra.. unger på den alderen burde vel ikke legges senere enn 7-7.30 (sikkert ulikt for noen), men får å få mest mulig søvn og kvalitet på den.

Lykke til!

jenta mi ble 2 i mars. Hun sover fra kl 19.30- 06.30. Da blir hun vekt av pappa'n som må levere hu i bhg til kl 07. (han jobber hele natta så han leverer hu før han legger seg) i helgene sover hun fra 20 og til 07-10. Varierer veldig.

Om dagen sover hun en halvtime bare. Går kjempe bra.

min sønn blir 3 år i september, han sover alt ifra 30 min-2 timer i barnehagen og legger seg 19.00-19.30, må ofte vekke han 07.30. i helgene sover han fra ca 20.00- 8-11.. har sagt ifra i barnehagen at han ikke skal sove lenger enn til 14.00, noe som fungerer veldig godt.

Annonse

Mi frøken fylte nettopp 2 - hun sover fra 18.30 til 06.30 og en god søvn på dagen fra 1130/1200 til senest klokken 1400. Alle råd jeg har fått tilsier at du bør kutte sovingen på dagen for barn bør legges senest 1900 (iallefall det jeg har hørt). Det kan være din lille tass er overtrøtt? Da er iallefall mi frøken UMULIG å legge....

Jenta vår sover ca 1 time på dagtid,og aldri etter klokka 15. Legger seg 19.30-20.00 og sover til ca 06.00.... Den siste tiden har hun begynt å styre veldig på kveldene og vil ikke sove...Og uansett hvor sent hun sovner på kveldene,våkner hun like tidlig....Lurer på om det kanskje er på tide å kutte ut sovingen på dagtid

• 3 uker senere...

jenta mi på 10 mnd sover ikke på dagen lengre. står opp kl 8 og legger seg kl 19 om kvelden. gutten min på 2.5 år står opp kl 8 og legger seg kl 1930.Men han kunne absolutt ha sovet en lur på dagen... så ingen barn er like. Bare viktig å se barnets søvnbehov på døgnbasis og ikke henge seg opp i antall timer :) Lykke til..

Kanskje greit å føye til at jeg venter meg endringer når begge starter i barnehagen i aug :)

Vi prøver og kutte dagsovinga... hun får maks sove en halv time om dagen..snuppa her er 2.5 år. Men om hun ikke sover en dag så når hun legger seg om kvelden så går det 2 timer +/- så er hun lys våken.. hun har behov for og sove i barnehagen de 30 min, men virker ikke som hun trenger det hjemme. men lite morsomt at hun våkner etter 2 timer.

Men vil tror dere må kutte litt ned på dagsovinga maks 1.5 time kan dere jo begynne med og se om det hjelper.

• 5 uker senere...

Nå i det siste har det skjedd så mye at lillemor på 2,5 ikke har fått sovet hver dag. Men vanligvis sover hun ett par timer på dagtid og fra 19 til 07 på natta. Når hun ikke sover på dagen ( hun har ikke lyst til å sove i bhg lenger etter at hun begynte på stor avd ) må jeg legge henne 18.00..

hun har forsåvidt aldri vært vanskelig å legge på kvelden da.. kan være at hun ligger litt våken i senga.. men da bare prater hun med seg selv.. i går sov hun fra 14 til 16.. men la seg da 19.00...

altså.., en jente med goodt sovehjerte med andre ord.. <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...