Anonym bruker Skrevet 7. juni 2011 #1 Del Skrevet 7. juni 2011 Svigersøsteren min har tre barn og vi har en sønn. Dvs at svigers har fire barnebarn til sammen og vi er ofte samlet hos de hele gjengen. Problemet er at mens vi har ganske klare oppfatninger om hvordan sønnen vår skal oppdras mtp hva som er akseptabelt ved matbordet, i forhold til legging/leggetider og ellers øppførsel har min svigersøster absolutt INGEN regler. Barna har ikke leggetider, de er 1, 4 og 7 år og er stort sett oppe til de sovner i en sofa eller på gulvet foran tv'en. Bordskikk finnes ikke. De går til og fra bordet som de ønsker og velger gjerne å se på tv eller spille nintendo ds i stedet for å spise, for så å mase om mat lenge etter at vi andre har spist. De får heller aldri tørket av fingrene sine etter de har spist (hvis ikke JEG gjør det, er drittlei av matrester på klærne MINE). Nå er vår gutt 11 mnd og jeg ser allerede at han følger med på de andre barna. Tenker at det ikke er lenge før han begynner å ta etter de, og ikke minst begynner å lure på hvorfor ikke han får gjøre de samme tingene. Hvordan kan vi gripe dette an. Syns ikke det er et alternativ å belære min svigersøster om barneoppdragelse, så det jeg tenker på er hvordan jeg skal gjøre det i forhold til min sønn. Vil det være greit å la han få litt friere tøyler når vi er hos besteforeldrene? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143303718-regler-hos-besteforeldre/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2011 #2 Del Skrevet 8. juni 2011 Min erfaring med sønnen min på 5 1/2 år er at han etterhvert så med forundring på andres mangel på oppdragelse, og ettersom han ble eldre belærte andres "kaosbarn". Tror han bare ville blitt forvirret om jeg plutselig slapp tøylene helt - han er jo vant til at vi sitter pent ved bordet og ikke tuller. At man ber om å gå fra osv. Jeg tror også at faste rammer og rutiner gir tryggere barn - livet blir mer forutsigbart da. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143303718-regler-hos-besteforeldre/#findComment-143308319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2011 #3 Del Skrevet 10. juni 2011 Ja tror og det. Har iallfall en glad og trygg gutt nå som virker å være glad i rutinene vi har Håper bare ikke han føler at han har gjort noe galt når han må legge seg mens fetteren som er to mnd eldre enda er oppe. Samme med å sitte ved matbordet til man er ferdig å spise. Han må sitte der, mens de tre andre løper rundt som villmenn. Redd det blir vanskelig å forklare han hvorfor det er sånn... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143303718-regler-hos-besteforeldre/#findComment-143315728 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk-fryd Skrevet 13. juni 2011 #4 Del Skrevet 13. juni 2011 Jeg har ei jente på 2 år, og har selv blitt oppdratt ganske konsekvent. Mine foreldre hadde sine regler uansett hva andre gjorde. Dette forklarte de meg også etterhvert som jeg ble større, og det var helt greit å skjønne. For eksempel fikk ikke jeg løpe rundt å herje i butikken selv om andre barn gjorde det. Mine foreldre forklarte dette enkelt for meg med at de måtte se hvor jeg var for å passe på meg, at noe kunne bli ødelagt ved slik oppførsel, og at det var ubehagelig for andre kunder. Du kjenner din situasjon og din familie best, men jeg ville holdt på mine regler og heller forklart det til barnet mitt så godt som mulig etter behov. Gjerne gitt uhemmet ros for slik god oppførsel, det kan kanskje få de andre barna til å ønske å ta etter. Og kanskje din svigersøster etterhvert vil ønske slik oppførsel fra sine egne også. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143303718-regler-hos-besteforeldre/#findComment-143319863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå