MammaMø85 Skrevet 6. juni 2011 #1 Skrevet 6. juni 2011 Søndag 29 mai reiste vi inn på føden for sjekk, hadde da hatt vonde tak i ryggen en stund. Kom inn på føden ble tatt ctg og undersøkt for åpning. Hadde svake rier , men ingen åpning. Jordmor fikk plass til en fingertupp. Fikk beskjed om å reise hjem igjen, slappe av og sove, de mente det ikke var mage dagene før baby ville komme, men jeg kunne trygt dra hjem den natta. Vi har to timer reisevei så da vi kom hjem var vi slitne. La oss for å sove da jeg plutselig kjente at noe rant, jeg spratt opp og prøvde og holde igjen, hehe DET funker ikke! Ble lettere sjokkert da det gikk opp for meg at vannet gikk!! Rett etter kom første rie, denne gangen var jeg ikke i tvil om at dette var rier, var ikke veldig vonde, men de kom i bølger som tiltok og dabbet av.. Så på klokka.. 5 min mellom hver rie allerede, klokka var da halv 3 på natta og det hadde blitt mandag 30 mai. Siden riene kom såpass tett dro vi de to timene tilbake til føden, tok ikke sjangsen på å ikke rekke fram. Vel fremme ca kl 5 kom de fortsatt med 5 min mellom, gikk fint å puste igjennom de. Jordmor ville ha de enda tettere så vi ble sendt ut på tur.. Gikk og pustet, gikk og pustet.... kl 8 var det ingen forandring, vi fikk et rom for å slappe av litt. Klarte å duppe av mellom hver rie, men noe søvn ble det ikke. Ca kl 11 hadde jeg 3 cm og fikk fødestue. Timene gikk og gikk og gikk.. Riene ble vondere og vondere.. Varm dusj ble prøvd, men hadde ikke all verdens effekt. Rundt kl 16 ble jeg sjekket igjen, fortsatt 3 cm.. Jeg mistet alt av mot, så mange timer med vondt til ingen nytte! Jeg ville bare ble ferdig så jeg kunne få sove! Snart ble riene enda verre, klarte ikke helt å puste like bra lenger, hørte andre føde på naborommene, de skrek fælt, da ble jeg redd! Etterhvert ble det så vondt at jeg hverken klarte å sitte, ligge, stå eller omtrent puste.. Tok steriltvannpapler, de svei som 10 vepsestikk og funket i 10 minutter, skikkelig bortkasta for meg hvertfall. Gråt mange ganger og sa jeg ikke orket mer, var jo så mange timer siden jeg sist sov også, følte jeg ikke hadde noen krefter igjen.. I 23 tiden var det 4 cm. Jeg ble så frustert siden det gikk så sakte , ba om epidural, dette klarte jeg ikke i 6-7 timer til. Jeg vrei meg i smerter nå. Kan ikke beskrive hvor vondt det var. Etter en time kom den grønne mannen og jeg som var så redd for epiduralen satt meg villig opp og nølte ikke et sekund, bare sett den jævla nåla!! Rett etter ble jeg sjekket igjen.. FULL ÅPNING! Er det rart jeg hadde vondt, fra 4 cm til 10 cm på ca en time! Pressinga var mye bedre, epiduralen hjalp godt. Skjønner ikke hvor jeg fikk de kreftene fra, men nå skulle jeg endelig ha den ungen ut! Datoen ble 31 mai og jeg presset som en gal, banna og bar meg, ble jo så sint! - og det hjalp! Kl 01.51 kom endelig jenta ut med et vræl! De ba meg se, men jeg bare datt sammen som en potetsekk. Kviknet til igjen da de la den skjønneste skapningen på brystet mitt. Store svarte øyne studerte meg og jeg kunne ikke fatte at denne krabaten hadde bodd i magen min så lenge. Smerten var borte Morkaka kom rett etter , ble klemt litt på magen for å få den helt ut. Ja, det gjorde VONDT og det var verre enn jeg trudde, MEN det er såå verdt det. Jenta vår er så herlig, vi er stupforelska! Gled dere jenter! Håper jeg ikke skremte noen med min historie, men sånn var sannheta. Lykke til!
feris *fødeklar :)* Skrevet 7. juni 2011 #3 Skrevet 7. juni 2011 gratulerer! var sikkert ik hyggelig å høre andre fødende skrike nei, hadde nok blitt redd jeg oxo jaja...ferdig er du og nyt barseltiden med jenta di...er så herlig med bebiser...kos og klemm
summer85 Skrevet 7. juni 2011 #4 Skrevet 7. juni 2011 Gratulerer så mye med jenta!! kos dere masse =)
Kenga Skrevet 7. juni 2011 #5 Skrevet 7. juni 2011 Veldig godt det gikk bra til slutt. Følte meg akkurat heldig som "bare" hadde 12,5 timer fra første rie til han var ute. Skjønner frustrasjonen din for manglende utvikling, lå i 7 timer og hadde ca 7 cm åpning mens de ventet på at vannet skulle gå.... da ble det tatt og etter mindre enn 2 timer var han ute. Gratulere med godt gjennomført arbeid!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå