Gå til innhold

Hvor mange måltider til barn 14 mnd, og er melk fortsatt et måltid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på 14 mnd som sjeldent krever mat. Dagen starter som regel med en flaske melk når hun våkner ved 0700 tiden. Prøver med brød/grøt ved 09 tiden, men med ulikt resultat. Prøver å la det gå ca 4 timer mellom hvert måltid så hun blir sulten. Prøver da brød igjen ved 13 tiden og middag ved 17 tiden. Kveldsmåltid blir ofte da en flaske melk igjen siden hun har spist for kun 1-2 timer siden...3 hoved måltider og melk er det ok? Prøver å holde litt på melken for da får hun i seg mer væske. Hun drikker ikke mye i løpet av dagen, liker kun vann/melk og kommer ikke opp i mer enn max 150 i løpet av dagen...!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

slutta med melk/flaske da han var året, og han spiser tre-fire måltider brød/yoghurt/pasta eller det vi måtte ha pluss middag. drikker vel en liter vann. har koppen tilgjengelig hele dagen så han forsyner seg selv. men spiser mye mindre/mer i perioder så synes ikke du skal bekymre deg!

Skrevet

Lillegull er 1 mnd og får fortsatt litt melk.

Hun får gjerne en flaske på natten. Syns det er greit for da sover hun til 7.30- (har ikke turt å kutte ut flasken enda, koser meg med å sove litt om morgningen. Hun får en halv flaske til grøtmåltidet på kvelden

Hender jeg gir henne en flaske før hun skall ta en lur, men det er ikke alltid. Sover jo som regel i barnehagen. der får hun brødskive.

Skrevet

Hei

Vi sluttet med nan på flaske ved ettårsalder. Nå får han vanlig melk på flaske til frokost og kvelds, vann ellers. Av måltider spiser han en brødskive til frokost, yoghurt før formiddagshvil, brødskive til lunch, samme middag som vi spiser og grøt eller brødskive til kvelds.Han har blitt litt lei grøt i det siste, så mer og mer brødskive om kvelden.

Skrevet

Glemte å skrive at han nå er 15 mnd.

Skrevet

han sluttet med mme da han var 10mnd. ville ikke ha mer.

Nå spiser han ca sånn:

0630 -står opp

0730 - frokost i bhg - 2-3brødskiver+vann

1100 - lunsj i bhg - 2-3 brødskiver+h-melk

1400 - frukt i bhg+vann

1500 - middagsglass i bhg+vann(er han hjemme får han leskedrikk fra nestle)

1800 - grøt til kveldsmat+melk/vann

1830-1900 Natta

Skrevet

Så lenge hun har våte bleier, legger fint på seg og ikke stagnerer på vektkurvene er det vel helt i orden! Lillebror her er 13 mndr og er gjennomsnittlig stor på kurvene. Han spiser nok en del mer enn din, men han er også veldig aktiv. Ammer fortsatt morgen og kveld. I tillegg spiser han grøt av 1,5 dl vann til frokost, 1 brødskive og litt frukt til lunsj, av og til et mellommåltid med yoghurt/frukt, til middag spiser han stort sett det samme som oss, og til kveldsmat spiser han havregrøt lagd på melk og ca 1 dl havregryn. Drikker godt med vann til alle måltider. Smaker litt på lettmelk, men det er ingen stor slager enda.

• 2 uker senere...
Skrevet

Heisann Wess.. Jeg har en sønn på 14 mnd selv, og dette er vår rutine.

Når han våkner mellom 06.00-07.00 - 1 brødskive og melk(biola, siden han ikke vil ha h-melk/vann.

10.00-11.00- Grøt, biola/vann

13.00-14.00- Frukt og yoghurt.

16.00 - middag

18.00 Grøt til kveldsmat.

Skrevet

Hei hei!

Jeg tror ikke man skal regne med at melk er ett måltid etter ett års alder.. Men det metter jo.. akkurat på lik linje som med oss voksne! jeg levde kun på melk i svangerskapet (fikk ikke i meg mat), drakk ca 3 liter om dagen.. blei jo aldri sulten ;)

Så hvis du kutter ned på melkdrikkinga, så er de mye mulig at matlysten trapper seg opp :) Det holder med melk i en kopp til frokosten (mulig du må vente til etter mat med å gi koppen med melk, da dette forsvinner raskt i begynnelsen, å da forsvinner jo lysten på mat.)

Dette er våre rutiner:

ca kl 8 - 2 brødskiver + 1 tutekopp melk

ca kl 11 - Grøt eller brødskiver + vann/melk

kl 14-15 - Frukt/ yoghurt

ca kl 17 - middag

middag er siste måltidet, for gutten vår legger seg halv seks- seks tia.. sover som regel 13-14 timer. han er forresten 16 måneder :)

Skrevet

Etter 12 mnd skal de visst ha melk fra kopp eller pupp - insisterte helsesøster på. Men ei flaske melk er iallfall mettende og kan fort telle som et helt måltid for et småspist barn. For oss er det veldig praktisk at jentungen (15 mnd) er på resten av familiens måltidsrytme, dvs at hun får pupp når hun våkner og så grøt i barnehagen kl 8-830, evt frokost sammen med oss da i helgene. Så er det lunsj i 11-tida, frukt/knekkebrød eller middag (helg) i 14-15-tida, middag ca 1630 på hverdagene, og grøt i 18-1830tida. Pupp til leggetid. Det varierer hvor mye hun spiser, generelt litt lite om morran og mer utover dagen.

Om du ønsker at hun skal spise mer vanlig mat, kan du jo kutte ut flaska og heller gi frokost som første måltid, evt litt frukt (som ikke metter så lenge og mye).

Varier også pålegget - det er jo ikke sikkert hun helst vil ha brunost selv om du elsker det :) Gi melk/yoghurt til måltidene, men etter maten, det er maten som skal mette, ikke melka.

Tips ang å få i ungen vann: vår brukte Imsdalflaske (0.3dl barneflaske) ei stund, så ville hun plutselig ha pappas Camelbak-flaske (sånn med sugerør ned i), så nå har hun fått mindre barnevariant av den.

Skrevet

Lillemor fikk en 4-5 måltider med fast føde fra 12-13mnd alder. Melk er ikke noe måltid når de er blitt så store. Hadde jeg vært deg hadde jeg droppet morgenflaske og heller gitt grøt og vann til frukost, evt brød og melk. Nå har snuppa vår blitt 1,5år og er fortsatt glad i melkeflaska. Men den får hun kun i vogna etter lunsj og etter kveldsmat (men før tannpuss)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...