Gå til innhold

Vi har 36000 utbetalt til sammen i mnd. Klarer vi et lån på 1,7?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg sjekka i sta faktisk :P hehe.. Har ikke lån selv, men en inntekt på 22 000 kr i mnd og jeg skal klare det! Har 200.000 i egenkapital, så skal fint få det til å gå rundt. Betaler i dag 8000 kr i leie her jeg bor nå, og lånet blir faktisk i undferkant av 7000 kr i mnd fordelt på 30 år =)

Vi har ca 36 tusen utbetalt og ca 1,7 i lån, 1470000 er huslån (betaler rundt 9000 i mnd) og resten er studielån (2000 i mnd) Har ikke bil men to barn i barnehage.

Når alle regninger er betalt sitter vi igjen med ca 13000. Klarer oss helt fint. Ikke masse turer hit og dit, men kunne sikkert ha reist mer om vi var litt flinkere til å spare (vi sparer 1000 til pensjon og 600 til barna til sammen i mnd da)

Vi har vel 25 år nedbetaling på huslånet.

Annonse

I vår kom det en nye retningslinjer for lånefinansiering av bolig. Lån uten egenkapital frarådes, og det skal mye til for å få det nå uten tilleggssikkerhet (kausjon, pant i annen bolig). Renten vil også bli noe høyere enn feks lån innenfor 80% eller 60%. Dessuten er det noe annet å betale 8000 i husleie. Som huseier kommer en del tillegg som man slipper som leietaker. Bankene regner vanligivs heller ikke på den måten. Med 36 000 utbetalt vil jeg tro dere blir liggende på ca 3 ganger inntekten i forhold til låneopptak på 1.7 mill. Det bør normalt gå greit, men egenkapital kan bli et problem nå med de nye reglene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...