Gå til innhold

Noen som kan hjelpe en fersk flaskemamma?

Anbefalte innlegg

Jenta mi er 5 uker, og vi har akkurat gått over til flaskemating, men det er så mye jeg lurer på.

Hvor ofte skal de spise når de får flaske? Når jeg har gitt pupp så har jeg jo dratt frem puppen når hun sutrer for å sjekke om hun er sulten, selv om det bare er en time siden sist hun spiste. Men, slik kan en jo ikke holde på når hun får flaske?! Kan jo ikke lage flaske en gang i timen. Så hvordan gjør dere dette? Det bør vel kanskje være litt mer faste måltider? Jeg er jo så vant til å dra fram puppen i hytt og pine...

Og det og ut på tur... Kan jeg helle over ferdigblandet mme på flaske, ta med flaska og la bebisen drikke den uten å varme den?

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Babyene skal selvregulere når de får flaske også. Så ofte og mye de vil ha! :) Hun regulerer det nok selv etter hvert, så det ikke blir så ofte som en gang i timen.

De fleste så små babyer liker varm melk, så tror nok du bør varme den på tur også (ferdibandet i mikro eller i vannbad, eller ha med varmt vann på termos og blande med pulver).

Jeg begynte med litt flaske med en gang hun ble født og på sykehuset sa de at det skulle gå 3-4 timer mellom måltidene når hun får mme. Dette går som regel helt fint, men hvis hun er sulten etter 2,5 timer får hun maten sin da. Noen flere som har fått beskjed om dette??

Når jeg skal på tur kjøper jeg ferdigblandet Nan, tar med meg varmt vann på termos og varmer melken. Den ferdigblandete er litt dyrere, men jeg synes den er veldig praktisk! :)

Noen som har hørt at barn som får mme skal drikke vann i tillegg? Hvorfor?

I "gamle dager", da mme var veldig proteinrik så fantes det slike retningslinjer på hvor ofte og hvor mye man kunne gi. Verden går heldigvis fremover, og degens mme er så og si lik morsmelk (uten antistoffene). Så på lik linje med de som kun får morsmelk, så skal de som kun får mme også selvregulere.

Dagens helsepersonell er beklageligvis ikke oppdatert på mme, og mye gammelt og tom vranglære henger igjen... Synd, men sant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...