Gå til innhold

Barnebursdag...hva hvis et av barna har cøliaki?

Anbefalte innlegg

Det er jo ganske vanlig at man spiser f.eks. pølser e.l. i en barnebursdag. Og både kaker, muffins o.l. er jo også veldig vanlig å servere.. Men hva da hvis man har barn med cøliaki i klassen? Er det vanlig å lage alt uten mel pga dette ene barnet? Eller lager/kjøper man inn cøliaki-mat til h*n? Er det opp til foreldrene å sørge for at alle de andres foreldre får vite om dette, slik at vi kan legge til rette, eller er det opp til dem å legge til rette selv, ved å medbringe cøliaki-mat til barnet!???

Fortsetter under...

Jeg regner med at foreldre sier fra om barnet/barna deres har allergi(er) og får jeg beskjed om allergi(er) så lager jeg allergivennlig mat til alle barna. Da blir det ingen forskjell og alle kan spise alt som serveres.

Om jeg ikke får beskjed om allergi(er) lager jeg mat og kaker uten å ta noen spesielle hensyn.

Du får glutenfrie lomper på bl.a. Meny, ligger i frysedisken med de glutenfrie varene.

Pølser er glutenfrie.

Toro sin langpannesjokoladekake og muffins er også glutenfri.

Så det er fult mulig å lage glutenfritt uten at det er noe styr og at det blir dårligere.

Selv så ringer jeg og spør om det er noe jeg skal ta med eller hjelpe med når jeg sier ja på vegne av min cøliaki-gutt.

Men blir ekstra glad når han kan spise det samme som de andre. Er ikke alltid like stas å spise medbrakt.

Hvis jeg som mor til bursdagsbarnet hadde visst at noen av barna hadde cøliaki (eller andre allergier), så hadde jeg tilpasset hvertfall noe av mate så det barnet også kunne spist noe av maten. Hvis jeg hadde vært mor til barnet med cøliaki, så hadde jeg sørget for å ha med mat til barnet (hadde nok valgt å ringe på forhånd og spurt hva de skulle servere, sånn at jeg kunne hatt med noe tilsvarende til mitt barn).

Cøliaki-mat??? Det ordet har jeg aldri hørt før....

Som "cøliaki-mamma" tar jeg selvfølgelig kontakt med foreldrene til bursdagsbarnet, og spør hva de skal servere og som jeg skal ta med mat selv.

Må jo innrømme at jeg blir veldig glad hvis de ønsker å lage glutenfrie kaker o.l. Dette er ikke på grunn av at det er noe "styr" for meg å sende med henne mat (har jo stort sett noe på lur i fryseren), men på grunn av at det er så utrolig mye kjekkere for min datter å kunne spise det samme som de andre barna.

Er ikke noe problem å servere pølser, de aller fleste er glutenfrie. Glutenfrie pølsebrød eller lomper finner du i frysedisken på mange butikker. Toro langpannekake og muffins, så er du i mål.

Dersom du skal ha godtepose i bursdagen, er det greit å huske på at det finnes diverse godteri med gluten i. Smågodt i løs vekt er fy-fy, da skjeen som brukes til å fylle smågodt i posen med, også har vert i kontakt med det glutenholdige snopet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...