Gå til innhold

En utlending lurer på diverse norske fenomener =) Vil du svare meg?

Anbefalte innlegg

Jeg er født i utlandet, men har bodd i Norge siden jeg var tre år gammel. Jeg klarer ikke å la være å lure på diverse (sikkert meningsløse) ting:) Vet at jeg generaliserer veldig her, og drar alle over en kam, men tilgi meg:)

1. Hvorfor snakkes det så utrolig mye og ofte om været? Været er dårlig, hehe, so what?

2. Hvorfor er nesten alle nordmenn intressert i enten skiskyting, fotball eller handball?

3. Hva er grunnen til at ingen av de voksne hilser på hverandre i barnehagen, i nabolaget, i trappeoppgangen osv.?

4. Hvorfor misliker de fleste svigerdøtre sin svigermor/svigerfar?

5. Hva betyr yttrykket "riset bak speilet"?

6. Hvorfor er det så viktig med likestilling når det kommer til husarbeid og barnestell?

Beklager, viss jeg tråkker noen på tærne, eller fornærmer noen, det er ikke meningen!

På forhånd takk for svar =)

Fortsetter under...

Mange av den yngre generasjon misliker at svigermor blander seg inn i alt de gjør. Alle er ikke like, da.

Før i tida var det vanlig å ha riset bak speilet. Da truet man med det, så hvis barna gjorde noe veldig galt ble de rist på rompa. I dag er det forbudt å gi barna en liten klaps.

Om du har bodd her siden du var tre, vet du vel sikkert like mye om dette som noen som har bodd her siden fødselen?

1. Smalltalk. Skjer alle andre steder i verden også, bortsett fra der været stort sett er likt hele tiden.

2. Beats me.

3. Stemmer ikke.

4. Fordi alt som er galt i verden er svigermors feil, vel. Det eller chemtrails.

5. Den potensielle sanksjonen.

6. Fordi det er så jævlig kjedelig å ta både oppvasken og bæsjebleia.

Her er mine tanker om dette:

1. Hvorfor snakkes det så utrolig mye og ofte om været? Været er dårlig, hehe, so what?

Vi er elendige på småprat og vet ikke bedre...

2. Hvorfor er nesten alle nordmenn intressert i enten skiskyting, fotball eller handball?

Fellesskap og ha noe å prate om, mange vokser opp med det og fører det dermed videre til neste generasjon. Er blitt mer variert nå enn for 20 år siden.

3. Hva er grunnen til at ingen av de voksne hilser på hverandre i barnehagen, i nabolaget, i trappeoppgangen osv.?

Igjen: Vi er dårlige på småprat. Holder oss for oss selv og er redde for hva andre vil tro om vi er for utadvente.

4. Hvorfor misliker de fleste svigerdøtre sin svigermor/svigerfar?

Det er bare et rykte, de fleste er noenlunde fornøyd med svigerfamilien sin. Igjen: vi er dårlige til småprat og starter ofte med et dårlig forhold som gjerne bygger seg opp med tiden.

5. Hva betyr yttrykket "riset bak speilet"?

På 40-60 tallet og før hang det en pisk/ris bak speilet som barna ble slått med.

6. Hvorfor er det så viktig med likestilling når det kommer til husarbeid og barnestell?

Likestillingen er gått for langt på det området. Vi er nok eneste landet i verden som har lenger lovfestet permisjon til far enn til mor.

1. fordi vi bor i et land hvor været varierer MYE

2. kjenner mange som ikke er interessert i noe av det, meg selv inkludert ;)

3. her hvor jeg bor hilser voksne på hvernadre både i barnehagen, nabolaget og ellers.

4. er det så mange som gjør det da? Jeg har verdens beste svigermor og svigerfar.

5. har aldri hørt det uttrykket før.

6. likestilling er viktig fordi det er feil at 50% av befolkningen skal undertrykkes av de andre 50%

.

1: fordi vi ikke er bortskjemt med så varmt vær her i landet ,vertfall ikke i trøndelag, så jeg blir lett værsjuk. er jo så mye enklere når det er godt vær ute. ikke enig?

2: hmm.. at nordmenn er sportslige kanskje? jeg liker ingen av delene, men liker annen form for sport, som turn f.eks. (hvorfor liker alle canadiere hockey?)

3: akkurat dette har jeg også lurt på. vi er ikke de mest folkelige folkeslaget, å det er kanskje ikke noe positivt akkurat.

4: jeg misliker ikke min, men hun er dum som et brød og stiller aldri opp å støtter oss som familie, tenker kun på seg selv og er ekstremt grådig, og skiller mellom sine barn, altså noen får mer enn andre.

5: ? jeg aner ikke!

6: hvorfor er ikke dette viktig? hvis begge jobber 100% jobber så er det rett og rimelig at det skal utføres like mye arbeid hjemme også. hvorfor skal vi kvinner arbeide mer enn menn? hvorfor er det en selvfølge at om mannen er tom for boxere så er det fordi kvinnen ikke har vasket nok klær i det siste.. ???

Annonse

Er ganske mange generelle punkter her som gjelder for de fleste Vestlige land, men jeg skal forsøke å beskrive mine tanker omkring punktene dine.

1. Folk snakker om været f.eks fordi de ikke har noe annet å snakke om. Istedenfor å være kort og kald, snakker man om været, et samtale-emne som alle (uansett alder, kjønn, etnisitet, etc.) kan være med på.. Som en annen nevnte,- smalltalk..

2. Aner ikke. Ingen i min nærmeste familie er interessert i noen av disse sportsformene, heldigvis, eller noen andre typer sport.. Mulig vi ser på vinter-OL, men det stopper der.

3. Stemmer ikke. I vår barnehage hilser vi alltid, og det samme gjelder for de jeg møter i nabolaget, etc. Men da jeg bodde i Oslo hilste jeg ikke på alle jeg møtte på Majorstua, mitt daværende nabolag.. :)

4. Jeg kjenner i grunnen ingen som har et veldig anstrengt forhold til sine svigerforeldre, inkludert meg selv, men det er vel heller ikke et veldig norskt fenomen å føle at svigerforeldre puster deg i nakken for å se om du er verdig å være gift med deres datter eller sønn..

5. Aner ikke.. Har aldri hørt om dette uttrykket.. Noen som vet?

6. Likestilling betyr at man skal ha like muligheter i samfunnet (være seg utdanning, jobb, sosialt liv, meningsytringer, etc.), ikke at kvinner og menn skal VÆRE like. Heldigvis har sterke norske kvinner kjempet for at det ikke skal være en selvfølge at kvinner tar seg av husarbeid og barnestell. Mange norske menn (deriblant min egen) setter heldigvis pris på å bruke tid sammen med barna sine. I vårt hjem liker ingen av oss husarbeid, og i og med at vi begge jobber 100% så er det også rett og rimelig at vi deler på husarbeidet.

1. Ja været skifter veldig og man er glad hver gang sola kommer fram. Kuling er det ofte (vet ikke på østlandet men) og man blir presset til å drive inneaktiviteter i større grad enn andre land.

2. Nordmenn er født med ski på bena. Det har vi vokst opp med, så er det bare. Langrenn er da like populært? Alt kommer an på flinke idrettsutøvere. Ishockey er ikke særlig populært blant befolkningen fordi vi ikke har ishaller i hele landet. Håndball og fotball derimot fins i gymsaler på hver lille bebodde holme og hvert nes.

3. Det er ikke sånn på bygda ihvertfall, samholdet er større. Har ikke merket det i stor grad.

4. Man ønsker å være herre over sin egen familie og innblanding fra svigermor er ikke særlig populært av den grunn. Mor i familien vil helst at sine tradisjoner føres videre. Far dilter etter!

5. Næh..aldri hørt før, men før hang det bjørkeris til skrekk og advarsel i husene. De hadde ikke tid til opponerende barn.

6. Når mor jobber like mye som far for tiden, hallo?

Er mor hjemme blir fordelingen litt anderledes, men far hjelper likevel til. En far er ikke tilstede bare for å tjene penger til familien i 2011. Han leker med og steller barna sine slik mor har gjort i tusenvis av år.

Det er faktisk et kjent fenomen at vi nordmenn snakker mye om været, faktisk er det gjort studier på det som sier blant annet dette:

Vi snakker mye om været fordi Norge er et land med ekstremt væromslag som ikke er likt mange andre steder i verden. Den ene dagen tordner det, den andre dagen skinner sola. Selvom vi er geografisk nære f.eks Sverige, Finland og Danmark har de ikke like kraftig væromslag som oss fordi vi har flere og høyere fjell som igjen har mye å si for blant annet nedbørsmengden. Vi er også er særdeles langt lang og har derfor mye ulikt vær rundt omkring på en og samme dag rundt om i Norge og det er særegent for Norge.

Videre er Norge tradisjonelt sett et land med mange bønder, og når man er bonde har været mye å si for avlingene, derfor har man i lange tider vært opptatt av været fordi man før i tiden var avhengig av "rikitg" vær for å kunne overleve.

Så til dere andre over; nei, det at vi prater om været er nok faktisk ikke bare smalltalk. Nordmenn har i lange tider vært over gjennomsnittet opptatt av været.

Ser ikke hvorfor å stille noen få enkle spørsmål skulle gjøre at noen følte seg tråkket på tærne. Det er begrunnelsen til spørringen din jeg synes er litt uvanlig. Synes nemlig at det er noe merkverdig at noen som har bodd i Norge siden de var tre år gammel, ikke vet svaret på disse spørsmålene selv. Hvorfor tror du at vi som har bodd i ladet fra fødselen av og ikke fra treårsalderen skal være mer opplyst på dette enn deg? Dette er jo ting du har like forutsetninger som oss for å forstå og vite. Hvis du ikke har vokst opp i en Fritzel kjeller da.... :P

Om Hi er svensk eller iraker, så kan hun har blitt oppdratt på en annen måte og har vært mer hjemme enn vi som har rekt ute i gata i alle år. Kanskje hun ikke har hatt innfødte som nære venner men omgått mer sine landsmenn?

Kjenner drøssevis av nordmenn som har null interesse for sport.

Her i Bærum hilser vi, vi har oppdragelse.

Kjenner nesten ingen som ikke liker svigermoren sin

Likestilling er viktig på den måten at ingen av partene skal slite seg ut med oppgaver begge har grunnleggende ansvar for. Hvordan m,an fordeler det er uinteressant så lenge begge er tilfreds.

Hvis du har bodd i Norge siden du var tre år gammel er det meget rart at du ikke vet disse tingene. Jeg har bodd i Norge fra jeg var 8 år gammel.

Annonse

1) fordi det ikke er VÆRET som er dårlig, det er KLIMAET. Været skifter og gir oss overraskelser. Spennende, spennende!

2) fordi dette er idretter Norge gjør det godt i - da sikter jeg til handball og skiskyting. Men mht fotball burde du vel stille spørsmålet i Argentina, England, Russland eller Kamerun, heller? (Du ville få samme svar.)

3) fordi man er oppdratt til å hilse på dem man kjenner. Det er uhøflig å begynne å prate med folk man ikke kjenner, mange utlendinger syns det er en dum skikk, men sånn er det engang.

4) Ikke alle misliker sin svigermor og svigerfar. Jeg er f eks mye mer glad i mine forhenværende svigerforeldre enn i min eksmann...

5) Alle her har svart hva det konkret betydde den gangen man oppdro barn med vold som virkemiddel, men det er jo et uttrykk som nå brukes i overført betydning. Det betyr bare "den skjulte trusselen".

6) fordi husarbeid og barnestell både er ubetalt og dertil ganske kjedelig arbeid. Og det er veldig, veldig irriterende å gjøre noe som er slitomt og kjedelig hvis man ikke får penger for det (eller MYE ros og takknemlighet for det). Man opplever seg som noens tjener. Det liker ikke verken nordmenn eller andre. Da er det lurere å dele det på midten, og føle at man bidrar like mye og er på samme lag, ikke at den ene er tjeneren til den andre.

Først og fremst, tusen hjertelig takk for alle svar! Ble utrolig overrasket over alle utfyllende og forklarende svar:)

Og jeg glemte helt å presisere at grunnen til at jeg lurer ikke er for å være frekk eller å se ned på noen, men av ren nysgjerrighet :)

Det er helt riktig at siden jeg har bodd her siden jeg var tre år, burde jeg visst mye av disse tingene selv. Men det er akkurat det som er problemet. At siden jeg har bodd her så lenge, og ikke fått med meg disse tingene som en naturlig del av oppveksten min, så synes jeg det er så flaut å spørre nå. For jeg burde jo visst dette, etter så mange år her. Forøvrig har jeg hatt mye kontakt med mine slektninger som også bor her i Norge, så det har blitt litt for lite kontakt med nordmenn desverre! :)

Men når det er sagt, så vil jeg gjerne kommentere mange positive "fenomener" her i landet (viss noen er intressert) som jeg beundrer:)

- De fleste nordmenn er utrolig høflige og flinke til å snakke i vanlig stemmeleie (I mitt hjemland er det bare to volum, høyt og høyere) ;)

- Dere er veldig flinke med barneoppdragelse, det er sjelden at en hører om folk som slår barna sine for å oppdra dem riktig (i mitt hjemland er det desverre ikke uvanlig)

- Mange nordmenn er meget tålmodige, behersket og avslappet (i mitt hjemland blir folk fort sinte og begynner å veive med armene og

gestikulere)

- De fleste nordmenn er over gjennomsnittet opplyst og meget kunnskapsrike (der jeg kommer fra, er det liksom litt sånn enten eller)

- Kunne sikkert holdt på mye mer, men som sagt det er sikkert ingen som leser svaret mitt uansett...

Igjen, takk for svar, ha en fin kveld!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...