Gå til innhold

Fikk du selv et reelt valg mellom Cytotec og utskrapning?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg var på ullevål etter en MA, og legen der ville jeg skulle ta en medisinsk abort (cytotec) - men jeg sa bare at "det klarer jeg ikke" og så var vi ferdige med den saken..

Jeg fikk anbefalt utskrapning av legen som slo fast MA (Volvat) siden det gjerne går raskere og man da kan komme igang med prøvingen igjen raskere..

Men jeg har hørt om mange som føler de blir presset til å ta cytotec - og legen på volvat sa at det fra et samfunnsøkonomisk synspunkt sevfølgelig er ønskelig at så mange som mulig skal gjøre det. KOster mindre å gi folk piller og sende de hjem igjen.. så hun ga meg en rekke gode argumenter for å hjelpe meg til å overbevise dem om at jeg skulle ha utskrapning..

Jeg har hatt to aborter i mitt liv ( døm meg den som vil)

Den første gangen var en kirurgisk abort ( i utlandet) og syntes det var en veldig stor påkjenning fordi jeg måtte være 24t på sykehuset, måtte forklare meg flere ganger om hvorfor jeg valgte å ta abort og brukte lang tid på å komme til hektene igjen. Inne til endel kontroller både før og etter og alt dette gjorde opplevelsen til en enda større psykisk påkjenning en det det hadde trengt å være.

Den andre gangen fikk jeg et reelt valg mellom de to og valgte medisinsk hjemmeabort og det passet meg helt fint. Var inne på sykehuset innladet to ganger en gang for å kontroll og en annen for å få tablettene.

Det var ikke noe press i den ene eller andre rettningen, det var ikke noen spørsmål om hvorfor jeg valgte som jeg gjorde. Føler at jeg tverrs igjennom ble møtt med forståelse for mitt valg og gjennomført proffesjonalitet. Hadde muligheten om å få mer oppfølgning noe jeg ikke trengte da alt gikk veldig greit.

Jeg hadde en MA i fjor sommer og fikk da velge mellom Cytotec og utskrapning. Jeg følte at valget var helt reelt, jeg fikk info om begge alternativene og beskjed om at det var helt opp til meg. Jeg valgte Cytotec og er veldig glad for det, det føltes som den mest "naturlige" avslutningen på det hele og da kunne jeg dra hjem og gjøre det der, og derfor få være i fred med sorgen min, heller enn å bli på sykehuset. Det gikk dessuten fort og greit og var lite smertefullt, så jeg var nok heldig der. Jeg fikk også komme tilbake neste dag for UL for å sjekke at alt hadde blødd ut, samt en etterkontroll ti dager etterpå. Har hørt at dette ikke er så vanlig, så synes jeg fikk veldig god oppfølging av kjempehyggelige leger. Dette var forøvrig i Bodø.

Jeg fikk konstatert MA for 4 uker siden og kunne velge selv åssen jeg ville gjøre det. Jeg er ikke så glad i sykehus og var nesten bestemt på cytotek kur. Men gynekologen fortalte meg at det var stor sjans for at jeg måtte ha flere kurer og dersom alt ikke var kommet ut da, måtte jeg til utskraping likevel. Jeg fikk time til utskraping dagen etter. Nå i ettertid er jeg veldig glad for at hun anbefalte meg det.

Dette var gyn.pol i Kristiansand. Jeg følte jeg ble møtt på mine følelser og følte meg godt i varetatt. All skryt til de:)

Hadde en MA for ett års tid siden, og var bestemt på kirurgisk inngrep, da jeg har hørt så mange dårlige ting om cytotek. Legen overtalte meg om tabletter alikevel og jeg angrer at jeg lot meg overtale. Fikk masse blødninger, hadde store smerter og det endte i utskrapning alikevel.

DET var mye lettere for meg å gjennomgå, enn "gjør det selv hjemme med tabletter". Dette var ved St.olavs i Trondheim.

Annonse

Jeg fikk ikke et reelt valg...

Hadde MA i uke 11 og fosteret ble fastslått til 9+5, likevel ble jeg sendt hjem med cytotec. Ble kjapt avfeid da jeg prøvde å spørre etter mer informasjon om utskrapning.

Cytotec kuren hjemme var det værste og VONDESTE jeg noen gang har vært med på- jeg har født i ettertid...

Dette var på St. Olavs i Trondheim

Tok en prov.abort for noen år tilbake. ble anbefalt tabletter da disse skulle være mer skånsom. Yeah, right! Blødde og spydde som en gris, og hadde smertehelvete. Vil heller føde flere barn, enn å ha det slik en gang til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...