Gå til innhold

Baby med slapp nakke og irritert og skuffet over helsestasjon...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår ble født nesten tre uker for tidlig, veide 2500g og 47 cm lang. I dag er hun 14 uker, veier 5800g og er 58 cm lang- så vokser veldig bra ifht sin kurve! Ingen medisinsk årsak til lav fødselsvekt, hun bare var så liten!

Men... fra ca 6 uker hadde hun kolikk så det har vært MYE hyling og gråt. I tillegg hadde hun perioder der hun sov dårlig- 20 min av gangen, kunne være våken 6-9 timer i strekk etc. Vi har hatt 4 behandlinger hos kiropraktor som fant spenninger i nakke, bekken og korsrygg, samt favorittside. Etter den 4 behandlinger var dette bra, og trengte ikke flere beh. Kolikken ser det også ut som er over nå. Men det sier seg selv at det er noe begrenset hvor mye vi har fått trent på mageleie pga kolikken.

På 6- ukerskontrollen ble det bemerket at hun var litt slapp i nakken når hun ble løftet etter armene. Når hun ligger på magen er det aller beste å få ligge å sutte på hånda, og hun er ikke veldig interessert i å løfte på hodet. De få gangene hun gjør det, så holder hun nakken høyt i flere sekunder. Spurte HS om det var bekymringsverdig at hun holder nakken så lite, men HS sa hun ikke viste så mye om det, men at hun så at datteren vår holdt hodet godt når vi bar henne. Vi tok det opp med fysio som mener hun er slapp i nakken ifht alderen. Fikk tips om håndkle under armene, samt trene mer på å ligge på magen, men ikke noe mer enn dette....

Jeg er kjempebekymret over at hun ikke holder nakken mer selv enda, vet jo at alle barn utvikler seg likt. syns det er vanskelig å få svar på helsestasjonen, og det hører også med til historien at 6 ukerskontrollen ble utført på 5 minutter der kun hofter ble sjekket. Tok dette opp med fastlege som anbefalte oss å sende inn klage fordi dette ga falsk trygghet (fastlegen min tok ny 6ukerskontroll, alt bra- men litt slapp i nakken).

Syns vi også fikk lite konkrete svar og tips ifht nakken på helsestasjonen, og har egentlig mest lyst å kutte ut hele helsestasjonen og heller bruke min fastlege som også har jobbet som barnelege.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, gå til fastlegen din hvis du føler du har godt kontakt med han/henne.

Mange har dårlige opplevelser med helsesøstre og mas om nakke/holde hode - det går seg jo gjerne til etterhvert. Ville også vurdert å bytte helsesøster. Bekymret meg myyye for det med mitt første barn, men alle lærer det jo tilslutt.

Skrevet

Så utrolig synd at du føler det sånn ang. helsestasjonen din!!! Tror jeg hadde sagt i fra at "jeg tror jeg tar kontroll hos fastlegen heretter", og hvis hun hadde spurt hvorfor så hadde jeg sagt hva jeg følte.

Det er jo kjempeviktig at helsesøstrene også får tilbakemld på ting, og de kan ikke bli bedre hvis ingen sier ifra! Jeg setter hvertfall pris på det i min egen jobb.... Så lykke til med det uansett hva du velger å gjøre!

Når det gjelder nakken, var jeg også veldig bekymra for dette.. Syns alle andre sine babyer var så sterke og trodde min var svak. På 6ukers kontrollen så sa jeg: Bør han ikke klare å løfte hodet litt mer??

Da sa helsesøster at Nei, han er jo bare 6uker, og om de løfter hodet/nakken ser vi mer på på 3mnd kontrollen! :D

Så når vi kom på 3mnd kontrollen, så kommenterte jeg at jeg syns han ikke var så sterk enda, men hun sa ingenting negativt om det! syns han så sterk og fin ut, og at han prøvde. Bare fortsett å øve sa hun, alle er forskjellig :D

Gutten min har aldri likt å like på magen, og det er først nå han kan ligge en stund uten å hylgrine (han er 5,5mnd), det var vel først rundt 3mnd alder at han ikke bare gråt med en gang han ble lagt på magen, og begynte ikke øve ordentlig før det på en måte, (eller la han alltid på magen, men bare til han begynte å gråte lille stakkarsen.. det skal jo ikke være en negativ opplevelse heller)

Bruk gjerne sofaen som arena, legg baby over knærne dine så hun kommer litt opp med brystet, eller legg en sofapute over knærne.(her i gården er det veldig spennende å se på tv'n når han ligger sånn)

Eller legg hn på stellebordet og gjør litt morsomt ut av det så hun må strekke nakken litt for å få sett alt det morsomme mamma gjør, du kan også ta med en pute på gulvet å legge henne på den, så hun ligger litt oppover med magen/brystet sitt, da kommer rompa ned, eller så kan du holde rumpa hennes litt ned med hånden din (da den er litt tung og gjør det litt vanskeligere for dem :D

Helsesøster her sa at bare 1minutt om gangen er kjempebra!

Har også lest at å bli bært, hjelper til å styrke ryggen og hodet også, da må dem jo konsentrere seg og øve litt på å holde hodet/balansen selv :D

Men hvis du fortsatt er usikker, så håper jeg hvertfall legen din kan ta en titt å si hva han mener :D

Vet ikke om dette hjalp, men ville bare dele at vi er flere som har vært bekymra for ting. Og så ordner det seg :D

Lykke til uansett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...