Grace2011 Skrevet 6. juni 2011 #1 Skrevet 6. juni 2011 Jeg har hørt det uttrykket noen ganger, men inrømmer at jeg ikke helt skjønner nøyaktig hva som menes med det. Er det at tredje fødsel kan komme for tidlig? Eller at det tredje barnet er en luring? :-) Eller at fødselen kan begynne for så å stoppe opp...? Jeg er tredjegangsfødende og vil gjerne vite hvordan jeg kan forvente "å bli lurt"... :-) :-) Noen som vet hva "tredjemann er en luring" betyr?
Trultemora er presseklar!! Skrevet 6. juni 2011 #2 Skrevet 6. juni 2011 e sier det at 3-mann er en luring, for den kan f.eks komme 2 uker før termin hvis de to førstefødte kanskej har kommet 2 uker etter.... Eller motsatt! Har du hatt kjemperaske fødsler tidligere så kanskje denne dryger skikkelig ut i tid... Evnt motsatt..
Tulla*venter vårt 4 barn <3 Skrevet 6. juni 2011 #3 Skrevet 6. juni 2011 Aner ikke. Er vel som nevnt over, men vår tredje mann ar ikke en luring. Følgte samme system på å ble født 3 uker før som jeg har gjort før og halverte fødselstiden som med de andre to tidligere:)
3 gull og ??? Skrevet 6. juni 2011 #4 Skrevet 6. juni 2011 Ja, som ho over svarte - det er i forbindelse med fødsel nr 3 er "lur". Min tredjemann lurte iallefall meg godt! De to første ble født akkurat på termin. Med nr 3 kjente jeg meg tidlig "fødeklar" (slimproppen gikk f.eks 2 uker før termin) - men siden jeg hadde hørt dette uttrykket, belaget jeg meg på overtid for første gang. 11 dager før termin trodde jeg vannet gikk midt på natta - og jeg løp ut på badet. Fikk sjokk da jeg så at tolettet og gulvet var fullt av blod... Vannet gikk ikke... Men jeg ble sendt i ambulanse til sykehuset. Hadde en ri i sykebilen! Men nytt sjokk ventet: Jeg hadde 6-7 cm åpning! Fikk drypp og de tok vannet for å få gang på riene siden de ikke visste hvor blødningen kom fra. Litt over en time seinere kom luringen min ut - en skjønn gutt på 3,7 kg :-) Det verste var at jeg følte meg snytt for 11 dager m barn i magen ;-) rare tanker en kan få i en slik situasjon!
Tre små troll :) Skrevet 6. juni 2011 #5 Skrevet 6. juni 2011 Med det menes at man ikke klarer helt å forutsi hvordan fødselen vil bli. Man sier som regel at første fødsel kan være lang og hard, mens andre fødsel som regel går raskere og greiere (siden det allerede har blitt banet vei i fødselskanalen...). Med tredjemann kan man ikke si at det blir lettere da mange jordmødre erfarer at tredje fødsel kan både ta lenger tid og være vondere enn den forrige fødselen. Men dette er jo kun "myter" og spekulasjoner og ikke vitenskap. For noen går tredje fødsel som en drøm... men har og hørt om de hvor tredjemann er den tøffeste fødselen.
Astro - 27.07.11 Skrevet 6. juni 2011 #6 Skrevet 6. juni 2011 Alle fødsler er vel egentlig like "lure". Man kan jo ikke forutsi noen av de. Jeg hadde hastekeisersnitt på nr. 1. Nr. 2 gikk veldig enkel på 2 timer. Så jeg er spent på hva som venter meg med nr. 3!
Grace2011 Skrevet 6. juni 2011 Forfatter #7 Skrevet 6. juni 2011 Akkurat :-) Ok, så det kan bety forskjellige ting, men fellesnevneren er kanskje at tredje fødselen trenger ikke å ligne dine tidligere fødsler...? Min første fødsel varte i 18 timer, med drypp og spinal bedøvelse på slutten, andre fødsel varte i 8 timer, uten noen smertestillende, og nå er terminen om to uker.... Spennende å se om jeg blir lurt :-) Jeg grugleder meg!
SuperMaria Skrevet 6. juni 2011 #8 Skrevet 6. juni 2011 Kan ikke helt se for meg at det nødvendigvis er noen større forskjell på fødsel nr 3 enn på andre fødsler!? Eller er dette seriøst et uttrykk som det er noe sannhet i..? Selv har jeg to fødsler bak meg, og de var så totalt ulike på mange måter at jeg like gjerne kan si at "andremann var en luring" (eller var det egentlig førstemann som var det da?) Kan liksom ikke forestille meg hvordan nr 3 kan bli enda mer forskjellig....?! ;-)
Kjærlighet <3 Skrevet 6. juni 2011 #9 Skrevet 6. juni 2011 Hos meg var det sånn : fødsel nr 1 og 2 var forskjellig mtp at nummer en startet av seg selv 4 dager over termin, så måtte nummer to hjelpes litt med at vannet ble tatt 13 dager over termin. Likevel var riene og intensiteten helt lik på disse fødslene, det var ikke tvil om at det var rier når takene kom og det gikk fort. 4 timer og halvannen time. Nummer tre startet helt annerledes, jeg lurte lenge på om ting var i gang og riene be aldri så intense og kraftige som jeg var vant til. Denne gangen tok det 8 timer fra jeg kjente noe til barnet var født.
hm hm Skrevet 6. juni 2011 #10 Skrevet 6. juni 2011 Jeg har forstått utrykket slik at mange får endel kynnere og maserier, og blir lurt til å tro at fødselen er nært forestående uten at den egentlig er det. For mitt vedkommende var den en blanding av fødsel 1 og 2... Hadde ingen forvarsel og kom omtrent likt som de andre ift termin.
Mia2011 Skrevet 6. juni 2011 #11 Skrevet 6. juni 2011 tja hva menes egentlig min tredje var hvertfall det, fødselen måtte settes igang, noe som ikke hjalp stort.. dagen etter tok de vannet, noe som heller ikke utløste noe.. fikk drypp til slutt og fødselen i seg selv varte nesten 36 timer! de to første var over på 12 og 4 timer og kom på termin.. lette greie fødsler uten smertelindring av noe slag, denne gangen ble det epidural selvom jeg var innstilt på ikke noe, men etter sååå lang tid hadde jeg ikke noe valg ellers hadde hun aldri kommet ut.. Slik var vår en liten luring hvertfall.. og jeg var forberedt på at det skulle gå raskt og greit denne gangen også, men dengang ei så nå blir det ikke flere Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå