Matrosen og Meg:) Skrevet 6. juni 2011 #1 Skrevet 6. juni 2011 Jeg er heltidsstudent og har en ca 50 % deltidsjobb ved siden av studiene. Nå er jeg gravid og venter barn i august, og blir gal av alt med foreldrestipend, fedrekvote og permisjon. Så jeg håper noen kan hjelpe meg. Situasjonen er slik: Som nevnt over er jeg heltidsstudent og har 1 år igjen av studiene, jeg har valgt å ta permisjon fra studiene så jeg får være hjemme mest mulig med barnet og da skole ikke ville vært mulig å kombinere med en nyfødt baby, på grunn av mye obligatorisk og praksis. Jeg har fått innvilget permisjon og skal ha det fra juli 2011 til juli 2012. Jeg har rett på foreldrestipend fra lånekassen, og skal derfor benytte meg av den muligheten. Jeg vil da få penger fra lånekassen i 44 uker. så langt går det greit for meg.. Videre, jeg har jobbet ved siden av studiene og har også krav på foreldrepenger fra nav. jeg vil derfor motta penger fra lånekassen og nav, og det er greit. Men... Jeg vil bare motta penger fra nav, i de 9 ukene som er forbeholdt meg, og da de 26 ukene som vi har bestemt at jeg skal ha, om jeg har forstått riktig? det er her det begynner å skurre... jeg vil da motta penger fra nav i 35 uker? men fortsatt motta penger fra lånekassen i de 9 resterende ukene (av 44) ? såå videre, siden min sønn blir født etter 1 juli har nå far krav på 12 uker, som jeg forøvrig synes er veldig bra. men slik jeg har forstått det, så kan ikke far ta ut fedrekvoten mens jeg mottar støtte fra lånekassen. med andre ord, så kan ikke han ta ut fedrekvoten før etter de 44 ukene jeg får foreldrestipend. far har forøvrig en heltidsjobb, og har krav på foreldrepenger fra nav. Har jeg da forsått det riktig --> vi går ut i fra at jeg føder 9 august (termindato), de 9 ukene som er forbehold meg er da over sånn rundt 20 september. jeg vil da starte på de 26 ukene som foreldrene kan dele, men som vi har bestemt at jeg skal ha. som tilsvarer at jeg ikke mottar foreldrepenger fra nav lenger rundt 20 mars. Da har det gått 35 uker fra 19 juli, som er starten på permisjonen. 22 mai vil jeg da ikke motta penger fra lånekassen lenger, da mine 44 uker da vil være ferdig. jeg vil med andre ord, i 9 uker bare motta penger fra lånekassen, og normalt være tilbake til jobb. men kan jeg motta foreldrestipend samtidig som jeg jobber deltid? og far kan da ikke ta ut fedrekvoten før 22 mai, for da er jeg ferdig med å motta foreldrestipend fra lånekassen? han har krav på 12 uker fedrekvote, og lille gutten må da i barnehage rundt 14 august. da begynner jeg å studere igjen på fulltid, og far tilbake til arbeid. Er dette løsningen, eller tar jeg helt feil? ble litt langt, men håper noen tar seg tid til å svare..
Mrs. Bouquet Skrevet 6. juni 2011 #2 Skrevet 6. juni 2011 Dette kan jeg ikke noe om, og jeg tviler på at noen orker å sette seg inn i dette med datoer og alt. Gå heller og få skikkelig svar på nav.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå