Gå til innhold

Overtid og alder, noen med erfaring?

Alida*Englebarn

Anbefalte innlegg

Det er ennå 10 uker til fødsel, men jeg lurer på noe:-) Jordmor sa til meg at hun ikke ville at jeg som er moden over 40 år skulle gå på overtid. Forstår det kan være risikofylt, men er det noen som vet hvordan de setter igang en fødsel?

Har hørt en del, men ikke satt meg inn i dette.

Fortsetter under...

Hei du! Ville bare si at jeg gikk 5 dager over da jeg var 41 og 10 dager over nå da jeg var 44. Det var ikke noe problem. Jeg har en tradisjon på å ruge litt lenge;) Ville nødig settes igang. Ble satt igang til termin som 25-åring med tvillinger. Det var ikke noe særlig...

Så jeg er en av de som aller helst vil gå til det starter naturlig, om det ikke er et problem for baby å bo inni der noen dager ekstra. Lykke til!

Jeg hører til Rikshospitalet, og det finnes nå en regel som heter 40=40, altså at kvinner over 40 ikke skal gå lenger enn 40 uker. Dette pga. noe økt barnedødelighet for oss over 40 år etter 40 uker. Dette praktiseres dog forskjellig fra lege til lege. Den ene legen min ville at jeg skulle igangsettes i helgen, da jeg ble 40 uker, men en annen lege har overtatt saken min, og vil heller at jeg er på kontroll annenhver dag. Jeg var der i dag, på termindagen, og alt ser veldig bra ut, så dette skal vi fortsette med.

Det blir uansett ikke snakk om igangsetting for meg, siden jeg ønsker å føde vaginalt etter 2 KS, og forskningen viser at det går dårlig ved igangsetting.

Det må også være forskjell fra sykehus til sykehus. Jeg fødte for 4,5 mnd siden, og fulgte bare vanlig opplegg...Fikk beskjed om å føde innen 2 døgn, ellers ble det igangsetting pga litt mindre fostervann. Fødte samme kveld...:) Første gang en lege har skremt meg i fødsel...hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...