Gå til innhold

noen her som vet om man får lønnshopp i permisjonstiden?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg har aldri fått det i noen av mine permisjoner. enda jeg har hatt 2 lønnshopp under hver av dem. tarifføkning og opp et lønnstrinn.

men jeg har fått dem så fort jeg har kommet tilbake fra permisjon da så du får jo lønnsøkningen din, du må bare vente til perm.slutt.

Du får ikke det mens du er i permisjon, men får det igjen når du kommer på jobb. Permisjonspengene du får er jo utifra det du har tjent deg opp før du gikk ut i permisjon.

Jeg hadde lønnshopp hver gang jeg var i permisjon, fikk lønnshoppet når jeg startet på jobb igjen.

Det er lokale lønnsforhandlinger på jobben min til høsten, og i følge Lektorforbundet skulle ikke det ha noe å si om jeg var ute i permisjon da. Men regner ikke med at det blir noe jeg merker på lønningen uansett..

Mulig det kommer an på arb.giver.,

Jeg er ansatt i kommune og får lønn fra dem i permisjonstiden. Så får de penger fra NAV.

Jeg får alle tillegg jeg skal ha, også helligdager jeg iflg turnus skulle jobbet. Og jeg får feriepenger av alt.

Får du penger fra NAV, stiller det seg annerledes.

Men iflg vår tariffavtale skal vi ikke tape noe på å få barn.

Vet ikke hva du jobber med eller hvem arb.giver er...

Annonse

Stemmer som anonym 11:06 sier, er du offentlig ansatt får du forskuttert foreldrepenger fra arbeidsgiver og får da fulle feriepenger og du får med deg lønnshopp eller ansiennitetshopp.. Får du foreldrepenger direkte fra nav derimot får du ingen av disse delene.. Har du en annen arbeidsgiver enn det offentlige og får forskuttert foreldrepenger fra dem er det ikke en garanti for at du får med deg ansiennitet/lønnsøkning eller fulle feriepenger da arbeidsgiver jo ikke får refundert dette fra nav...

dette har jeg først hørt noe om nå, derfor jeg ble forvirret. jeg har permisjon fra jan- des 2011, vil det si at jeg faktisk får feriepenger neste år da jeg får permisjonspenger fra arbeidsgiver? jeg var sykmeldt i 2009 og fikk da redusert feriepenger med 10000 fordi jeg hadde vært sykmeldt. selv om jeg fikk sykepenger også fra arbeidsgiver. har fått beskjed om hele tiden at jeg må være på jobb (ikke være sykmeldt) for å tjene seg opp feriepenger.

Annonse

Tja, burde kanskje det, men jeg mener arbeidsgiver har rett til å la være. Dette siden su i utgangspunktet ikke får feriepenger fra NAV...

Så private benytter seg nok av dette. Synes det er fryktelig teit.

Og det er nok i disse yrkene de jobber, de damene som mener de "taper" karrieremessig og lønnsmessig på å være i permsjon. Altså de samme som er overstrømmende fornøyd over fedrekvoten...

Det er slått fast gjennom både likestillingsloven og rettspraksis at man skal ha lønnstillegg på lik linje som andre ansatte, selv man er i fødselspermisjon. Å ikke gi dette regnes som indirekte diskriminering av kvinner (siden de tar mesteparten av permisjonen) og alle tvister har gått i arbeidsgivers disfavør på området.

Dersom du mottar fødselspenger fra jobb, mottar du også feriepenger fra jobben (du skal da motta fulle feriepenger som om du hadde vært i jobb).

Dersom du mottar fødselspenger direkte fra NAV, mottar du også feriepenger herfra (men da kun for et begrenset antall uker- dvs mye mindre).

Anonym 22:24, hvor har du dette fra? Det står ingen plass som jeg har funnet at arbeidsgiver må gi lønnshopp eller fulle feriepenger bare fordi de forskutterer foreldrepenger.. Det er jo et rent tapsprosjekt for arbeidssgiver og konsekvensen av en sånn "regel" om den finnes er jo bare at færre arbeidsgivere vil forskuttere sykepenger og foreldrepenger...Vennligst vis til lovverket som spesifiserer disse rettighetene du mener folk har....

ikke hun som skrev dette, men tror kanskje det kan være en misforståelse. Helt enig med deg, siste anonym, det fører vel bare til at arbeidsgivere ikke vil forskuttere. Ellers skal man ha lønnshopp, men foreldrepengene justeres ikke (av NAV) etter at de er beregnet på tidspunkt man gikk ut i permisjon. Får man økt lønn i permisjonen vil arbeidsgiver ganske riktig tape på forskuttering. Vet at staten regulererer, men trodde private kunne nekte. Følger man synspunktet burde vel NAV strengt tatt også bli berørt da, ved at de "nekter" å justere permisjonspengene. Kan ikke skjønne at dette stemmer, så fint hvis det kunne komme en link:)

Dette har jeg fra studier på området og tolkning av likestillingsloven og avgjørelser fra ldo, DERSOM det gis generelle tillegg til alle ansatte- så skal det også inkludere den i fødselspermisjon. Men vær så god:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/regpubl/stmeld/2010-2011/meld-st-6-20102011/10/3.html?id=625801

Meld. St. 6 (2010–2011)

Her gis det en oversikt over vernet mot graviditetsdiskriminering og andre lovregler om dette i Norge, EU og andre nordiske land. Det gjøres også rede for Likelønnskommisjonens forslag om et automatisk lønnstillegg for arbeidstakere som har vært i permisjon. Videre drøftes behovet for en presisering.

10.3.1 Vernet mot graviditetsdiskriminering

Likestillingsloven og EU-retten gir et vern mot graviditetsdiskriminering, dvs. forbud mot diskriminering på grunn av graviditet eller permisjon i forbindelse med graviditet og omsorg for små barn.

Det følger av likestillingslovens forbud mot diskriminering i § 3 at en som tar fødsels- og foreldrepermisjon, omsorgspermisjon eller ammefri ikke skal få svekket stilling som følge av permisjonen. Dette gjelder lønn, fordeling av arbeidsoppgaver, ansettelser og alle andre sider ved et ansettelsesforhold.

Ifølge EU-domstolens faste praksis er negativ forskjellsbehandling av kvinner på grunn av fødselspermisjon direkte kjønnsdiskriminering. Av klarhetshensyn er det tatt inn en bestemmelse i likebehandlingsdirektivet (2006/54/EF) artikkel 15 som presiserer diskrimineringsvernet:

«Ei kvinne som har fødselspermisjon, skal ved slutten av permisjonsperioden ha rett til å vende tilbake til den same stillinga eller ei tilsvarande stilling på vilkår som ikkje er mindre gunstige for henne, og ha rett til å nyte godt av alle betringar av arbeidsvilkåra som ho ville hatt rett til under fråværet sitt.»

Nettopp - hun har rettigheter ETTER permisjonen er over til å få samme lønn som om hun hadde jobbet - når hun begynner å jobbe skal hun altså ha den samme lønnsøkningen som de som har jobbet.. Men det står ikke spesifikt der at arbeidsgiver på noe vis forplikter seg til å utbetale dette UNDER permisjonen selv om de forskutterer lønn...

Når det gjelder utbetaling av fulle feriepenger, så ser dette mer avtalefestet ut.. Men fant dette følgende sted:

http://www.akademikerforbundet.no/tema/arbeidsrett/ferieloven/

"Jeg er gravid og går ut i foreldrepermisjon ca. 1. juli. Jeg vil fra dette tidspunkt motta foreldrepenger fra NAV i 46 uker. Hvilke rettigheter har jeg til ferie og feriepenger i 2011? Vil det ha noen betydning for ferie og feriepenger om jeg får full lønn fra arbeidsgiver i denne perioden mot at arbeidsgiver får refundert mine foreldrepenger fra NAV?"

Svar: "Arbeidstaker vil på vanlig måte få feriepenger fra arbeidsgiver i den tiden arbeidsgiver utbetaler ordinær lønn. Mht. utbetaling av foreldrepenger fra trygden, fremgår det av § 10 nr. 4, litra c i ferieloven, samt av folketrygdlovens § 14-8 at trygden utbetaler feriepenger for inntil 12 uker av foreldrepenger etter full sats og for inntil 15 uker av foreldrepenger med 80 % av full sats.

Dersom arbeidsgiver utbetaler full lønn i permisjonsperioden, er utgangspunktet at arbeidsgiver også må utbetale feriepenger for hele utbetalingsperioden under foreldrepermisjonen dersom arbeidsgiver ikke har tatt forbehold om noen annet."

Du misforstår 23:02, Arbeidstaker vil få feriepenger for den tiden han mottar ordinær lønn, men forskutterte foreldrepenger er ikke å regne som ordinær lønn... Og som nevnt tidligere - hvorfor i all verden skulle arbeidsgiver da ville forskuttere noe som helst om de samtidig forpliktet seg til å utbetale fulle feriepenger/lønnshopp uten å få dette refundert fra nav??? Er jo bare å si at nei - vi forskutterer ikke syke/foreldrepenger og dermed unnslippe hele problemet... De arbeidsgiverne som ønsker å gi arbeidstaker det ekstra godet det er å få fulle feriepenger/lønnshopp står uansett fri til det - men de MÅ ikke.. Jeg er rimelig sikker på at jeg har rett altså...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...