Gå til innhold

Faren min døde for 2 måneder siden og må fremdeles betale for leiligheten han leide..

Anbefalte innlegg

Og han må betale på den en måned til, dvs at han hadde 3 måneders oppsigelse på leiligheten. Pengene trekkes fra min fars konto som jeg også har tilgang på (betale regningene hans ol). Jeg kan ikke skjønne at man må betale for en leilighet man har "dødd fra". Hvor finner jeg regler angående sånne ting?

Fortsetter under...

Hvis leieboeren dør før leieforholdet er slutt, har både utleieren og dødsboet rett til å si opp leieavtalen med lovens oppsigelsesfrist, selv om avtalen er inngått for lengre tid eller med lengre oppsigelsesfrist. Utleieren kan ikke si opp leieavtalen på grunn av dødsfallet hvis leieboeren hadde rett til å overføre bruksretten. Dødsboet kan si opp leieforholdet selv om leieboeren kunne overføre bruksretten. Oppsigelsen må i tilfelle skje skriftlig innen 3 måneder regnet fra dødsfallet.

Se husleieloven § 9-10

Jeg skjønner at du er lei deg, men jeg synes overhodet ikke det er rart at man må fortsette å betale ut oppsigelsesperioden selv om leietaker er død. Utleier skal jo ha den tiden på seg til å finne ny leietaker og det er jo ikke rettferdig at han skal lide pga leietaker er død.. Hadde man plutselig måttet flytte av andre årsaker måtte man jo uansett betale oppsigelsesperioden, så hva er forskjellig når man plutselig dør??

Neida, det må du ikke. Huseier må sende krav til dødsboet. Du personlig trenger ikke betale husleien. Verdien på arven minker, men du arver ikke gjeld hvis du ikke vil.

Min far hadde ingen gjeld og ble derfor anbetalt å skrive under på privat skifteattest. Siden jeg ikke har noen erfaring med arveoppgjør gjorde jeg det, men nå må jeg altså betale neste husleie. 6000 kr svir litt i lommeboka for å si det sånn, men det viktigste er vel at utleierne ikke får svi..

HI

Annonse

har du ikke en advokat el til å ta arveoppgjøret? eller tar du det selv og? er arveoppgjøret foretatt?alt solgt? kan du evt snakke med huseier og få kravet oppdelt over noen måneder?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...