Gå til innhold

Nødvendig med legetilsyn til forkjølet baby? (7mnd..)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har lillegutt på 7,5 mnd vært rimelig kraftig forkjøla i snart 1mnd. Snørret renner, det surkler i hals/bryst, og han hoster. Ellers helt ok allmenntilstand, spiser og drikker som normalt. Han sover også ok.

Bruker saltvannsdråper i nesen, hodeenden i sengen er hevet, og jeg føler egentlig at jeg har kontroll. Han smiler og er blid og virker ikke plaget annet enn når mammaen skal tørke nesen.

Derfor har ikke jeg tenkt å ringe legen. Han er jo bare forkjøla..! Men etter litt press fra bekymrede bestemødre begynner jeg jo nå å lure på om jeg burde ringt? Er det noen "grense" for hvor lenge de skal være forkjølet før man tar kontakt? Føler meg som en idiot som spør om dette, men jeg blir jo litt usikker når flere andre mener jeg bør snakke med legen..

Hadde han hatt redusert allmenntilstand, søvnproblemer, antydning til vektnedgang og signaler på at han var dehydrert hadde det jo vært noe annet, men bare fordi han er snørrete og hoster?

Hvordan er deres "prosedyrer" når de små er forkjølet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min pjokk er også forkjølet, har vært det en ukes tid.

Har hatt litt feber, snørrete, hoster og nyser.

Han spiser og drikker som vanlig, sover som vanlig og leker som vanlig så jeg tror ikke jeg kommer til å ringe noe lege før evt allmenntilstanden blir dårlig.

Har din feber?

Min er forresten 5 mnd.

Skrevet

Han har ikke direkte feber, men noen dager litt forhøyet temp..Andre dager er tempen helt fin.

Skrevet

Jeg tror jeg hadde tenkt som deg. Er jo ofte ikke mye leger kan gjøre med sånne virusinfeksjoner. Verre er det hvis han får feber, problemer med pusten, dårlig allmenntilstand etc. Jeg synes ofte forkjølelser varer lenge hos sånne små, jeg. God bedring i alle fall!

Skrevet

I og med at allmenntilstanden er så god, vill jeg nok sett det an minst en uke til, tror jeg.

Er du sikker på at han er forkjølet? Dvs, det jeg mener er, kan det være f.eks allergi? Er ikke så vanlig på så små barn, men man vet jo aldri. Svigermor fortalte at hun ikke skjønte hvorfor andremann var så fryktelig snørrete og sånt en sommer, hun var helt fortvilet over at det aldri gikk over. Men noen sa til henne at det kan jo være allergi - noe hun ikke trodde på - men det viste seg jo at ungen hadde høysnue. Nå var han vel 2-3 år, da, så hadde vel hatt tid til å utvikle allergi, men det kan jo være noe å ha i bakhodet om det ikek blir bedring på din også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...