Gå til innhold

Moren min bruker ikke sikkerhetsbelte når hun sitter i baksetet med sønnen min....er jeg hysterisk?

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine elsker å ha min sønn på 1 år på besøk. Og det får de av og til selvsagt! Da monterer vi bilsetet i bilen til moren min slik at de kan finne på ting. Faren min kjører bilen, mens moren min sitter i baksetet og koser med sønnen min (som selvsagt sitter fastspent i bilsetet sitt).

Men nå har jeg funnet ut (dvs. hun forteller) at hun ikke bruker bilbeltet og mener jeg overdriver no voldsomt...for de kræsjer jo ikke...øh..

Jeg vet bare at ved en kollisjon så kan hun faktisk "knuse" min sønn som sitter ved siden av i sitt bakovervende sete fordi hun ikke selv er fastspent.

Har jeg ikke rett, eller er jeg voldsomt hønemor??

Fortsetter under...

JA hun kan bli slengt over barnet ditt. Om hun knuser barnet ditt, det orker jeg ikke tenke på engang.. huff nei, håper hun tar til fornuften..

(Men, jeg hadde da også kjeftet på henne og vært redd for at det skulle skje henne noe også. Bare sånn for å ha slengt på det også). Kanskje pipa får en annen låt om du forklarer at du også er redd for å miste henne? Hun tenker sikkert at så lenge barnet er trygt så er alt bra..

Her stiller du et dumt spørsmål som du selv vet svaret på. Det er en grunn til at bilbelter eksisterer og til at Statens vegvesen bruker masse penger på kampanjer som vedrører akkurat det - bruk av bilbelte. Det handler ikke bare om din sønns liv, men også din mors.

Det du kan forlange av besteforeldrene, er at de sikrer barnet ditt godt nok i bilen. Det gjør de ved å ha riktig og godkjent sete til barnet, og spenne barnet fast på riktig måte. Du kan forlange at de ikke kjører på uansvarlig måte, dvs ved å bryte fartsgrensene eller foreta uforsvarlige forbikjøringer m. m.

Men du kan ikke forlange at et voksent menneske skal bruke bilbelte i bilen. Bare fordi det kaaaanskje kan skje slik at:

1. Man kolliderer

2. Det er en sidekollisjon

3. Moren din blir slengt ut i en slik vinkel at hun faktisk lander på sønnen din

4. Landingen skjer under slike omstendigheter at barnet blir skadet.

Hva med colaflaske som står i bilen? Statoil-koppen? Boblejakka sønnen din har på seg vinterstid? Løse ting i bilen kan virke som prosjektil og drepe en person som ellers hadde overlevd en kollisjon. Osv

Det er selvfølgelig dumt og trist at hun ikke vil ha på bilbeltet, og hun kan forvente seg en bot hvis hun blir tatt. Men du kan ikke passe på voksne mennesker som har peiling på hvordan bilsikring fungerer (siden de fester sønnen din i setet på en forsvarlig måte), men ikke gidder å bruke det på seg selv.

Annonse

Du er på totalt bærtur, 00.47.

Hun kan da absolutt "forlange" at mormoren er sikret i bilen når hun har sin sønn i den samtidig. Ved kollisjon kan mormor bli slengt mot eller over bilsetet hvor barnet sitter. Er det nødvendig? Med bilbelte så kan det forhindres. Du sier at hun kan forlange at barnet er sikret på riktig måte? Vel, barnet er ikke sikret på riktig måte når mormor sitter usikret ved siden av barnet.

Men hva mormor gjør uten barnet i bilen....DET kan ikke HI forlange.

Anonym 00:51, skal du da også forlange at alle på en buss/ i en taxi og andre transportmidler der man reiser flere sammen, skal sikre seg slik at man ikke på noen måte kan havne over barnet ved eventuell kollisjon?

Herregud, hvor dum går det an å bli?

Man sikrer all bagasje i bilen og ei bestemor er faktisk svært tung "bagasje".

Ville du 00:47 faktisk hatt en sandsekk på minimum 60-70 kg stående løs i baksetet ved siden av barnet ditt når du kjørte?

Nei, jeg kan ikke forlange at 10-15 andre mennesker sikrer seg i buss når mitt barn er der....men sammenligner du virkelig det med å pent be en mormor sikre seg i bilen for å unngå katastrofe hvis ulykken er ute??

Når mormor absolutt vil på biltur med sønnen min....er det så mye å forlange at hun faktisk sikrer seg i bil for at ikke min sønn skal bli skadet ved evt. ulykke??

Nei, å spørre pent er greit. Men ikke forlange og kontrollere.

Og, sikrer bagasje i bilen. Ja... har dere aldri med en colaflaske, en kaffekopp, en telefon eller andre ting løs i bilen? Hva gjør dere med tunge bagger og kofferter i bagasjerommet på en stasjonsvogn? Har du aldri håndveske med noe skarpt i, på fanget? Man klarer aldri å sikre all bagasjen...

Altså, min mening at alle bør sikre seg med bilbelte når bilen er i bevegelse. Men å forlange at voksne mennesker tar vare på seg selv, er ikke noe vi egentlig kan...

vel, min mor har stasjonsvong, men det er faktisk sikkerthetsnett melllom bagasjerom og baksete! Man kan ikke sikre seg mot alt - riktig det - men hvorfor ikke sikre seg mot det som er åpenbart...og ikke minst enkelt, som å ta på seg en sikkerhetssele???? Man prøver vel å unngå de fleste farer. Jeg synes det er idioti å ikke sikre personer i bil.

Men når det er sagt, jeg synes at man kan forlange at besteforeldre sikrer seg i bil når de har med det mest dyrbare vi eier...nemlig barna våre. De trenger jo ikke, men da får de heller ikke kjøre bil med mitt barn

Krev at hun bruker bilbelte!! Det er jo påbudt!!

Og det er et svært dårlig eksempel hun sender til din sønn. Greit nok han er bare 1 år, men vil etterhvert få med seg dette, og kan som resultat nekte og sitte fastspent siden mormor ikke gjør det.

Og for ikke å snakke om farer ved en kolisjon...

Jeg ville nektet min sønn å sitte på med besteforeldrene om de ikke brukte bilbelte.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...