Gå til innhold

Jeg skal til Oslo i juli, hva bør jeg få med meg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Karl Johan, Slottet, Aker brygge, Vikingskipmuseet på BYgdøy, Frognerparken, Akershus festning, kollen (? og kafeen på Frognerseteren, fin utsikt men langt ut av byen bare for litt utsikt da,.), Operaen ja, og hvis du vil shoppe: Grünerløkka og Bogstadveien (Majorstua). Hvis det er sol anbefales å ta båt ut til en av øyene i fjorden, men det er vel hyggeligst når dere er to :)

Bor i Oslo, og det kunne ikke falt meg inn å kaste bort fine sommerdager på å tråle byen rundt på kryss og tvers for å se vikingskipene og Holmenkollen. Det passer hvis du er interessert, og da kan man selvfølgelig også føye til Folkemuseet, Munch-museet, Teknisk museum, Naturhistorisk museum og så videre.

Pass på at du tar deg tid til å tilbringe minst én behagelig lat dag på uteservering, midt i folkelivet. F.eks. på Karl Johan eller Grünerløkka.

Selvsagt ville ikke det falt deg inn siden du bor i Oslo, 09.02. Men når folk spør hva som er "verdt å se", så regner man jo kanskje med at de vil se ting som er særeget for byen, og som de ikke kan se hvor som helst ellers.. Og da gir man seff råd om de spesielle severdighetene som byen kan by på, (hun hadde antakelig IKKE spurt om hva hun bør "få med seg" hvis det eneste hun var interssert i var å sitte på utekafe;)).

Jeg tenkte også jeg skulle tipse om Munch-museet ja, og også Nasjonalgalleriet. Jeg er interessert i kunst selv og synes det er herlig å rusle rundt i et stille museum og titte på de vakre portrettene fra andre tider. Uteservering kan man jo egentlig få med seg hvor som helst, og det er anatkelig ikke utelukkende derfor hun drar til Oslo;) Men hvis du først vil ta en utepils, hi, så er Aker brygge et hot tips når sola steker og fjorden blinker. Nobels fredssenter ligger forresten like v Aker brygge, verdt et besøk.:) God Oslo-tur!

En spasertur gjennom hele Karl Johan. :) Start nederst ved Oslo S.

Gatemusikanter og gjøglere er ofte å se langsetter.

Innta en medbrakt lunsj på en benk i Spikersuppa. Eller med rumpa plassert på trappetrinnene rundt den store statuen.

Der er det alltid fint å se på alle menneskene.

Når lunsjen er spist opp, kan du vandre videre opp til slottet. Litt artig å ha sett det, liksom, med de staselige gardistene utenfor.

Derfra ville jeg tatt turen ned mot Aker brygge og kanskje først en tur til Akershus festning. Der kan du finne mye interressant, blandt annet et mausoleum eller hva det heter. Hvor de kongelige ligger etter sin død.

På Aker brygge har du havnen og båtene, restauranter, barer og masse shoppingmuligheter. Der kan du treffe din venninne når hun er ferdig på jobb! :)

Annonse

Jeg anbefaler å sette av en dag til Oslo indre øst. Start på Munch museet, rusle litt i botanisk hage, ta gjerne en stopp på en benk med god bok eller avis. Fantastisk deilig hage midt i Oslo! Hyggelig kafe er det der og, med fuglesang og ro.

Fortsett ned Tøyengata til Grønland, se på glitter, gull og folk, lukt på deilige gule mangoer, gå gjerne inn og titt på de eksotiske matvarene. Har du jenter, kan du få kjøpt glitter klistremerker til å ha i panna f.eks.

Lunsj kjøper du av turban-far sjøl, på Punjab Tandoori, Mango lassi å drikke til.

En dag anbefales å starte med frokost på Åpent bakeri i Inkognito terrasse bak slottet. avslappet vestkant med fransk feeling, og ambassade ansatte = stemmesurr på fransk, spank osv. Og deeeilige croissanter! Sjekk om det er omvisning på slottet etterpå, eller gå oppover Skovveien med eksklusive butikker. Fortsett bort til Bogstadveien for mer shopping og people watching.

En dag på Grünerløkka, helt enig med hun over, her kan du sitte lenge på kafe og se på folk. Masse små brukt/kles/kunsthåndverk butikker i Markveien. Hvis du strikker, Du store alpakka i Toftes gate. Shoe lounge og div klesbutikker langs trikkeskinnene ved Olaf Ryes plass. Ta gjerne et glass vin midt på blanke formiddagen, det er deilig! På Bar Boca kan man gjerne ta et glass alene, ingen hevede øyebryn.

Hvis det er veldig varmt, ta en båt til en av øyene. Eller lån sykkelen til venninna di og et kart, og sykle til Paradisbukta. Deilig å sykle i Oslo om sommeren! Kjøp med jordbær og frosne reker. Legg en hvitvin inntil rekene. Også kommer venninna di ut etter jobb, da er rekene tint, vinen kald og dere kan spise, skravle og bade. Og se på folk og mannerumper ;-)

Så flotte tips du har fått:-) Nå fikk jeg kjempelyst på en bytur alene en hel dag! Bodde midt i Oslo sentrum før, men har nå hus og småunger en halvtime utenfor, så slike dager kan jeg bare se langt etter, blir ikke det samme med to småttiser på slep! Kos deg masse i Oslo, det er en superherlig by! (jeg kommer fra en helt annet kant av landet, men falt pladask for byen)

Forresten, dersom du synes det blir stusselig alene, så kan du jo kanskje avtale med noen du har funnet tonen med her inne, noen som er godt kjent i byen og har lyst å vise deg litt rundt, skravle og kose seg en dag i byen med deg:-)

Hei, og tusen hjertelig takk for alle gode tips og råd. Jeg ble helt overveldet her jeg nå. Til den som spurte om jeg skal gå rundt i Oslo alene, så har jeg planer om det frem til venninnen min er ferdig på jobb. Jeg vil heller ut å oppleve byen fremfor å sitte i leiligheten hennes. :) Jeg skal ikke vandre rundt på kvelden, om det var det du tenkte på :)

Ellers har jeg nå skrevet opp alle de tingene jeg må få med meg. Kafélivet skal jeg få med meg når venninnen min er ferdig. Vi skal ta det helt med ro (om det går an i en by full av mennesker. Jeg er ikke vant til det ;)) Så derfor hadde det vært fint og gått rundt på dagen selv. Gleder meg virkelig nå som jeg ser alt hva byen har å by på. Og det var virkelig på tide og få besøkt venninnen min også. Jeg kjenner ingen her inne, ikke som jeg vet om iallefall, ellers hadde det vært hyggelig og blitt vist rundt, men det er nok for mye å be om. Hehe. Dessuten har jeg hørt at det er forferdelig befriende å rusle rundt på ukjent sted uten annet enn deg selv å tenke på. Det er luksus det :)

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...