Gå til innhold

bader dere babyen dereshver dag/kveld

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi bader vår tulle en til to ganger i uka vi også. Vet om mange som gjør det hver dag, men jeg tenker at det ikke er nødvendig. Ho er jo ikke møkkete. Om det har vært varmt sånn som det er her på Østlandet nå så vasker jeg henne bare litt ekstra godt på kvelden.

Nei absolutt ikke, jeg har aldri skjønt hvorfor folk gjør dette. En baby blir ikke så møkkete og har ikke behov for å bades hver kveld - og fikk også anbefalinger fra sykehuset om 1-2 dager i uka:) Men har skjønt mange gjør det for å lage rutiner. Da kjørte jeg heller på med rutiner om at bading ikke er hver kveld..

Å bade ungene bare for å lage rutiner er jo tåpelig. Selv om det dreier seg om å lage en leggeruting, og så skal ungen forstå at det etterpå blir soving, liksom? Da er det jo lurere å ta bading om morgenen, mine unger ble i alle fall så oppspilte og våkne av vann og vannlek at det ikke er lett å legge dem etterpå...

Å øve inn en rutine for legging er jo fullt mulig uten bad, dersom man tar f eks kveldsgrøt - tran - evt pupp - bleie/stell - pysjamas - tannpuss (når tenna kommer) - nattarunde (klem til den andre forelderen, søsken, gjester) - bok (når de klarer å feste fokus på bøker) - sang - vannflaske - godnatt.

Man kan legge inn enda flere elementer, f eks dans før grøten, oljemassasje etterpå, diktlesning under ammingen, eller klassisk musikk til bleieskiftet, bare fantasien setter grenser, men da blir det vanskeligere for en barnevakt å overta...

Annonse

I "gamle dagar" skulle flinke mødre bade babyane kvar kveld, og vaske med dr Greve barnesåpe eller lano. Då svigermor fortalde det, skjønte eg jo kvifor ho tidlegare har fortalt at mannen min hadde så dårleg hud då han var liten. Dette heng nok att hjå mange (ikkje det med såpe kanskje)

Eg og fekk beskjed på klinikken sist, at det kun skulle vere bading 1 - 2 gangar i veka.

Våre to badar to gonger i veka, men vert jo vaska kvar morgon og kveld.

Vi badet gutten vår ca. 1 gang i uken frem til han var rundt ett år. Nå hadde vi ikke en gulpebaby, da, de som har babyer som gulper mye har kanskje behov for noen ekstra badekvelder. ;)

Fra han var ett år ble det bading ca. 2 ganger i uken, og nå som han nærmer seg 2 år må han bades ca. 3 ganger i uken (blir skitnere nå som han leker mer i sandkasse osv.). Jeg tenker også at det er greit å bade litt oftere om sommeren når man bruker solkrem daglig; det er nok sunt for huden å få litt "luft" innimellom.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...