hedgechok Skrevet 5. juni 2011 #1 Skrevet 5. juni 2011 Har lille jenta som er snart 11mnd. Hun har melkeallergi, og får Althera(mme uten melkeprotein). Hun får flaske bare 1 gang i døgnet nå- når hun stått opp. Ellers drikker hun bare vann fra kopp. Lurer på når går det an å begynne med evt rismelk eller havredrikk? Og hvordan bør jeg gjøre det- gi på flaske? Skal den være kall eller varm?
L&M Skrevet 6. juni 2011 #2 Skrevet 6. juni 2011 Hei! Har også ei jente med melkeallergi. Og hun får nutramigen ca 3 ganger i døgnet ellers får hun vann som di. Ris melk og havremelk skal ikke brukes som drikke til barn under 3 år, for det er ikke nok næring i den. Men du kan bruke det i matlagning. Men viss hun kun får en flaske melk i døgnet, får hun i seg nok kalsium? Vi fikk vite at med nutramigen vertfall må de ha 6 dl i døgnet for å dekke kalsium behovet når de er så små. Siden de ikke kan få andre melkeprodukter som joghurt og hvitost..
_Løvemamma_ Skrevet 6. juni 2011 #3 Skrevet 6. juni 2011 Jenta mi er 1,5 og tåler ikke melk. Hun ammes 3-4 ganger i døgnet, men det er jo fryktelig vanskelig å vite noe om mengdene.. Det høres ut som hun drikker godt, iallefall, men ikke godt å vite. I tillegg bruker jeg havremelk i matlagingen, men hun vil ikke drikke det. Nå trapper vi ned litt på ammingen, så har akkurat kjøpt kalsiumtilskudd til henne. Sånn som de har på helsekost, men vaniljeis-smak (de er dødsgode!). De er ment for barn fra tre år, men jenta mi har mange jeksler og setter sjelden ting i halsen, og de er ganske myke, så det er ikke noe problem for henne å spise dem, hun elsker dem. I tillegg til dette har hun mye kalsium i kosten, bla bruker jeg mye mandler (knust) i matlagingen, og hun spiser mye banan. Hun har aldri fått nutramigen eller andre morsmelkerstattninger, og HS sier at det ikke virker som hun trenger mer tilskudd, siden jeg har god peilig på ernæring og hun spiser det aller meste jeg gir henne. Det er ikke noe i veien for å la barn under 3 år drikke havre/rismelk, men det skal ikke brukes som erstattning for mme. Om du gir det i flaske eller kopp spiller ingen rolle. Jenta mi har aldri likt flasker og vil bare ha kopp, andre er omvendt, det er bare en smakssak. Om du gir det varmt eller kaldt er også en smakssak, men ikke varm det opp for mye, da ødelegges mye av næringen.
bIomstre Skrevet 7. juni 2011 #4 Skrevet 7. juni 2011 Vær obs på at risdrikk i store mengder ikke anbefales til barn under 3 år: http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/drikke/article5981.ece
_Løvemamma_ Skrevet 7. juni 2011 #5 Skrevet 7. juni 2011 Oy, det viste jeg ikke. Vi bruker uansett bare havremelk, for det er det mer næring i, men det er jo greit å vite!
desembergutt09 + ?? 31.1.12 Skrevet 7. juni 2011 #6 Skrevet 7. juni 2011 Her går det i havremelk. Vi har brukt det til matlagning fra han var ca 8 mnd og som drikke senere men husker ikke når vi begynte (ble slutt på amminga v 13 mnd). Vi snakket med helsesøster før vi byttet ut mm med havremelk i grøten og hun sa det skulle gå helt fint. Men vi burde nok undersøkt mer, for det er som andre her har nevnt lite fett i havremelka. Det har vi ettehvert prøvd å kompansere for ved å ha olje i grøten og masse soft spesial på brødskiva og han har nå normal vektoppgang. Jeg tenker at du fint kan begynne med havredrikk nå. Gutten vår elsker det og drikker det flere ganger om dagen. Han får den rett fra kjøleskapet i begynnelsen varmet vi litt men det er ikke nødvendig lenger. Han drikker den av flaske, det er mest fordi vi ikke orker så mye søl.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2011 #7 Skrevet 10. juni 2011 Vi brukte det en stund, mens vi prøvet ut om det var melk mini reagerte på. Han fikk det ca 6 uker. Nå får han nutramingen fordi det er mer næring i den. Vi fikk iallfall beskjed om at barn under tre år skal ha erstatning, ikke ris, soya eller havremelk å drikke til vanlig. Han er en stor gutt og får ca 4 store flasker hver dag. Om han ikke vokser av seg melkeallergien i løpet av sommeren får han en annen erstatning, neocate, som er bedre for barn over ett år.
hedgechok Skrevet 13. juni 2011 Forfatter #8 Skrevet 13. juni 2011 Hvordan orker du å amme? Du kan vel ikke spise NOENTING med melk, hvis lille jenta di har melkeallergi... Jeg måtte gi opp etter 6mnd. Bestemte å gi henne flaske til hun er 1 år ihvertfall.. Hun vil ikke ha mme på kopp (selv om hun drikker fint vann fra kopp selv). Denne mme (Althera) lukter og smaker vondt... Så hun drikker den sikkert bare fordi den er servert på flaske... Så jeg må bare sette i gang å venne henne til å drikke den fra kopp. Ja, har lest en del om melkeallergi og ris-, havremelk... Det beste er å gi melkefri mme frem til de er 3 år... Jepp, det blir litt av en jobb årene framover:) Håper virkelig at lille engel vokser den allergien fra seg!!!!!!!!!!!!!
~~ElleMelle~~ Skrevet 18. juni 2011 #9 Skrevet 18. juni 2011 Jeg har en ett-åring som bruker nutramigen. Da hun var 8 mnd undersøkte jeg endel ifht hvor mye nutramigen hun måtte ha i døgnet for å ikke få mangler på div stoffer som følge av et fullstendig melkefritt kosthold (for hun drakk svært lite av det i døgnet). Fikk til svar at de skulle ha 16 måleskjeer, noe som tilsvarte ca 5 dl melk i døgnet, og dette var viktig med tanke på at kostholdet fort kan bli ubalansert når de er på melkefri kost. Men vi kunne gjerne blande nutramigen i grøt, fruktblandinger el middag om hun ikke var så glad i melka. Så her er det to-tre flasker a 120-150 per døgn, og et par skjeer i grøt morgen og kveld. Men nå tenkte jeg akkurat her om dagen at jeg skulle sende mail til spesielisten jeg var i kontakt med sist og høre om mengde behovet endrer seg etterhvert som alderen stiger.
123tipp Skrevet 21. juni 2011 #10 Skrevet 21. juni 2011 Vår sønn har vært på melkefri kost siden han var 3 mnd, ammet ham frem til han var 10 mnd og han har siden fått Neocate. Han får fremdeles melk på flaske om morgenen mens vi koser, før hvilen på dagen og før legging om kvelden. Han begrenser seg desverre til omlag 2-400 ml per døgn... Han får kalsiumberiket havremelk (selges på Rema 1000) - og den er faktisk mer kalsium i per ml enn neocate... Han får den i havregrøt og som sjokomelk (litt oboy i), for han liker ikke mat laget med Neocate (setter sterk smak). Det får han til frokost og kvelds, og vann til middag og ellers. Barnelegen vår sa også at han ikke skulle ha ris/havremelk som erstatning for melk før han var over tre år - og hun sa også at det var såpass næringsfattig at det egentlig aldri ble noen god erstatning. Men den som er kalsiumberiket er i hvert fall litt bedre da Ellers - ikke spør helsesøstre om råd!!! De kan absolutt ikke nok om faget! Be eventuelt om henvisning til ernæringsfysiolog.
Luftig med nr2 på vei*Høygrav* Skrevet 1. juli 2011 #11 Skrevet 1. juli 2011 Hei, jeg har en på nesten med melkeallergi. Han får neocate, men for å få i han nok kalsium får han en halv eller en kalsiumtabelett pr dag. Han drikker ca 3 dl neocate pr dag Før knuste jeg den i maten, men nå klarer han tygge den. (tyggetabelett kjøpt på apotek)
lillenims Skrevet 9. juli 2011 #12 Skrevet 9. juli 2011 Jeg er ikke ernæringsfysiolog etc. Vær obs på at innholdet (mg) av kalsium ikke kan sammenliknes direkte mellom matvarer, fordi det varierer veldig hvor tilgjengelig kalsiumet er for kroppen. I morsmelk er det cirka 2/3 så mye kalsium som i kumelk, men 67% av det tas opp fra morsmelka mot bare 30% av det fra kumelka. Står litt mer om det på slutten av http://www.kellymom.com/nutrition/vitamins/calcium.html (merk at noe står i mg/l og noe i mg/oz, 1 oz = ca 30 ml).
toppenavlykke Skrevet 3. august 2011 #13 Skrevet 3. august 2011 Hei! Leste innlegget ditt ang barn med atopisk eksem. Jeg har ei jente, født i april 2011 Hun fikk påvist atopisk eksem nå i sommer. I tillegg fikk hun en allergisk reaksjon med opphovning av leppe og ansikt.Hun får nå Neocate. Jeg syntes det er trist å skulle slutte å amme, men syntes et er risikabelt så lenge jeg ikke vet hva hun er allergisk mot.Selv om legene sier hun er for liten, men jeg at hun reagerer på gresspollen, med kryssallergi korn. Har ennå ikke fått time hos en spesialist. Test på sykehus viste ikke utslag på melk og egg, men de mente det kunne skyldes at hun var så liten ennå. Jeg ser at du fortsatte å amme frem til barnet ditt var 10 mnd. Mitt spørsmål; Når fikk dere påvist hva gutten din var allergisk for, var det greit å ha et kosthold uten melk, egg og korn? Hører veldig gjerne fra deg!
toppenavlykke Skrevet 3. august 2011 #14 Skrevet 3. august 2011 Hei! Til 123tipp. Leste innlegget ditt ang barn med atopisk eksem. Jeg har ei jente, født i april 2011 Hun fikk påvist atopisk eksem nå i sommer. I tillegg fikk hun en allergisk reaksjon med opphovning av leppe og ansikt.Hun får nå Neocate. Jeg syntes det er trist å skulle slutte å amme, men syntes et er risikabelt så lenge jeg ikke vet hva hun er allergisk mot.Selv om legene sier hun er for liten, men jeg at hun reagerer på gresspollen, med kryssallergi korn. Har ennå ikke fått time hos en spesialist. Test på sykehus viste ikke utslag på melk og egg, men de mente det kunne skyldes at hun var så liten ennå. Jeg ser at du fortsatte å amme frem til barnet ditt var 10 mnd. Mitt spørsmål; Når fikk dere påvist hva gutten din var allergisk for, var det greit å ha et kosthold uten melk, egg og korn? Hører veldig gjerne fra deg! toppenavlykke
hedgechok Skrevet 5. august 2011 Forfatter #16 Skrevet 5. august 2011 Jeg kan svare jeg og:) jenta mi fikk påvist melkeallergi da hun var 8 mnd (prikktest). Jeg syns at det går greit å ha melkefri kost, fant mye nyttig informasjon på nette, og ble rett og slett vant til å "tenke melkefritt". Men nå har lille engelen min begynt i barnehagen, og det er utfordrene, litt bekymret om de kan passe på at hun ikke får i seg "forbudte" matvarer når de har 15 småunger å passe på.....(((((
stearin Skrevet 9. august 2011 #17 Skrevet 9. august 2011 Jeg har lest en plass at rismelk ikke anbefales å gi til småbarn, så det gir jeg ikke til min datter på 15 måneder. Har gitt soyamelk nå i litt over en måneds tid. Liker ikke selv smaken på soyamelk, men min datter ser ikke ut til å ha noe i veien med å få det. Hun får en flaske (250 ml) om dagen. Ingen planer med å slutte med det siden hun trenger kalsium hun får fra det (får ikke kalsiumtilskudd, men vurderes sterkt!). Har kjøpt en pakke havremelk nå og skal prøve ut det også. Det anbefales visstnok også å variere mellom havremelk, rismelk og soyamelk når man ikke tåler kumelk. Men jeg er ingen ekspert, så sjekk opp fakta før du følger rådene mine:-) Vi bruker å varme melka litt i mikro før hun får den, for den er jo kjøleskapkald, og hun får den i flaske:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå