Gå til innhold

Kan jeg kaste posten til tidligere leieboer?

Anbefalte innlegg

Fot noen år siden hadde vi en leieboer. Hun flyttet men men vi får fortsatt masse post til henne. Det kommer brev flere ganger i uka. Jeg har ikke hennes nye adresse men har nå i flere år levert brev merket med "bor ikke på denne adressen" tilbake til posten uten at det ser ut til å hjelpe noe særlig. Jeg gidder rett og slett ikke passe på denne posten lengre. Hva skjer om jeg bare kaster det som kommer?

Fortsetter under...

Det er jo postvesenet som gjør noe feil, men det er i så fall leieboeren det går ut over dersom det skulle være noe viktig post. Adressert reklame hadde jeg kanskje bare kastet..

Hvis du har snakket med Posten direkte burde de være klare over at personen har byttet adresse. Vi hadde samme problemet noen år tilbake, men etter at jeg snakket direkte med Posten (som igjen snakket med postbudet) har det blitt en slutt på det.

Samle det du har i en diger konvolutt, gå til nærmeste postkontor og forklar problemet :o)

Brev med avsenderdresse på kan sendes i retur, du trenger bare krysse over din tidligere leieboers adresse og skrive "retur, feil adresse" på konvolutten.

Vær så snill å ikke kaste posten, den kan være viktig for mottakeren :o)

Problemet er at denne damen ikke har sendt inn papirene om flytting og at det virker som om hun fortsatt bruker vår adresse når hun oppgir hvor hun bor. Posten gjør ikke feil. De sender posten dit den er merket. Problemet er at hun ikke bor her.

Annonse

Det hjelper ikke. Posten må levere brevene hit når det står på konvolutten, men jeg kunne muligens sette opp en postkasse ekstra og merke den med "N.N. (hennes navn) PS! postkassen tømmes ikke"? Etter noen uker ville den jo bli full, men da hadde jeg jo sluppet å få posten i vår postkasse.

Hvis hun ikke har et veldig vanlig navn, så kan du jo søke henne opp på telefonkatalogen.no og sende henne en melding å si at dere fortsatt får post til henne og at dere fra nå ikke kommer til å sende det videre, så hun bør endre adressen på alt hun trenger å få med en gang.

Annonse

Vi kjøpte hus for 3 år siden og får fortsatt posten til de som bodde her før oss.

Jeg har sagt fra utallige ganger til posten og også hengt opp lapp under lokket på postkassen om at de og de ikke bor her lenger. Likevel fortsetter vi å få den fordømte posten til de forrige eierne. Han driver eget firma og er entrepenør. Vi er blitt drittleie dette, så her går posten rett i søpla. Noen ganger åpner vi dem av ren nysgjerrighet, og da er det som regel regninger for nylig utført arbeid for firmaet hans.

Synes litt synd på de han skylder penger, men det er IkKE vårt problem at de fortsatt står oppført på vår adresse i katalogen eller at de fortsatt oppgir gammel adresse til sine oppdragsgivere...

Kjøp en postkasse til som du skriver navnet hennes på. Skriv også på med STORE signalgule bokstaver at hun ikke bor der og at ingen tømmer postkassen, eller skriv et "brev" om situasjonen som du laminerer (riktig ord?) og henger på postkassen.

Høres ut som en sløv dame, som ikke har endret adressen sin etter flere år. Jeg ville ringt henne og sagt at hun må få endret adressen sin for dere kommer ikke til å levere posten hennes i retur lenger. Ring posten direkte å forklar problemet med denne posten så kan nok de gjøre noe med det. Postbudet kan ikke gjøre noe annet enn å levere posten til dit den er adressert.

Man er faktisk pliktig til å melde om adresseendringer innen seks uker, så siden dette har pågått i årevis så ville jeg ha kontaktet politet og forklart situasjonen. Kanskje de kunne ha vært behjelplige med problemmet. HAdde også kontaktet folkeregistret for å få de til å slette adressen hennes. Altså deres.

Som tidligere postbud kan jeg fortelle at:

Så lenge du har oppgitt hvilke personer som bor i ditt hus/leilighet/hybel så skal IKKE posten levere post til andre personer enn dette.

Greit nok med et forsøk fra budets side, kanskje har du feriegjester som ikke har meldt ifra.

Men dersom budet skal gjøre det riktig bør de hefte på en lapp til posten til denne kvinnen og høre om hun bod der eller ikke.

Etter at du da har svart skal budet sende slikt i retur, IKKE levere ut til deg.

Det hjelper ikke at det står din adresse på brevet.

Jeg har sendt myye i retur til avsender-og myye av det er slurvefeil- men da blir det iallefall rettet opp hos avsender.

Postbudet skal levere til de personer som er boende på adressen- det letteste er om alle navnene faktisk står på postkassa..og der er antagelig 90 % prosent av den norske befolkningen utrolig sløve.

Mange har ingenting på kassa og forventer likevel null feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...