Gå til innhold

Dere som har født før, er andre fødsel som regel lettere/går raskere enn første fødsel?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Første ble tatt med vakum, men ikke andre.

Første fødselen var et 24 timer langt helvete, mens andre fødselen tok 16 timer og var en helt annen opplevelse.

Så min erfaring er at det går lettere, og det selv om andremann var over en halv kilo tyngre enn storebror.

Hadde en veldig vond fødsel på 2,5 time første gang, og en relativt enkel og langt mindre smertefull fødsel på 14 timer andre gang. Da regner jeg fra jeg kom på sykehuset og hadde ca 3- 4 cm åpning.

En førstefødsel med sterke smerter. Andrefødsel var en fryd nesten uten smerte. Korte fødsler begge to, men nr 2 litt kortere. Hadde alle fødsler vært som den siste! Jo, kanskje det blir en liten til?

Annonse

Jeg hadde en 17 timer lang fødsel første gang (fra første ri hjemme i stua) og ungen ble tatt med vakuum etter ho lå litt feil og jeg hadde mange ineffektive rier. Tøff fødsel sånnsett, men fin opplevelse for en førstegangs. Andre gangen gikk det 4 timer og 20 minutter fra første ri til han var ute. Hadde født 1,5 time etter jeg ankom sykehuset. Men jeg synes det var en tung fødsel. Kanskje fordi den var litt intens, alt skjedde så fort og jeg mista litt kontroll.

Første var to dager lengre. Med andremann fikk jeg 5 min mellomrom mellom riene klokken fire om natten og ungen var ute kl 8 om morgenen. Jeg fikk ikke epidural med andremann, så jeg foretrakk uten tvil fødsel nr 1.

Ingen ble tatt med vakum eller tang, men med nr 1 tok det ca 45 timer. Med nummer 2 klaret jeg meg med ca 3 timer. Ikke var den siste spessielt vond heller.

spennende å lese! er i samme båt som hi, hadde en veldig fin fødsel første gang, litt intens, men jeg syns det var bedre at det sto på å jeg ble fort ferdig enn å ligge lenge med moderate smerter.. vondt skulle det jo være uansett liksom... gikk 4 timer fra 0-10cm og lille var ute og det passet meg fint..

nå er jeg mer usikker og kjempenervøs! det er 1,5 timer med bil inkludert en ferge for å komme til sykehuset.. og jeg var hjemme så lenge som mulig sist, og hadde egenlitg ikke særlige smerter, men tenkte det var dumt å føde i bilen vår om det skulle gå fortere enn 1,5 timer.. nå har jeg panikk og lurer på når vi må dra, eller hvor lang tid jeg kan regne med det tar denne gangen...

Første fødsel tok 10 timer fra første ri, inkludert 1,5 timer med pressrier. Andre ble satt i gang og varte ca 6 timer fra første ri, endte med tangforløsning etter 15 minutter trykking pga. lav hjerteaktivitet. Begge gangene var babyene veldig medtatt og måtte på intensivavd..

Annonse

Får du ikke legeskyssbåt hvis du er avhengig av ferge? Kan jo ikke belage deg på at ferga går når du putselig må på sykehuset? ;)

Jeg fikk ambulanse til sykehuset, hadde en god times kjøring til sykehuset, men ble anbefalt ambulanse siden det var vinter og dårlige veier. RIngte legevakta da og de bestilte sykebil. Ringte føden først og de ville jeg skulle innom legevakta der jeg bor først, men flaks for meg var legen på en annen øy (ferge), så jeg fikk ambulanse med en gang. Flaks igjen for jeg fødte jo 1,5 time etter jeg ankom sykehuset. Jeg som har svart over her en plass.....

1.fødsel- 15 timer med rier, 2 uker før termin

2.fødsel- 2 timer med rier, 2 dager før termin

Fødte begge uten noen form for smertelindring, og fødsel nr 2 var desidert vondest, men deilig når man blir ferdig så fort! (hadde jeg bare visst dét underveis...)

nei, ferga blir rekvisert om jeg har ambulanse, men ikke om jeg kjører i egen bil.. og jeg var sta på å kjøre vår bil sist, fordi jeg "var jo førstegangsfødende, og hadde god tid og var ikke redd eller stressa!" bomma på ferga og måtte vente 25 minutter ekstra.. roet meg på at jeg hadde konstantert 0cm rett før vi dro.. hadde 6cm da vi kom inn på sykehuset :)

dette var i november og snøen hadde bare komt i fjellet enda, så det var ikke dårlig føre.. dette er vestlandet med fjordene som hinder..

så allt i allt fra vi sitter i bilen, kan det ta litt over 2 timer om vi bommer max på fergen til vi parkerer utenfor sykehuset.. og siden det tok 4 timer fra 0cm til ungen var ute er jo kjøreturen et "drastisk" innhugg i tidsbruken..

ønsker heller ikke å dra før det er i gang da jeg ikke er særlig gira på flere unødvendige lange turer utover til sykehuset.. :)

1. fødsel var igangsatt 15 dager før termin. en kort, men intens, affære på 4timer. en fantastisk fødsel!

2. fødsel startet spontant dagen før termin. hun blei født på termin så det tok lang tid. men det var ikke vondt. bare slik at jeg kjente det var noe på gang. brukte lang tid på å komme over 4cm. etter det gikk det radig.nok en fantastisk fødsel. 45min i aktiv fødsel.

fødte begge barna uten smertestillende. prøvde løystgass med nr.1 men synes ikke den hadde noe før seg. fødsel nr2 var best, den var mindre intens og gikk kjappere når det først satte i gang.

Første fødsel var et 24 timer langt mareritt, til tross for epidural. Andre fødsel varte i 4 timer og var en søndagstur i forhold, selv uten smertestillende.

Første fødsel, 34 timer. Fra 4 cm gikk det ca. 13 timer.

Andre fødsel, igangsatt. 25 timer fra kateteret ble satt, fra 4 cm gikk det ca. 3 timer. Fødsel nr. 1 var et helvete, mens fødsel nr. 2 var helt fantastisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...