Gå til innhold

Biomor har vært


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Herlighet for en debatt... Aldri hört på makan!

 

Helt ärlig, for meg höres det mer ut som at det sitter en masse skilte mammaer her, som er livredde for å "miste sin posisjon" eller noe.

Er man trygg på seg selv, er man ikke så redd for hvordan enkelte mennesker velger å betegne en persons rolle.

 

Hadde man brukt begrepet "biomor/far" eller ste/bonusmor direkte til eller om personen, hadde jeg nok synes det var särt.

Men disse betegnelsene er veldig gode å ha når man enkelt og greit vil fortelle noe om sin familie og personene rundt den, til utenforstående.

Bare for å enkelt og greit fastslå hvem man prater om.

 

Jeg er både biomor og bonusmamma, og synes ingen av betegnelsene er stötende. Hvorfor skulle biomor väre mer stötende enn bonusmamma?

Nei nå må dere ikke väre så redde og hårsåre her damer!

Vär trygg i dere selv. Dette er bare ord man bruker for å forklare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ihvertfall bonusmamma til mine bonusbarn. Mor er mor/mamma uavhengig av dette. I vå terminologi brukes hverken bio eller ste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonus- er noe som er positivt ladet for de fleste. Biomor derimot, høres ut som man da er noe annet enn mor.

 

Dette sludderet om å miste sin posisjon etc., fremstår omtrent like saklig som argumentasjonen "dere er bare sjalu" når noen fremsetter kritikk mot f.eks forbruksmønster opp mot miljøhensyn.

 

Neger er også et ord mange bruker "bare for å forklare." Det er ikke dermed sagt at det ikke har negative konnotasjoner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ködder du ->>-?

Sammenligner du ordet biomor med ordet neger???

Nei söte du, nå må du legge av!

 

Om man er mor, er man ikke da biomor?

Såvidt meg bekjent er det en forkortelse av biologisk mor, og det er man vel? Men blir for dumt å ödelegge en hel tråd, bare for at ordet biomor blir brukt. En ting er at man ikke liker ordet så godt selv, og ikke kunne tenke seg å bruke det. Men å hisse seg sånn opp da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sammenligner argumentasjonen din med den som brukes av de som liker å bruke ordet neger. Dessuten sammenligner jeg din bruk av "søte du" med de som liker å bruke hersketeknikker. Ennvidere føler jeg meg forferdelig lite hissig akkurat nå, til det er det alt for varmt og denne diskusjonen alt for tåpelig.

 

Om man er mor så er man mor, dermed behøver ikke forstavelsen bio- med mindre man er mor uten å være den biologiske moren. Som man er ved f.eks adopsjon.

 

Om man er fars partner så er man stemor, eller bonusmor - en forstavelse er nødvendig, og sistnevnte lyder kanskje hyggeligere.

 

Jeg svarte forøvrig på HIs spørsmål i tillegg til å kommentere vokabularen. To tanker på en gang og alt der der, vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forövrig var det ikke meningen å bruke det om å miste sin posisjon som argumenteasjon. Måtte bare vri på det til noen tidligere i debatten her, som slang dritt om ste/bonusforeldre. Atfor meg höres det mer ut som det motsatte -nemlig at enkelte mödre er livredd for å bli kalt noe som helst annet enn mamma. At det aldri under noen omstendigheter får rå tvil om hvem de er. Helst skulle vel enkelte gått rundt med skilt på seg hvor det sto "jeg er MAMMA".

 

Veldig overdrevet, men jo det er det fölelsen jeg får av enkelte i denne tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg oppdrar min manns barn fra tidligere erdet vel ikke nedvurderende av meg å bruke ordet biomor om fars stdligere samboer. Det er jeg som står for den daglige oppdragelsen, det er jeg som kalles mamma, hun er "mamma Kari".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er vanlig å kalle ham "barnefar". Det ligger det akkurat det samme i som i "biomor". Man kunne brukt ordet "barnemor" også. Problemet med det er at for mange vil oppfatt det som en person som får barn mens hun selv er et barn. Derfor er det et dårlig ord. Av en eller annen grunn får ikke folk de samme asossiasjonene med "barnefar".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, "söte du" bruker jeg ikke som noen bevisst hersketeknikk.

Ble bare veldig oppgitt da jeg leste svaret ditt.

 

Men du er klar over at du höres veldig bastant ut i dine meninger med?

"Si og så og slik og sånn er det!"

Jeg har aldri noensinne tenkt på orden "biomor/far" som negativt. Bare en måte å tydeliggjöre noe. Hvorfor skal du eller noen annen komme og fortelle meg hvilke ord som er/skal väre negativt ladet? Föler det blir det samme som det som har skjedd med ordet stemor. Man kan nesten ikke bruke det mer, fordi man ikke klarer å legge vekk det negative noen har tillagt ordet. Jeg kan finne på å kalle meg stemor (sjeldent, men dog), og kunne faktisk ikke brydd meg mindre om hva andre måtte mene om det!

Jeg bruker de ord og uttrykk som kjennes naturlige for meg, og lar andre mennesker få bestemme over seg og sitt ordforråd og språkbruk!

Synes det er fredligst og enklest sånn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babyfabrikken er nå nedlagt :)

Er det bare jeg som ikke har fått med meg HVORFOR eksdama var inne i huset til HI? Har jeg oversett det svaret? Greit å vite før jeg hiver meg inn i diskusjonen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nei, det er vanlig å kalle ham "barnefar". Det ligger det akkurat det samme i som i "biomor". Man kunne brukt ordet "barnemor" også. Problemet med det er at for mange vil oppfatt det som en person som får barn mens hun selv er et barn. Derfor er det et dårlig ord. Av en eller annen grunn får ikke folk de samme asossiasjonene med "barnefar"."

 

Liker! Bra poeng!

Biomor tilsvarer nok ordet barnefar -som ingen reagerer på!

For det burde da virkelig oppfattes som negativt ladet om biomor gjör det. Skal man måtte tydeliggjöre at han er far til barnet? Holder det ikke å bare si far? Joda joda, men det er bare en måte å forklare på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og følelsene dine er relativt teite malingus. At du ikke forstår hvorfor andre reagerer er fullkomment likegyldig. Mange reagerer negativt på et ord som er meningsløst og kan skape forvirring. Bimor/biologisk mor brukes om kvinner som har adoptert bort barna sine, og også om de som har mistet omsorgsen og ikke oppdrar dem. For de fleste mennesker i denne verden vil mamma/mor være forklarende i seg selv.

 

Det er kun her inne på DIB at hjernedøde ord MÅ brukes for å påpeke noe, til tross for at ordet er helt meningsløst pga dobbeltbetydning. Når dte blir påpekt må man jo være redd for sin posisjon eller en eller annen teit argumentasjon som ikke er stort annet enn en hersketeknikk.

 

Jeg er stemor. Jeg har ikke stemor til mitt avkom. Jeg er hverken sjalu eller truet. Jeg bare ser idiotien i ordbruken.

 

(og du, hvis du følger litt mer med vil du se at ganske mange reagerer på det like tåpelige barnefar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, HI.... Du må nesten legge slike innlegg på "Mine, dine, våre barn" forumet om du vil ha litt sympati, for her inne er det alt for mange psykopater som henger seg opp i for mye dritt. Disse psykodamene må jo være skilt med barn og måtte forholde seg til en BONUSmor til sine barn (som man som oftest jo er for sine stebarn/bonusbarn... osv..) og blir derfor fornærmet av å bli kalt BIOmor.

 

Klart det ikke er greit at BIOmor går inn i huset DITT.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22.14: kanskje du skal forsøke å bruke hjernen neste gang dusvarer? Psykopater? Og du er en eller annen overmennesklig synsk terapeut da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde følt meg invadert. Kanskje du kan ta det opp med henne selv, hvis biofar nekter å snakke med biomor om problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babyfabrikken er nå nedlagt :)

Men HVORFOR!!!!! var hun der inne? Er ikke det litt relevant her??

 

Hvis min eller hans eks så sitt snitt til å vandre rundt her og snoke når vi ikke er hjemme, selvfølgelig hadde jeg blitt forbanna. Men om det er en gyldig grunn så å man jo ta det med i betraktningen? Hvis barnet skulle på håndballkamp, men utstyret lå igjen her, jeg hadde ikke lettet et øyebryn om denne moren/faren hadde satt seg ned i stua og ventet på barnet som fløy rundt og pakket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye enklere livet ville vært dersom par ventet minst fem år før de fikk barn, og deretter holdt sammen resten av livet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halleluja. Og tenk så enkelt det hadde vært om det ikke fantes utroskap og vold og rusmisbruk og psykiske lidelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er DU, og hvor har du gjort av henne som vanligvis skriver under dette nicket, Pila???

 

Dette er bare langt under pari. Du pleier da å ha mer vett.

 

Jeg har vært på dette forumet jevnlig siden 2005 og har lagt merke til at alle uten unntak bruker uttrykkene biomor (noen ganger også biofar), stemor, bonusbarn, stebarn, barnefar (forkorta med BF), samt hundrevis av andre forkortelser.

 

Det er vel ingen som tror at HI (unnskyld, jeg mener hovedinnlegger) har pleid å tiltale den nevnte dama som "Bio" når de snakker i telefonen, "Heisann, Bio, skulle bare si at skøytene og vinterdressen er i en pose på SFO-garderoben" - vi skjønner jo alle at hun kaller vedkommende for navnet, og her på forumet bruker forkortelsen!

 

Skal hun skrive "Else Johansen var i huset mitt i dag, hun er mor til et barn som også bor i denne husholdningen, nemlig min manns barn" - for å unngå ordene stebarn, bonusmor, barnefar og biomor?

At det skal være stygt å omtale noen som biomor er første gang jeg ser på dette forumet. Jeg kaller meg det selv, noen ganger, hvis det trengs for å presisere.

 

Vi bruker også forkortelsene KS, bhg, OS, spm, svigers, sv.skap. JM, SA, GU og mange andre. Men å påstå at vi legger noen form for verdier i det er feil. Jeg tiltaler ikke jordmora som "Jådd Emm" når vi møtes heller, jeg sier Heidi til henne, selv om jeg skriver JM her for letthet skyld.

 

Ordet bonusbarn er oppfunnet FØR bonusmamma, fordi mange stemødre syntes det var hyggeligere å se på disse barna som bonusen ved å bli sammen med en skilt mann. Nå har ordet smitta av på de voksne også, så stemor kan kalle seg "bonusmor" - sikkert ufortjent noen ganger, det er jo ikke sikkert barna syns det er en bonus å ha henne der! Men det starta altså for å anerkjenne barnas posisjon som noe fint og flott.

 

Nei, HI, til innholdet i innlegget ditt: BIOmor, SVIGERmor, tante, onkel, tremenning eller postmann, ingen av disse har rett til å være hjemme hos deg når du ikke er der selv. Min eksmann har nøkkel til mitt hus fordi det hender sønnen min trenger noe, men han går aldri inn selv, han låser opp og står på trappa eller til nød i gangen mens sønnen løper inn og fikser eller henter det han skal ha. Jeg har tillit til at han ikke snoker eller invaderer mitt privatliv. Begynte jeg å lure på det, ville jeg kreve nøkkelen tilbake. Jeg er ALDRI inne i hans og hans nye kones hjem heller, hvis de ikke ber meg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor dinbaby er ikke "biomor" et vanlig begrep i det norske språk, nei. Det er tydligvis veldig mange bitre og sjalu stemødre (eller "bonusmødre" som er mye hyggeligere, men som ikke så mange av stemødrene fortjener etter hva det ser ut til her inne) som setter ordet mamma helt i vrangstrupen når det gjelder sin kjæres eks, og derfor har oppfunnet et mer degraderende begrep.

 

Etter min mening er det kun en måte biomor eller biologisk mor (helst) kan fungere som et velfungerende begrep, og det er i forhold til adopsjon; altså hvis man f.eks. vil forklare sin datter at hun hadde en annen mamma som fødte henne (biologisk mamma)... Men for dere som har adoptert er kanskje dette like provoserende som jeg mener begrepet er når det brukes overfor stebarns mor...? I så fall beklager jeg hvis jeg tråkket noen på tærne her nå!

 

Kan jo i tillegg slenge på min mening om det å omtale særkullsbarn konsekvent som "stebarna"... Ja, de er stebarna til stemor, men de er ikke STEBARNA i FAMILIEN - de er faktisk BARNA til pappa'n sin! Det ser det ut til at svært mange stemødre der ute glemmer...

 

(Og ja, jeg omtaler kun steMØDRENE, fordi stefedre sjelden har samme markeringsbehovet...)

 

Velger å signere med nick, siden jeg ønsker å stå for mine meninger :o)

 

Og til slutt vil jeg legge til at jeg ikke drar alle stemødre over en kam her - jeg vet av erfaring at det finnes flotte, koselige ste-/bonusmødre der ute ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg være den første du hører om da :o) Jeg er MAMMA til mine barn, og nekter å bli degradert til en eggdonor som jeg mener biomor henviser til.

 

Føler meg ikke spesielt prippen av den grunn gitt ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnefar er også et helt idiotisk begrep, som for de fleste over myndighetsalder høres helt feil ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen som skjønner hva greia er! Det florerer med benevnelser og forkortelser her inne. Rart at det ble en megadiskusjon akkurat i mitt innlegget :-) Morsomt. Jeg lurer på om det er mange fraskilte mødre her inne som følte seg tråkka på tærne ved den tekniske benevnelsen. Bio=liv! Er ikke det flott da?

 

Når det gjelder det som egentlig var tema i innlegget mitt, så var det slik at barnet skulle hente noe og bio skulle stå utenfor jmf avtalen, men så gikk hun inn og rundt om kring likevel.

 

Nøkkelen ryker neste gang. Og så får BF bli flinkere til å få levert utstyret slik at det ikke trenger bli et tema.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg syns det holder mål.Det gir en grei beskrivelse av hvem det er snakk om.

Du virker som en diktator som sitter her og liksom skal bestemme hva som er greit å si og hva som ikke er greit.

Du bestemmer da ikke over resten av folkene her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...