78girl Skrevet 4. juni 2011 #1 Skrevet 4. juni 2011 Jeg har et lite gull på 9 uker. 3 ganger i løpet av disse ukene har hun ligget på ryggen, og plutselig begynt å kave veldig, prøvd å svelge og ikke fått det til - og dermed virker det som hun ikke får puste. Jeg har tatt henne opp i en rasende fart, og da virker det som om hun får svelget unna...også begynner hun selvfølgelig (heldigvis!) å gråte av det som virker som redsel... I dag skjedde det igjen.. Hun lå på stellebordet og pludret og smilte, og plutselig så jeg at det skjedde igjen. Det var lenge siden amming, hun hadde sovet på siden i 1,5 time ved siden av meg - også skjer dette igjen! Jeg får helt angst....jeg er nå livredd for at det skal skje mens hun sover, eller når hun våkner for å spise i løpet av natta....!!! Noen som har vært borti dette? Kan nevne at hun hikker veldig mye (dvs daglig), har "lett kolikk" iflg legen og har begynt å gulpe mye mer enn tidligere... Usj...blir vel sittende oppe hele natta jeg nå.... :-/
Mammahjertet <3 Skrevet 6. juni 2011 #2 Skrevet 6. juni 2011 Hei. Jeg har en baby som var en ordentlig storgulper frem til hun var mellom 8 og 9 måneder. Og rundt den tiden der forsvant gradvis. (Hun er nå 10 mnd). Og ja jeg kjenner helt igjen det du beskriver med vesla di. Første gangen jeg opplevde det var på barselavdelingen på sykehuset. Hos min jente så det ut som hun på en måte stivnet til i kroppen og ikke fikk puste. Jeg også kasta meg over henne og tok henne opp. Barnelegen sa at dette ikke var noe å være bekymret over, men det roet ikke meg så veldig der og da. Det er jo tross alt den lille ungen som en elsker over alt. Etter denne episoden gjentok det seg kanskje 10-12 ganger. Etter hun ble 3 måneder gulpet hun fremdeles mye, men ikke slik at hun ikke fikk puste ordentlig. Sjekk tips på nettet når det gjelder forebygging av gulping. Hvis du er redd hun skal gulpe på natta kan du heve hodeenden på sengen en del. Vi gjorde det her, og jeg tror det hjalp. Og ikke minst, snakk med helsesøster for å få gode råd. Eventuelt legen hvis du vil ta en ekstra sjekk. Skjønner du er bekymret, men dette går over etter en tid. Kanskje bare om et par uker har mye endret seg. Klem
TiNi88 Skrevet 6. juni 2011 #3 Skrevet 6. juni 2011 Jeg har en på 5uker og vi sliter med det samme! Men jeg har slått meg til ro med at jeg våkner av det.. Våkner av at han kaver om natta, og da tar jeg han opp i tilfelle det er en rap som skal opp. Om jeg ikke er rask nok gulper han, og enkelte ganger setter han det i vranga og får ikke puste. Min har ihvertfall våknet i redsel og grått av det! Vi har en som har svelget MYE luft ved mating, og det er ikke alltid han får opp all lufta etterpå. Det har resultert i veldig dårlig søvnkvalitet for min del, for han kaver en del om natta, både på grunn av luftsmerter i tarmen og på grunn av en del rap som ikke har kommet opp. Tar han opp flere ganger, og enkelte ganger får vi opp rapen, men om vi ikke gjør det må man jo sove! Prøv å slapp av og gjør som du har fått tips om å heve hodeenden på sengen litt. Se også om hun ligger på bakhodet eller med hodet til siden. Jeg prøver å få min til å ligge med hodet på siden, for da kommer gulpet ut istedet for å sette seg i vranga.. Du kan også få henne til å sove litt på siden, spesielt venstresiden så er det større sjanse for at gulpet ikke kommer opp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå