Gå til innhold

Bør man dele bensin utgifter når man drar på venninnetur?

Anbefalte innlegg

Hvis to venninner drar på venninnetur (en helg hos en felles venninne) med den enes bil. Hvordan bør bensin utgiftene fordeles?

Spiller det noen rolle om den som eier bilen hadde dratt alene om ikke den andre ble med?

Spiller det noen rolle om den som eier bilen har med seg et barn?

Hva mener du?

Fortsetter under...

Hadde jeg vært hun som eier bilen, hadde jeg ikke sagt noe om at hun som sitter på må være med på bensinutgifter. Hadde jeg vært hun som sitter på hadde jeg enten betalt minst halvparten eller spandert maten.

Men spørst j olitt på hvor lang turen er da!

Spiller ingen rolle om den som eier bilen har med et barn nei..

Annonse

Dele på tre??? Nei herregud.

Det minner meg om en venninne. Foreldrene skulle på hotellweekend i samme by som vi studerte. Dette var helgen før skolestart og de spurte om ikke jeg også ville sitte på. Jeg sa selvfølgelig ja.

Når vi kom frem sa de at jeg ikke trengte å betale bensinpengene til dem - de pengene kunne datteren deres få.

Fy fader det synst jeg fortsatt er smålig....

Skal man ett sted uansett tar man selvfølgelig med haik uten å forlange penger for det.

I min verden betaler vi ikke ekstra for barna, men deler utgiftene på oss voksne. Om vi er 2-3 voksen inkludert bileier deler vi bensinutgiftene på alle. Er vi 4-5 voksne inkl eieren, betaler de 3-4 andre bensinen. Eieren holder tross alt bilen og bør slippe å betale bensinen på langturen. Det koster i slitasje, forsikring pga km-stand o.l

Har man ikke råd til å betale bensin så har man heller ikke råd til å ta seg turen, mener nå jeg.

Normalt ville en sånn samtale ha forløpt seg.

- Hva skal du ha for bensinen?

--Du trenger ikke betale noe, jeg og mini skulle jo kjøre så uansett.

- HER, ta pengene...!

--NEI, vet du hva, jeg blir helt flau, du skal da ikke betale for dette, vi kjører jo så uansett.

- Så kjøpt is, eller mat, eller vært føre var, med å ha pakket ordentelig med niste, og gjort ekstra for å gjøre turen hyggelig.

Annonse

Hvis det er snakk om en lang tur så er det naturlig å dele på bensinutgiftene. Det er ikke relevant om den andre hadde uansett dratt alene eller om en har med seg barn. 2 venninner kan dele drivstoffprisen på 2.

Hvis man avtaler å kjøre sammen ja man deler og man deler på to selv om den ene har med et barn.Om du hører at hun skal på den turen og du spør om ikke du kan hive deg med, så betaler du halvparten av utgiftene til bensin.

Om den ene skal reise og den andre ikke hadde tenkt seg dit fordi de ikke har råd eller andre grunner, og den som kjører sier du kan jo sitte på med meg så jeg får selskap på turen, er det normalt at den som inviterte deg til å sitte på betaler og ikke forventer betaling. Men det går jo ann å være hyggelig å spandere noe å spise på turen sånn etter hva man har råd til.

Så det komemr jo ann på sitvasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...