Gå til innhold

Sur nå ja... Var så sikker på at lillemann ville være alene om navnet sitt...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kanskje det er Ola-Conny :))

Hvis ei i bygda har "stjelt" navnet etter at hun hørte det fra deg, så skjønner jeg at du er skuffa.

Men hev deg over det! Tenk heller på at navnet er så flott at noen andre også ville ha det:)

Det jeg reagerer på er at du i det hele tatt hadde planer om å oppdra barn i en bitteliten bygd! Har vokst opp slik selv, og det er jo reneste barnemishandlingen!

Nei, mitt forslag er å flytte! Ikke pga navn, men for barnets beste.

det er det mest tåplige jeg har lest.. er ikke hi..

barn har godt av å vokse opp i bygdene og på landet! her er det fritt og ikke like mange farer foreldrene ikke kan forutse! barna har ofte stor plass og mer frihet, selv om de ikke kan velge mellom 7 forskjellige kinoer, ta trikken til barnehagen, henge på kjøpesenteret når de er 14 osv..

vi bor i en bitteliten bygd, og ville aldri flyttet herifra til fordel for å bo i blokk i en by for at barna mine skal ha lettere tilgang på alt svineriet som er i byene! barna mine har gress under føttene om sommern, stor hage, skog å leke seg i, fjell til å stå på ski på om vinteren, og mange venner de leker med, ofte kan de være opptatt en hel dag med hyttebygging og det er lite vi merker til dem før de er sultne eller har slått seg.. de kan sykle nesten hvor som helst fordi det er lite trafikk, og om der er noe tull så får vi vite det siden alle kjenner alle..

her slipper man å passe seg for sprøytespisser, glasskår og annet ekkelt som kan skjule seg i gresset, her har de naturen tett innpå og må lære å respektere kreftene i natuder, da med tanke på elven, snøras og alt av dyr som lever rundt oss. barna har også dyr i fjøsen både her og hos sine venner og alle mine barn vet hvor maten kommer ifra fra de er bittesmå..

tror ikke du får så mange med deg på teorien om at barn har det best av å vokse opp i storbyen! med mindre det er shopping, klær, mote og alt annet en storby har å by på for voksne som skal være positivt..

overfyllte skoler, store deler av oslos utlenninger snakker lite eller ikke norsk i d heletatt.. hva gjør det med skolene og læremiljøet?

by er nok bra om en vil at tennåringene skal ha mange tilbud, men voksne og ansvarlige er vel ikke for at det er mange utesteder, mye rus, større press, mer mobbing, gjenger, vold og annet som ikke hører hjemme i et barns oppvekst..

Som om jeg skulle sakt det selv. Vi flyttet til en liten, hyggelig bygd, fra en by, for at barnet skulle få nettopp den fantastiske oppveksten han kan få her. :) Og dette var hi.

Annonse

haha Ola-Conny ruler, men det er ikke det navnet nei.

Ja hun har valgt navnet kun fordi vårt barn hadde det navnet. Fikk vite det i går kveld, minutter før jeg skrev om det her. Derfor den umiddelbare skuffelsen som førte til utblåsning her inne. Min første dib-klage, så den bør dere unne meg. :) Ikke like sur og lei i dag, vi blir nok boende, men det er litt dumt at de blir to med samme navn i samme skoleklasse, når det er et fåtall i landet som heter det. Det går nok fint, men er litt redd for at det blir kjenner du "xxx og xxx"? At de alltid nevnes sammen, og at det blir en "greie" at de heter det samme. Vet også av egen erfaring at når to heter det samme i klassen, så MÅ den med mellomnavn bruke det. Vi hadde IKKE tenkt at hans lange og noe sære mellomnavn skulle brukes til daglig. Hadde vi villet det hadde vi hatt bindestrek i navnet. Jeg vet det er en bagatell i forhold til mye, at vi ikke har enerett på navnet, og at det finnes andre ting å bekymre seg for...osv... men jeg ble umiddelbart litt skuffet for at navnet var "stjålet" fra oss. hi (om noen troller med navn igjen er det ikke meg. Jeg kommer ikke til å si det.)

Det hadde sikkert vært fint å vokse opp på bygda dersom noen kunne lagt bygdedyret under torva en gang for alle. Men å se majoriteten velte seg i sladder, misunnelse, jantelov, bakvasking, navlebeskuing,og spionering på naboen - NEI TAKK!

Om du har opplevd det må det vel være fordi du selv er noe spesielt merkelig av deg, sånn at sambygdingene følte det vanskelig å ikke snakke om deg? Her i bygda er det ikke slik som du beskriver. Men det har jeg opplevd i byen.

Aldri moro det.. men sånn er livet. Og tro det eller ei, selv om du velger et navn som ingen andre har, så får da folk med seg det navnet. Hvis noen har hermet etter deg, får du bare være stolt over at du har god smak. Det er ingen barn som dør av å gå i samme klasse som en med samme navn.

Dette går bra!

Datteren min har også fått en kledelig B. bak navnet sitt fordi noen heter det samme i klassen. Var ikke det jeg håpet på da hun fikk navnet. Men det er ikke verdens undergang.

Visst man i utgangspunktet bor i samme bygd, og får barn samme år/samme kjønn..Så hadde jeg tenkt fantasiløst, - om noen tok det samme namnet som jeg hadde valgt til mitt barn.

Men du kan jo insistere på at ditt barn skal hete "Rolf", -selv om han heter Rolf Kåre. Og at dermed må de kalle den "andrefødte" for Rolf S, og "S" Svensen etternavnet han har!

Her er det en klasse med tre jenter og to har samme namn, de har fått en "k" og en "o" i tillegg...Men her kom den ene flyttendes etter 3-4 år, og da blir det ikke helt det samme...

"Om du har opplevd det må det vel være fordi du selv er noe spesielt merkelig av deg,"

Må det? I så fall må jo du være litt av en særing, som til og med har opplevd slikt i byen, for der skal det jo langt mer til enn hva tilfellet er på bygdene før folk hever på øyenbrynene. Men bare det at du er naiv nok til å tro at bygdedyret er utryttet på ditt lille sted, bekrefter jo at du er litt snål.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...