MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 4. juni 2011 #1 Skrevet 4. juni 2011 Mini her er egentlig veldig trøtt allerede kl 18. Venter vi en time blir hun meeeega overtrøtt (og skikkelig, skikkelig SUR), men sover hun en dupp kl 18, så er hun jo ikke trøtt og soveklar igjen før 21 sånn ca. Uansett hva vi gjør så er hun vanskelig å få lagt for kvelden. Har ikke prøvd å legge henne for natta kl 18 da, syns det virker så tidlig.. Men kanskje det er det hun trenger?! Når legger dere deres små på ca 3 mnd, og hvor lenge sover de da? Ålreit å få innspill i andres rutiner, hvis dere har klart å få til noe enda.. Førstemann var så lett og grei å få inn rutiner på - sikkert fordi hun fikk mme og hadde faste måltider, og derav ble søvnen lettere å time.. Nå derimot, sliter vesla veldig med søvn og rutiner... Mulig jeg sammenligner henne for mye med storesøster, men de er jo virkelig ikke like..
Marsbaby11 Skrevet 4. juni 2011 #2 Skrevet 4. juni 2011 Her bader vi lillegutt klokken åtte, så rundt klokken ni er han i seng. Dette har gått veldig fint, han sovner stort sett hver kveld med en gang. Håper det fortsetter slik
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 4. juni 2011 #3 Skrevet 4. juni 2011 Legger mini mellom 20-21 da sover hun som oftest natten igjennom til 7 tiden enste morgen ca =) Mme baby.
M-M-M-mamma Skrevet 5. juni 2011 #4 Skrevet 5. juni 2011 Eg lure litt på kordan dåkke får ungen til å sovne då tidlig (?). Eg drømme om litt voksentid no itte kvart, men har endo ikkje fått rutiner på denne sovingen. No skal da vera sagt at ho berre e ti veke (på tirsdag), men ho sovne fremdeles ikkje før midnatt og ete ein gang i løpet av natta for så å våkna i sju-åtte tia (!). Regulerte ungane dåkkas detta sjøl? Eg bade ho til samme tid kvar kveld og har ein rolig atmosfære i heimen når da blir kveld for ho. Men lure på om detta med mat har nåkke å sei? Eg gir jo mat kvar fjerde time (litt oftere på kvelden), men kanskje eg skal gi kvar tredje..sånn at lageret e fult til natta og mulig ho tar tidligare kveld?? Ikkje meininga å stjela tråden, men greit å høra med dåkke mars-mammaer
M-M-M-mamma Skrevet 5. juni 2011 #5 Skrevet 5. juni 2011 Eg lure litt på kordan dåkke får ungen til å sovne då tidlig (?). Eg drømme om litt voksentid no itte kvart, men har endo ikkje fått rutiner på denne sovingen. No skal da vera sagt at ho berre e ti veke (på tirsdag), men ho sovne fremdeles ikkje før midnatt og ete ein gang i løpet av natta for så å våkna i sju-åtte tia (!). Regulerte ungane dåkkas detta sjøl? Eg bade ho til samme tid kvar kveld og har ein rolig atmosfære i heimen når da blir kveld for ho. Men lure på om detta med mat har nåkke å sei? Eg gir jo mat kvar fjerde time (litt oftere på kvelden), men kanskje eg skal gi kvar tredje..sånn at lageret e fult til natta og mulig ho tar tidligare kveld?? Ikkje meininga å stjela tråden, men greit å høra med dåkke mars-mammaer
Marsbaby11 Skrevet 5. juni 2011 #6 Skrevet 5. juni 2011 Min lillegutt laget den rutinen selv. Jeg merket veldig godt på han at han begynte å bli trøtt rundt klokken åtte, så da fant jeg ut at jeg skulle prøve å innføre en rutine på å bade han hver dag klokken åtte for så å legge han. Dette har som sagt fungert veldig fint. Det er jo bare å prøve å legge lillejenten din litt tidligere en kveld for å se om det går bra eller ikke? Lag et fast mønster som dere følger hver kveld før sengetid. Her får foreksempel lillegutt bestandig kveldspuppen på soverommet like før han blir lagt i egen seng.
June&Lillemor Skrevet 5. juni 2011 #7 Skrevet 5. juni 2011 Hei. Her steller vi lillemor for natta i 8-9 tiden, alt ettersom hvordan hun sover på dagen da selvfølgelig. Å da sover hun til halv 10-10 dagen etter.
~Bella 2 søte små og en spire~ Skrevet 5. juni 2011 #8 Skrevet 5. juni 2011 Min lille prins har regulert dette selv.. Han hadde en periode til han var passert 2 mnd, hvor det virket som han hadde en lett form for kolikk.. var mye våken på kvelden, skrek å skrek i noen timer, ingenting som kunne trøste han.. Voknet alt fra hver time til 2 ganger pr natt.. Men plutselig en dag la jeg han kl 22 og da sov han hele natten, våknet 7 om morgenen, må si jeg ble meget overasket og våknet mange ganger selv den natten og egentlig bare ventet på at han skulle våkne snart.. hehe.. å nå om han er trøtt rundt 7-8 tiden på kvelden så holder han seg selv våken til 9-halv 10 på kvelden så han får sove hele natten virker det som.. om han legger seg tidligere enn det, så våkner han i løpet av natten og er veldig uthvilt :-P (noe mor ikke er akkurat da) Men er nok noe de finner ut av selv som regel dette tror jeg, slik var det med min føsrste også.. hun var akkurat lik, og regulerte det også elv.. sov også hele natten fra hun var rundt 2 mnd
-mills Skrevet 5. juni 2011 #9 Skrevet 5. juni 2011 Snuppa her er 12 uker og legger seg mellom kl 19 og 21 hver kveld. Hun sover da til rundt kl 8 med to måltider gjennom natten. Hun har egentlig justert dette veldig fint til selv, vi har ikke gjort noe særlig forsøk på å innføre rutiner ennå. Som nyfødt la hun seg rundt midnatt, også har hun jevnt og trutt blitt tidligere og tidligere trøtt etterhvert som ukene har gått. Nå som hun nærmer seg tre måneder så har vi begynt litt mer med rutiner ved at vi gjør ting i samme rekkefølge hver kveld; pupp, bad (hun roer seg veldig av et lite bad om kvelden), pysj og så en siste pupp i mørket på soverommet. Da er hun god og døsig og sovner tvert. Vi satser på å lande på legging kl 19 fast hver kveld etterhvert.
MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 5. juni 2011 Forfatter #10 Skrevet 5. juni 2011 Ser her at det er ca samme tidspunkter som oss.. Vi prøver å lage fast rituale på kvelden, men med ei vrang trass-jente på 3 så er det ikke bestandig så rolig her... :S Og hun er i seng halv åtte.. Så det kan være rolig en dag, men full krig (fra hennes side ihvertfall) dagen etter.. Ikke lett å lage gode kveldsritualer for en baby oppi det... Men vi prøver. Det var lettere med den eldste som var mme-barn. Da var hun akkurat passe mett til faste tider, og dermed kom sovinga til faste tider også.. Kan dere gi meg noen innspill på denne kvelden i dag: Storesøster spiser kvledsmat kl sju, og jeg følger henne på badet kvart over. Da har pappa lillesøster for prat og kos. Så legger storesøster seg, i dag uten noen form for protester underveis ) Etterpå er det lillesøster på badet for pysj kvart på åtte. Koser og prater litt, og går inn på soverommet hennes for kveldspuppen. Hun virket ikke mett, så hun fikk en flaske med utpumpet mm fra i dag tidlig. Hun drakk 100 ml av det. Rapet og la henne, og hun sovnet!! Med en gang! Men våknet etter ca 30 minutter.. Det var en halvtime siden, og hun har vårt våken og skreket/klaget siden det. Har rapet og prompet (hun promper MASSE, hele tiden) men girer seg opp når vi går ut igjen. Nå fikk hun en flaske med mme av pappaen, drakk ca 60 ml og sovnet igjen. Fikk henne ikke til å sove uten det. Har jeg for lite kveldmelk så hun ikke er sulten?! Jeg skjønner ikke noe av sovinga til denne jenta, storesøster var så mye lettere... Hva ville dere gjort annerledes? Jeg kan prøve et lite bad hver kveld, eller en runde magemassasje. Og kanskje pupp før badet, samt en på soverommet. Og DER var hun våken igjen..... Og pappa går inn, og hun roer seg. Så får vi se hvor lenge det varer denne gangen. Dette er litt frustrerende, for det hadde vært godt med litt sårt tiltrengt voksentid etter en lang dag. Herregud, jeg føler meg helt grønn jeg nå!! Jeg som alltid tar ting med ro og tenker at det ordner seg etterhvert. Skal jeg legge henne tidligere eller skal hun sove litt ca 18 for så å heller holde henne våken litt lenger utover kvelden?! Hvis hun trenger mer mat?
-mills Skrevet 5. juni 2011 #11 Skrevet 5. juni 2011 Skjønner at alt blir vanskeligere med en trassig 3-åring i tillegg! Da hadde nok kvelden vært mer urolig her også, vår lille reagerer på mye lyd akkurat i innsovningsfasen. Kan det være at jenta di ikke fikk rapet fra seg før hun sovnet? Frøkna vår er avhengig av å få rapet fra seg før hun legges, hvis ikke så våkner hun etter maks 30 minutter. Det skjer innimellom at hun våkner etter 30-40 minutter uansett, akkurat som når hun sover på dagtid. Men når hun har lagt seg for kvelden så prøver jeg å være litt nøye på ikke å ta henne opp, så hun skal skjønne forskjell på dag og natt. I kveld våknet hun 30 minutter etter hun sovnet, da virket hun plutselig lys våken og jeg måtte gå ut og inn sikkert 10 ganger i en halvtime før hun sovnet igjen. Da dyttet jeg smokken inn i munnen igjen uten å snakke til henne. Helsesøster nevnte at det var lurt å unngå øyekontakt, fordi dette vil gjøre babyen mer våken. Hvis nødvendig så sitter jeg ved siden av sengen hennes og dytter inn smokken hver gang den er på vei ut, helt til hun sovner (hvis hun er litt overtrøtt og gira så kaver hun fælt med armene mot ansiktet slik at smokken detter ut, så begynner hun å sutre fordi hun ikke har smokken i munnen lenger. Dette blir hun bare mer våken av, så da sovner hun lettere hvis jeg sitter der og passer på at smokken ikke detter ut.). Ellers så gir jeg henne mat litt oftere mot kvelden for å tanke opp for natten, gjerne før hun gir så mye sultsignal selv. Hun sovner lettere når hun er god og mett, og sover også lenger før hun våkner for mat igjen (mellom 5 og 8 timer). En annen ting jeg har erfart er at hun oftere våkner kort tid etter hun har sovnet, hvis jeg legger henne etter hun har sovnet på puppen/meg. Akkurat som om hun da våkner litt til og ikke skjønner hvorfor hun plutselig ligger alene i senga. Synes det ofte går bedre hvis jeg legger henne når hun er kjempetrøtt og døsig, men våken. Skjønner veldig godt at du vil ha litt voksentid på kvelden, merker selv behovet for det etter at dagen har gått i ett! Lykke til, håper det ordner seg:)
MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 6. juni 2011 Forfatter #12 Skrevet 6. juni 2011 Takk for gode innspill, -rusk-, det setter jeg pris på ) Hun raper bra, men det er nok vanskelig å få opp alt. For vi kan ta henne opp for å rape igjen etter en stund. Men det nytter ikke å få opp mer enn de som kommer de første 2 minuttene, for hun sovner fort når hun får nærkontakt. Men vi skal prøve litt lenger hver gang Det gjør det derimot litt vanskelig ang det og ikke ta henne opp av senga. Vi gjorde ikke det med storesøster, hun måtte konsekvent ligge i senga - og det funket bra! Men denne lille tulla har ofte en rap til på lur, og da syns jeg jo hun skal få opp den... Vanskelig å vite om det er rap eller "madrass-protest".. I dag gikk det ganske så bra, faktisk!! Storesøster var blid og rolig, og jeg begynte kveldsstell på lillesøster ca 19, etter pupp. Da virket hun veldig trøtt. Massasje og kjapt bad, og hun koste seg masse! Så rett inn på soverommet etter nattakos til storesøster, og pupp igjen der. Passet på å rape godt etter hver side. Hun fikk også 100 ml erstatning, for hun trenger tydelig mer mat om kvelden enn jeg kan produsere. (Har jobbet med å øke kveldsproduksjonen i en måned nå!!!) La henne når hun, som du sa, var kjempetrøtt og døsig men ikke sovende. Gikk supert og var stille i 10 minutter. Da begynte hun litt. Tok henne da opp og hun kom med to store raper. (Prøvde lenge å få opp mer rap før jeg la henne først). Var da plutselig så våken, smilte og skulle ha kontakt. Var inn og ut med smokken noen ganger før hun roet seg. Og så våknet hun et par ganger med 15 min mellom ca, pappaen gikk inn og puttet inn smokken. Men nå sover hun, og det har vært stille i ihvertfall 1 time )) Herlig! Så vi får fortsette denne begynnende rutinen noen dager og se om hun venner seg til den Og finne noen lure måter å få opp den siste rapen på... Vanskelig, dette med rapinga! Sånn, da har jeg lagt ut om hele kveldopplegget vårt Natta, mor er sliten
Jojo x3 Skrevet 7. juni 2011 #13 Skrevet 7. juni 2011 Mini her i huset er også trett i 18-19-tiden. Sover som regle en liten halvtime da og sovner for natta i 22-tide. Da sover han til ca halv seks-6 om morgenen. Har aldri kunnet legge mine unger før kl22 når de var 3 mnd, men det går nedover, fra ca kl 01 da de var nyfødte og til nå. Men jeg syns det er ok, han sover tross alt hele natten. Jeg gir hver andre time om kvelden+en flaske mme. Tror at det gjør at han sover godt og lenge og det er han som vil ha så ofte og mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå