Gå til innhold

Ang lege, arbeidsgiver og taushetsplikt.

Anbefalte innlegg

Arbeidsgiver ringte legen, for å avtale ett møte ang sykeoppfølging av meg. Da fikk hun en dag som passet for han. Men her virker det også som om hun har prøvd å dra ut flere ting, og begynt å snakke med han om hva som er realistisk ift å komme fullt tilbake i arbeid for meg, og evt om en annen jobb hadde vært bedre for meg.

Var hos legen , og da begynte han å også plutselig snakke om at kanskje en annen jobb hadde vært bedre for meg..

Har de lov å diskutere dette bak min rykk, ift taushetsplikt. Og jeg aner heller ikke om de har snakket om mer ift min sykdom.

Ble kanskje litt rotete, men men...

Fortsetter under...

det er arbeidsgivers plikt å følge opp deg som sykmeldt.

Arbeidsgiveren din har her stilt alle de riktige spørsmålene til legen din. Legen skal opplyse om din funksjonsevne ovenfor din arbeidsgiver. det eneste legen ikke kan opplyse om er diagnose og evt konkret hvilken form for behandling du får (type hvilke medisiner osv).

Legen er også forpliktet til å ta opp disse spørsmålene med deg. Det SKAL vurderes om det er realistisk at du kan komme tilbake til denne konkrete jobbe eller om annen jobb er bedre.

Joda det er fullt lovlig!! Hvis du fortsatt er uenig, så vis meg gjerne loven/forskriften. Eller kan lese folketrygdloven og arbeidsmiljøloven (hvor opplysningsplikten/medvirkningsplikten faktisk er hjemlet).

I tillegg er det anbefalt at arbeidsgivere diskuterer muligheter og funksjonsevne med legen. og nettopp derfor skal arbeidsgivere fra 1. juli sende oppfølgingsplanen til lege etter 4 ukers sykmelding og det er kommet et eget felt på sykmeldingen hvor legen kan gi opplysninger til arbeidsgivere og hvor arbeidsgivere kan gi opplysninger tilbake til lege!

Helt ok at de snakket sammen, men jeg vet ikke alt som er blitt sagt, og føler at dette bryter tausehtsplikten.

Vi har også dialog med nav, og skal igjen på møte der.

Og om arbeidsgiver lurer på noe, så kan hun vel bare spørre meg.

HI

Annonse

Spørslmålet var vel om de har lov til å diskutere eller om legen bryter taushetsplikten?

Svaret er at han/hun ikke bryter noen taushetsplikt med mindre hun opplyser om diagnose. Og at arbeidsgiveren din føler anbefalte prosedyrer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...