Gå til innhold

Gravid og nattevakter???

Anbefalte innlegg

Hei hei:)

Jeg er nå 6-7 uker ut i svangerskapet, og jobber 60% natt på et sykehjem (våken nattevakt).

Jeg er litt redd for at dette kan skade lille i magen min, da dette kan jo gjøre oss voksne fysisk syke over lengre tid, tenk da på det lille skjøre fosteret i magen!!!

Jeg har kontrakt til over sommeren, da går jeg over i vanlig dag/kveldsstilling igjen. Men lurer på om jeg må si fra hvis dette kan skade barnet i magen??!!??

Er det noen som vet noe om dette??

Håper på mange svar!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143296787-gravid-og-nattevakter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ikke vær bekymret du...det kan overhode ikke skade barnet nei =O) =O)

det er en gammel myte att om man løfter tungt i begynnelsen av svangerskapet så kan man misste...det eneste er att ryggen kan kjenne det...eller evnt bekkenet...men barnet er så dyyypt gjemt nedi bekkenet inni livmorhulen att alt er så trygt der inne ja....du kan så og si gjøre hva du vil i begynnelsen uten att barnet tar noe skade av det. heller siste ukene av svangerskapet skal man vær litt mer forsiktig med tunge løft for det kan noen ganger sette i gang fødselen før tiden,ellers er det rygg og bekken man skal obse i helsevesenet...taler av erfaring,har fått alle mine mens jeg har jobbet på ett sykehjem som hjelpepleier med mye tunge løft og tunge tak...om man bruker kroppen rett og bruker lår i stede for rygg så klarer man det meste ja...har heller aldri hatt noe bekken problem. så ikke vær bekymret du.det er bare å jobbe i vei...og gle seg til perm...hahahahahah

Jeg har lest at man ikke skal jobbe natt når man er gravid. Har også en venninne som jobba natt, men jobben måtte tilrettelegge da hun var gravid, slik at hun jobbet på dagtid. Hvis du googler litt tror jeg du vil finne det samme. Kan du ikke snakke med en lege eller jordmor og høre hva de sier?

på syekhsuet der jeg jobber i oslo, får man fritak fra å jobbe natt når man blir gravid..hvis man ønsker. men det er ingen forskning som sier at dette kan være skadelig for fosteret. det går heller på det at man kan bli mere trøtt og sliten og derfor ikke orker å jobbe natt. vet om flere gravide i faste nattstillinger som har jobbet helt til de har gått ut i perm. så du skal ikke engste deg for fosteret, men heller se på hvordan du takler det å jobbe netter som gravid:) lykke til:-)

Annonse

Jeg spurte jordmor om dette her om dagen siden jeg har nattevakter i min turnus. (Er sykepleier på sykehjem.) Jordmor svarte at dette er opp til meg. Dersom jeg synes det er vanskelig å få sove kan jeg få fritak fra nattevakter. Men for meg er det faktisk tempoet på dagvaktene som er mest slitsomt. Nattevaktene er mye roligere. Dessuten er jeg så trøtt for tida at det å få sove ikke er noe problem! Jordmor mente at nattevakter i seg selv ikke var farlig, men at det er de stadige skiftene mellom dag og natt jeg skal være obs på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...