Gå til innhold

Hva kan toåringene deres?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vår blir to i september. Hun løper (gikk ved 10 mndr), hopper, stuper kråke, sparker på sparkesykkel, klatrer overalt, går opp og ned trappa...

 

Hun snakker forståelig, ikke bare for oss, men andre forstår henne også. Har begynt å lage setninger.

 

Sosialt: Hun stortrives i barnehagen, kan navn på alle barn og voksne på avdelingen sin. Leker mye med dokker, elsker å lese bok. Løper og leker med de andre barna.

 

Vi får høre at hun ligger langt foran normalen for alderen. Jeg vet ikke hva normalen er jeg, men er stolt av jenta mi :)

Vår blir to i september. Hun løper (gikk ved 10 mndr), hopper, stuper kråke, sparker på sparkesykkel, klatrer overalt, går opp og ned trappa...

 

Hun snakker forståelig, ikke bare for oss, men andre forstår henne også. Har begynt å lage setninger.

 

Sosialt: Hun stortrives i barnehagen, kan navn på alle barn og voksne på avdelingen sin. Leker mye med dokker, elsker å lese bok. Løper og leker med de andre barna.

 

Vi får høre at hun ligger langt foran normalen for alderen. Jeg vet ikke hva normalen er jeg, men er stolt av jenta mi :)

motorisk:

 

hopper ordentlig på trampoline

stuper kråke

sparker fotball og har god kontroll på retningen

kaster ball med god kontroll, tar imot om hun er heldig

husker på vanlige husker

sykler på trehjulssykkel

løper, hopper på ett og to bein, balanserer, klatrer og har full kontroll i trapper

holder blyanten med pinsettgrep

forsøker å tegne "innenfor" strekene i maleboka

spiser alt selv med skjed eller gaffel

 

språklig:

ligger langt fremme i følge helsesøster, har mange ord for alderen og sier det vi ber henne om å si(sier selvfølgelig ikke R og har blander litt konsonantene) setter sammen setninger på 3-5 ord..

 

Sosialt:

hul leker fint med de andre i barnehagen, deler gjerne, sier takk når hun får noe, er kosete og susser og klemmer på både voksne og barn, hun forstår at man ikke skal gjøre andre vondt fordi det er vondt for den andre, men dette er jo ikke noe hun tenker over hele tiden, så hun kan finne på å klype for å få en leke, men sier aua og blåser på den andre og klemmer for å gjøre det bedre.. ellers gjør hun seg godt forstått ved å bruke språket sitt..

 

hun er forresten en selvstendig liten frøken på 18 månder, som tror hun er 5 slik som storebror.. :)

 

 

 

Jenta mi ble 2 i februar:)

 

Motorisk.. går, løper, går opp og ned trapper, hopper, klatrer, såvidt begynt å sykle:) Hun er også veldig flink med pinsettgrepet.

 

Språklig.. Språket kommer mer og mer nå etter hun ble 2. Hun forstår "alt" vi sier og sier ganske mye selv. Hun bruekr ikke mer enn 3 ord sammen enda. F eks "pappa sin bil" Kommer nye ord så og si hver dag nå. Jeg vil si hun er veldig forståelig men noen ord kan være vanskelig for andre å forstå. Gåvet for eksempel som betyr gulvet (golve som vi sier i Stavanger)

 

Sosialt... Hun er flink til å dele, begynt å bysse og kysse på dukkene/bamsene sine osv. Hun er veldig glad i andre barn men går ikke i bhg. Begynner til høsten heldigvis:) Hun har også begynt å vise forståelse for følelser. Om man er lei seg f eks.

 

Jenta mi fylte 2 år i februar og begynner bli veldig stor og flink jente da, hun har eldre søsken å herme etter og det gjør at utviklingen går i stormtempo ;)

 

Hun løper, hopper, danser og klatrer. Hun har egentlig ingen store begrensninger hverken ute eller inne, henter en krakk om hun ikke rekker opp, klarer trapper osv selv. Lenge siden hun har spurt etter hjelp til ting, annet enn å kanskje få at et lokk som sitter litt hardt e.l.

 

Hun prater som en foss og begynner få på plass enkle sangtekster også, som Lille Petter Edderkopp, Bake Bake Kake osv. De bemerket det i barnehagen senest forrige uke, at hun har begynt bruke mange småord i setningene sine, kan f.eks si: Se på denne, oppi der.

Er noen ord som kan være vanskelig å forstå enda, men hun peker og forklarer så vi skjønner hva hun mener. Hun kan flere av fargene, bommer aldri på rosa, lilla, gul og rød, men kan bomme på blå og grønn. Storebror som er skolegutt har lært henne svaret på visse regler så det høres ganske morsomt ut. Han spør: Hva er 1 pluss 1? Hun svarer: TO! Han spør: Hva er 2 pluss 2? Hun svarer: FIIIIIIIIRE!

 

Sosialt har det skjedd mye siste halve året, nå leker hun ikke side ved side lenger, men sammen med. De kommuniserer og finner ut hvordan det skal være, samarbeider og bytter på. En fryd å se på de leke om dagen.

Men hun kan også være utrolig egoistisk og bestemt, er ikke alltid hun synes det er greit å dele nei. Da blir hun rasende og kan godt finne på å dytte, så det er ikke like idyllisk hele tiden..

 

Siste som har skjedd nå er at hun skal tisse på doen, hun sier hun skal, jeg setter henne på doen og hun sier: Tiss, tiss, tiss, ferdig.

Da må jeg løfte henne ned og ta på bleia igjen, det har enda ikke kommet noe i doen, men det kommer vel til slutt ;)

Annonse

Er 2 år og 5 mnd.

 

Klatrer høyt (hoppet ut av sprinkelsenga rundt 1 års alder)

Hopper,hodekråke,super god på trampoline,sykler,sparker på sparkesykkel,går på ski.

 

Snakker godt,lange setninger,teller til 16,veldig flink til å synge,lærer tekster fort.

 

Gode venner i bhg og her hjemme.Alltid noen og leke med,og spør stadig hvem vi skal besøke:)

Min 2 åring ( 2 år og 2 mnd) løper, sykler, går opp og ned trappen, klatrer og danser. Ikke så dyktig på å hoppe, men øver seg.

 

Nokså flink til å prate, nye ord hver dag, hermer masse, snakker forståelige setninger. Kan telle til 7-8, etter det går det i ball.

 

Sånn smått begynt å leke med de andre i barnehagen, istedet for ved siden av. Liker dog best og leke for seg selv. Men er en blid og glad liten fyr, som er begynt å vise litt temperament.

Hun kan:

Motorisk:

Løpe, danse, klatre, danser, hopper, flytter rundt på stoler så hun kommer dit hun vil, bygge høye tårn av klosser, ta annet hvert bein opp trapper, drikke av glass, spise selv (har kunnet det 1 år), kaste og sparke ball, kle på seg sko, sokker, lue, bukse, genser og jakke. Strømpebukse for hun ikke til ennå men jeg syns hun er flink, har pinsett grep om blyant/penner.

 

Språk:

Hun skjønner mer en hun sier. Hun har mange tydelige ord og kan noen få settninger.

 

Sosialt: Har begynt å leke mer og mer med de andre barna i barnehagen

 

Hun kommer med ny bleie rett før/etter hun tisser eller bæsjer. Så sier hun enten tiss eller bæsj. Så nå blir det do trening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...