Anonym bruker Skrevet 4. juni 2011 #1 Del Skrevet 4. juni 2011 Har en 3 åring som igår fikk "kastet" på seg høy feber (39-39,5). Han ble samtidig helt skjelven, så ga stikkpille med grei effekt. Idag tidlig oppdaget jeg at det luktet helt grusomt av urinen hans (type forderva), så jeg antok at han hadde fått UVI (hadde i tilleg fortsatt høy feber). Ga han så en del drikke for at han skulle tisse til en urinprøve, ringte legevakta og fikk komme opp. Ettersom jeg hadde gitt en del drikke var nok den urinprøven noen utvannet, og den stinket da ikke som den gjorde på morgenen. På legevakten tok de halsprøve, CRP og sjekket urinen og alle prøvene var fine. Men, legen reagerte på at han var så slapp (sovnet mens de var der osv) Så hun sa at han skulle få febernedsettende med en gang den var på 39, og at han godt kunne få inntil 5 paracet i kveld iløpet av hennes vakt for å holde feberen nede. Hun antok at det var en virusinf, men sa jo at det kunne være en UVI tidlig i forløpet som ikke slo ut fordi han hadde drikki så mye i forkant. Så vi ble da sendt hjem. Jeg er kjempe nervøs, for feberen stiger så fort etter at han har fått paracet (bare snakk om et par timer), og han får sånne skjelvinger/frysninger, noe han aldri har hatt før. Så kan det være UVI med en bakterie som ikke slår ut på en vanlig legelab (men som må dyrkes) Jeg er jo redd for at dette skal utvikle seg til sepsis og det ene med det andre! Er jo farlig å gå rundt med uoppdaget UVI. Han tisser i tillegg ofte og sa før han sovna at han hadde vondt i tissen.. Noen med erfaringer her som kan berolige eller råde en urolig mamma?? Synes det var litt drøyt å bare stappe i han en haug med paracet, det er jo en grunn til at det står dosering på pakka...... Dette ble litt langt og rotete ser jeg... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143296224-kan-man-ha-uvi-uten-at-det-sl%C3%A5r-ut-p%C3%A5-urinpr%C3%B8ve-hos-legen-gjelder-3-%C3%A5ringen-min-frustrert/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2011 #2 Del Skrevet 4. juni 2011 dytt Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143296224-kan-man-ha-uvi-uten-at-det-sl%C3%A5r-ut-p%C3%A5-urinpr%C3%B8ve-hos-legen-gjelder-3-%C3%A5ringen-min-frustrert/#findComment-143296370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2011 #3 Del Skrevet 4. juni 2011 Hvis han holder på å utvikle en sepsis vil feberen stige fort. Samt, oppkast, nedsatt bevisthet osv. ved skjevinger og temp over 40 grader, bør man få tatt blodkulturprøve. Hvis du føler deg usikker bør du ringe legevakta pånytt og forklare at urinprøven kan være utynnet. og be om å få komme på en barneavdeling- der er gjerne legene mer drevet på sympt hos barn. enn en tilfeldig lege på legevakta. Du er mamma og kjenner barnet ditt best! Som regel er legene imøtekommende med bekymrede mødre! Bor du på østlandet? varmt i tilegg til feber? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143296224-kan-man-ha-uvi-uten-at-det-sl%C3%A5r-ut-p%C3%A5-urinpr%C3%B8ve-hos-legen-gjelder-3-%C3%A5ringen-min-frustrert/#findComment-143296388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2011 #4 Del Skrevet 4. juni 2011 Jeg tror nok at disse urinstixene er ganske sensitive, og vil slå ut om han har en urinveisinfeksjon. men om urinen var veldig utvannet kan det jo hende at det ikke slår ut. At det skulle være en type bakterie som ikke slo ut på stix er jeg litt mer betvilende til. Jeg ville nok ha tatt en ny urinprøve, som ikke var like utvannet for å være sikker. Når det gjelder dosering av paracet har legene en maksdose de kan tillate kan gies i løpet av et døgn. Så trenger barnet febernedsettende så tror jeg du kan gi det men selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser. Prøv også å kle av ham litt, og la ham f.eks spise is, eller fukte ham med en fuktig klut, for å få ned temperaturen uten å putte i ham paracet. Lykke til med den lille gutten din. ikke noe gøy når barna er syke og man blir ekstra bekymret da Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143296224-kan-man-ha-uvi-uten-at-det-sl%C3%A5r-ut-p%C3%A5-urinpr%C3%B8ve-hos-legen-gjelder-3-%C3%A5ringen-min-frustrert/#findComment-143296384 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2011 #5 Del Skrevet 4. juni 2011 Ja, det er vel lite sannsynlig at den ikke hadde slått ut dersom han hadde UVI. Blir bare så bekymret når han har alle symptomer, og den ekle feberen med skjelvingene som er vanskelig å holde i sjakk. Takk for svar iallefall HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143296224-kan-man-ha-uvi-uten-at-det-sl%C3%A5r-ut-p%C3%A5-urinpr%C3%B8ve-hos-legen-gjelder-3-%C3%A5ringen-min-frustrert/#findComment-143296729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå