ToneC Skrevet 4. juni 2011 #1 Skrevet 4. juni 2011 Er det noen som har gått opp mye i vekt her? Jeg har gått opp 20 kg og begynte å gråte skikkelig i sted. Har ikke veid meg på en stund, men fortsetter fortsatt å gå opp nå som jeg er i uke 38+4. Har egentlig vært flink heletiden til å spise relativt sunt og trene regelmessig. Har selvfølgelig vært i mindre aktivitet den siste mnd, dt begrenser seg selv. De fleste sier at de ikke synes det ser ut som jeg har gått opp mye, men føler meg selv som en hvalross.. Blir også stressa av veiing hos legen hele tiden. Har fått litt væske i kroppen, men ikke veldig mye. Det jeg lurer på er om dette går av igjen etter fødsel...? huff, gråter nesten hver dag jeg nå, men går fort over igjen.
Maibaby:) Skrevet 4. juni 2011 #2 Skrevet 4. juni 2011 har gått opp 20 kg jeg også, er 37+2 nå.... regner med at jeg kan ende opp mot 25 kg..... har ikke vært direkte sunn, men heller ikke usunn i kosten.... men bekkenet har gjort at jeg har beveget meg mindre enn vanlig så..... har flere venninner som har gått opp ca det samme, som har nå gått ned til normalvekt igjen, så satser på det gjelder meg også!! har hatt noen øyeblikk jeg også der jeg har vært sint/lei pga vekta, men prøver å ikke bry meg og satse på at kg går bort etterpå
Regina Phalange Skrevet 4. juni 2011 #3 Skrevet 4. juni 2011 Jeg har gått opp rundt 25 kg og er 5 dager over termin. Kjenner meg igjen i du skriver. HATET den veiinga hos legen, og ble spesielt irritert når legesekretær så seg nødt til å gjenta vekten høyt mens hun skrev det ned på helsekortet. Jeg har vel ikke levd så sunt under svangerskapet, lite bevegelse pga bekken og mye godis, så jeg har vel bare meg selv å takke. Men jeg satser på at jeg ikke får tid til å tenke så mye på det når babyen endelig er her, pluss at vi skal jo trille og amme bort en del kilo også!
NostraStoria Skrevet 4. juni 2011 #4 Skrevet 4. juni 2011 I forrige svangerskap når jeg hadde kommet til 19 kg så ba jeg pent om at de sluttet å veie meg - var vel da rundt uke 38 - og ingen problem i det! Fikk beskjed om at de trengte ikke å veie meg så ofte siden jeg var normalt slank fra starten av svangerskapet. Denne gangen har jeg lagt på meg lite - uten å vite hvorfor. Her er det bekkenløsning som startet allerede i uke 6 med gangvansker + jeg er veldig glad i søtt for tiden. Men så får jeg verken trille så mye tur i starten og ikek kan jeg amme så her vil kiloene klistre seg godt på en stund :S En ting er sikkert HI, det hører svangerskapet til og mye av det vil gå av etter fødsel!
Grace2011 Skrevet 4. juni 2011 #5 Skrevet 4. juni 2011 Jeg har også lagt på meg 20 kilo, er i uke 38 nå. Hva skal man si? Sånn er det bare nå..... Vi får gjøre det beste ut av det en kort stund til, og etterhvert komme oss tilbake i den super-sexy-babe formen :-) :-)
*Mammsen Skrevet 4. juni 2011 #6 Skrevet 4. juni 2011 Be om å veie deg hjemme! Eg gjør det selv og har gidd beskjed til legen/jordmor når eg har vært der og de har ført det på.. Men det er nok ikke nødvendig å føre det på heller... Bare du følger litt med på at du ikke går opp for mye over kort tid med tanke på svangerskapsforgiftning. Lå på meg ganske fort en periode, og var vel nesten oppe i + 10 rundt uke 20 - men det har heldigvis stabilisert seg for min del og har ikke lagt på meg noe særlig mer.. Skjønner hvorfor du blir så lei deg og frustrert for vekten.. Føler meg som en hval og kjæresten er i tillegg ganske tynn, så det gjør jo at eg føler meg enda større! Fat lady og lille tynne mannen liksom.. :/ Men men. De fleste mister jo kg etter fødselen, heldigvis! Mamma fortale at med både meg og min bror så raste kg av (hun lå på seg 20kg) og hun endte opp under vekten før hun ble gravid. Det på kort tid! Samme gjelder de fleste eg har snakket med Satser på å være like heldig, så kan eg nå prøve å ikke bekymre meg så mye for vekten akkurat nå - det er jo ikke sunt det heller..
*Anna75* >Frida&Alfred<3 Skrevet 4. juni 2011 #7 Skrevet 4. juni 2011 Jeg er i uke 33 og har gått opp 24 kg. De fleste kiloene kom mellom uke 15 og 25 ca, sen har det bremset noe som tur er. Men visst er det trist. Gråt litt tidligere idag jeg også. Det er så vanskelig å holde motet oppe hele tiden... sa til mannen min at jeg føler meg som om jeg er fanget i en annan menneskes kropp - det er så ikke meg å være så her stor.. Men samtidigt er det jo det, det er jeg, gravid, i akkurat dette svangerskapet. Og jeg vet så vel at det forsvinner igjen. Må bare ta tiden til hjelp.. (jeg gikk opp 25 kg førrige gang og hadde gått ned alt nå) Ibland føles det som om jeg er den eneste gravide som gått opp så mye, og da blir jeg så avundsjuk på de som "bare" får stor mage. Om det enda var meg... Det er jo ikke rart at dette er vanskelig. Det er en enorm omstilling. Gravid, med alt hva det innebærer av forandring i livet, spørsmål om fremtiden og spenning og så all den eksta tyngd som skelettet og muskulaturen plutselig må håndtere. Og så, sin egen selvbild. Å si til seg selv at denne forandringen ikke er for evig er ikke lett, når man bare øker og øker i vekt... Men, vær sikker, det er ikke for evig. Vi kommer å gå ned i vekt igjen:) Vi kommer å få våre kropper tilbake, om ikke akkurat som før graviditeten, så åtminstone nesten.. det kommer bare å ta litt tid, men så en dag så er vi der:) Klem og hold ut. Nå er vi snart i mål.
mammaTkajaÅthea Skrevet 4. juni 2011 #8 Skrevet 4. juni 2011 I alle tre svangerskapene har jeg veid meg hjemme og skrevet på selv på det skjemaet... Så hos meg har det ikke vært så mye snakk om vekt i det hele.. derfor gleder jeg meg til hver kontroll.. hadde jeg mått veid meg så hadde jeg grudd meg en hau... Har lagt på meg 11 kg og er i uke 34, men har også noen kg for mye fra før, så liker det absolutt ikke... skal bli godt å få killoene av+++++ denne gangen skal det mer enn svangerskapskiloene som skal av....
*Anna75* >Frida&Alfred<3 Skrevet 5. juni 2011 #9 Skrevet 5. juni 2011 Jeg har også veid meg hjemme og visst er det greit, da slipper man snakke om det i de hele tatt. Bare jeg som spurt noen gang om vektøkningen min er for stor, men fått til svar at hun er ikke bekymret:)
litensprell<3 Skrevet 5. juni 2011 #10 Skrevet 5. juni 2011 Uke 34+4, og har gått opp 20 kg!!! Er lei av å se meg selv i speilet, ser jo at jeg er blitt diiiiger! Så irritere meg over de som sier "de ikke ser det". Merker det på gensere spesielt, siden armene nesten spjæles Har vært 50/50 med å være sunn/usunn i sv.skapet tror jeg, ikke så veldig mye mosjon pga mye plager + noe vann.. Så håper virkelig dette bare raser av etter fødsel. Gleder meg til å ta på meg løpeskoene igjen, for her skal jeg ned i de gamle buksene mine igjen! Lykke til alle sammen, vi skal klare det
Mrs. Charming Skrevet 5. juni 2011 #11 Skrevet 5. juni 2011 I forrige svangerskap trente jeg og gikk turer. Jeg gikk opp 20 kg. I tillegg hadde jeg vann i kroppen og masse andre svangerskapsplager. Det at kroppen endret seg så drastisk uten at jeg hadde noen kontroll på det var veldig urettferdig. I dette svangerskapet har jeg ikke løftet en finger- jeg har gitt opp å tro at jeg har kontroll på svangerskapets symptomer. Jeg har passet på å ikke henge meg opp i vekt/kropp, jeg tenker ikke på hva jeg spiser og har det mentalt ok- i motsetning til forrige gang. Om det psykiske har stor innvirkning på kroppen er jeg ikke sikker på, men nå har jeg 9 uker igjen av svangerskapet og jeg har bare gått opp 8 kilo... Jeg har bare jobbet 100% og resten har jeg driti i. Bekkenproblemene har jeg stort sett fiksa med et par kiropraktortimer, kombinert med å legge på en ekstra madrass og bytte pute. Jeg tror med andre ord-at vi har mindre kontroll på hvordan kroppen vår reagerer på et svangerskap enn mange kvinner og helsepersonell vil få oss til å tro! Foruten det så er det greit å huske på at vi ofte ikke trenger så mye mat som vi ofte putter i oss. Du gjør ingenting feil, du må dessverre bare akseptere at du ikke har stålkontroll lenger... Har du hatt problemer med spiseforstyrrelser før? Hvordan kroppen kommer til å se ut etterpå kommer an på livsstilen du har. Det er ikke alltid det hjelper med amming ifht vektnedgang. Sender deg masse varme tanker!! Trekk pusten-dette klarer du <3 <3
M&A Skrevet 5. juni 2011 #12 Skrevet 5. juni 2011 Jeg er 34+1 og har gått opp 22 kilo. Det er helt grusomt å gå på vekta hos legen. Spesielt når den vekta alltid viser mer enn vekta hjemme gjør:) det som nesten er værst er at kiloene ser ut til å ha lagt seg på rumpa, i ansiktet og på lårene. Jeg er gravid for andre gang. Første svangerskap la jeg på meg 27 kilo. Kiloene forsvant etter ca 6 mnd og jeg var tilbake til mitt "vanlige jeg" Det er ikke en hyggelig ting, men vi får trøste oss med at det kommer noe fantastisk ut av det til slutt:)
Alida*Englebarn Skrevet 5. juni 2011 #13 Skrevet 5. juni 2011 Gjør som jeg trekk fra noen kg på helsekortet,,hehe, legen måtte også le. Ikke bekymre dere, jeg gikk opp 24 kg med første barnet, det andre 11 kg, det tredje 9 kg. Jeg har nå i uke 30 gått opp 13 kg, men har 10 uker igjen. Jeg er ikke bekymret fordi jeg vet vekten raser ned det første året:-) Hvorfor skal vi være ekstra bekymret, flau over vekten og grue oss til å veies,,NEI gå med løftet hode og bestem dere for å ikke bry dere,,,kjempefint. Dette er en tilstand som går over, vi har lov til å være store nå:-) Nyt de flotte kroppene deres:-)))
ToneC Skrevet 5. juni 2011 Forfatter #14 Skrevet 5. juni 2011 Takk for alle fine svar:-). Nei, har ikke hatt spiseforstyrrelser men har kanskje vært litt for opptatt av vekt/kosthold tidligere..Og nå har jeg INGEN kontroll..Litt skremmende egentlig. Men nå er jeg snart ferdig og får en kjempefin baby (håper jeg:-). Var på sykehjemmet til faren min i dag, og det er jo slik at en gravid mage er som en magnet for kommentarer.. En gammel dame kommenterte "den var ikke liten, nei".. Må nesten le litt også da. Selv om jeg er fryktelig hårsår om dagen. Noe min mann får merke ekstra godt.. Svinger veeeeldig i humøret, gitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå