Gå til innhold

Bningekluter og belter og fangbelter til hardangerbunad. Kan noen forklare meg forskjellen på disse?

Anbefalte innlegg

Vet ikke hva jeg skal velge.

Fant en fin en på Finn.no men vet ikke om det er rett mønster eller farger til min datters bunad. Er det ikke forskjellige mønster og farger at i fra hvor du kommer fra? Kan jeg bruke dette i annonsen her?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28915076

Fortsetter under...

Det som det er bilder av her er av beltet, og de to som henger ned fra beltet. Det er logisk hvis de heter "fangbelter", dvs noe man har i fanget. Bringeduk er jo det samme som brystduk, eller den man har over bringen.

Dytter.

Regner med noen vet hvor de forskjellige mønsterene brukes. Vet noen er til OS bunad, VOSS, noen ti FANA. Men hvordan vet jeg forskjellen på dem?

Det er jo så mange mønster.

HI

Annonse

Det er variasjonar og valmoglegheiter til dei ulike bunadane, men ulike mønster om det er hardanger, voss, fana, nordhordaland osv. Men dette kan du jo snakke om med dei som syr, dei har fleire mønster å velge mellom. Vil tru at denne finnseljaren veit kva mønster ho har brodert, slik at du evt kan spørje henne.

Ellers kan du jo og gå på husfliden og sjå på mønster. Om det er ulike mønster etter kvar ein kjem frå i Hardanger kjenner eg ikkje til, men det hender at enkelte familiar har eigne mønster som fylgjer familien.

Bringklut er det man har i "kløften" på vesten

Belte, eventuelt med fangbånd (sånne vevde bånd som henger fra beltet)

Fangbånd er kun for "voksne" dvs. konfirmerte.

Jeg synes ikke typen er så viktig, så lenge bringklut og belte/fangbånd er likt.

Jeg kjenner ikke til det mønsteret som er brukt her, men helt sikkert helt ok! Sjekk eventuelt med en bunadsbok (de har sikkert på biblioteket) om du er usikker. Prisen er det ingen ting å si på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...