Gå til innhold

Kan ikke stå på beina lenger

Anbefalte innlegg

Gjest Lenchen J98, J08
Skrevet

Uff, jeg må bare klage litt. Er 35 uker på vei, og har så kraftig bekkenløsning at jeg knapt klarer å stå på beina. Jeg klarer ikke å leke med datteren min, klarer ikke å sitt på gulvet, og klarer ikke å snu meg når jeg ligger. Jeg klarer kun å sitte i en stol hele dagen nærmest. De største utskeielsene er å vaske klær, henge klær på klessnoren, lage middag mens jeg sitter på en krakk osv... Mer klarer jeg ikke.

Det er "bare 5 uker" til termin, men akkurat nå virker 5 uker som et helt liv. Jeg kan ikke skjønne hvordan jeg skal klare å komme meg gjennom dem. Begge mine barn er dessuten født etter termin, så optimismen er ikke stor akkurat nå. Mannen min har dessuten eksamen om to uker, og må være borte for å lese store deler av dagen. I går bare gråt jeg. Alt føles helt håpløst.

Mannen min er lege, og han var faktisk inne på

Videoannonse
Annonse
Gjest Lenchen J98, J08
Skrevet

oi... postet visst før jeg var ferdig med å skrive jeg...

Nei, altså mannen min var inne på tanken å sette igang fødselen, da tilstanden min er så dårlig som den er. Jeg er veldig usikker og rådvill, fortvilet og lei meg. Jeg klarer ikke å være en mor for barna mine slik jeg er nå, men så er jeg bekymret for konsekvensene en tidlig fødsel vil ha for babyen også. Jeg vil hvertfall prøve å vente så lenge som mulig... Nei, dette er vanskelig...

Skrevet

Du blir ikke satt igang i uke 35 kun pga at du har det vondt!!

Jeg selv har det forjævlig vondt,men går likevel gravid enda. Med tvillinger i uke 36+5!

Har også 2 barn som jeg også må prioritere,men aldri har tanken vært der med å sette igang en fødsel altfor tidlig bare fordi jeg har det vondt.

Jeg blir riktig nok muligens satt i gang på mandag,men det er pga tvillinger og de er heller ikke premature da.

Greit nok at det er lov å klage over å ha det vondt. For all del.. Om mannen din derimot er lege,så burde ikke han være litt inne på tanken engang om det å sette i gang en fødsel nå!!

Skrevet

At mannen din, som er lege (!), foreslår noe slikt, er litt vanvittig, er det ikke?

Iallefall hvis kiropraktor og andre tiltak ikke enda er forsøkt.

Hva hvis du fikk andre plager, som gjorde at du MÅTTE holde sengen?

Klesvask, husvask og denslags får da jammen være mannen din sin oppgave i denne siste tiden, hvis dine plager er så store. :)

Lykke til, uansett, jeg har selv kjent litt på bekkenplager denne gangen, så jeg vet at det er INMARI vondt, men jeg har det heldigvis bare i korte øyeblikk om gangen.

Skrevet

Siden du ikke greier å stå noe særlig så tyder det på at du ikke får nok hvile og/eller avlastning. Få mannen din til å henge opp klær og lage middag.

Få tak i sklilaken (mini slide) fra hjelpemiddelsentralen - dette kan jm bestille for deg så du kan bare hente. Denne hjelper veldig når du skal snu deg i senga f.eks.

Når du hviler, ligg på siden. Ikke finn på å sitte på harde overflater (som krakk og gulv o.l).

Når du skal reise deg fra liggende posisjon så rull deg først over til siden, så støtt opp med den nederste armen for så å komme opp i sittende stilling.

Gå med korte skritt, ikke gjør sidebevegelser.

Bruk krykker om det skulle være nødvendig på de verste dagene!

Såklart blir du ikke igangsatt før babyen er ferdig, dvs ikke før uke 37. Vil du bli igangsatt så kan de gjøre d rundt termin...tipper du ikke vil orke å gå over denne gangen. Men da må du få jm til å henvise deg til en spesialist på sykehuset slik at du kan få en samtale og en vurdering.

Du må skru ned tempoet betraktelig og mannen din må trø til mer - det er bare noen uker igjen nå så er du ferdig med det!

Jeg har og kraftig bl, men sjeldent så vonde dager lenger som du så lenge jeg tar gode pauser og ikke pusher meg for hardt. Lykke til!

Skrevet

Siden du ikke greier å stå noe særlig så tyder det på at du ikke får nok hvile og/eller avlastning. Få mannen din til å henge opp klær og lage middag.

Få tak i sklilaken (mini slide) fra hjelpemiddelsentralen - dette kan jm bestille for deg så du kan bare hente. Denne hjelper veldig når du skal snu deg i senga f.eks.

Når du hviler, ligg på siden. Ikke finn på å sitte på harde overflater (som krakk og gulv o.l).

Når du skal reise deg fra liggende posisjon så rull deg først over til siden, så støtt opp med den nederste armen for så å komme opp i sittende stilling.

Gå med korte skritt, ikke gjør sidebevegelser.

Bruk krykker om det skulle være nødvendig på de verste dagene!

Såklart blir du ikke igangsatt før babyen er ferdig, dvs ikke før uke 37. Vil du bli igangsatt så kan de gjøre d rundt termin...tipper du ikke vil orke å gå over denne gangen. Men da må du få jm til å henvise deg til en spesialist på sykehuset slik at du kan få en samtale og en vurdering.

Du må skru ned tempoet betraktelig og mannen din må trø til mer - det er bare noen uker igjen nå så er du ferdig med det!

Jeg har og kraftig bl, men sjeldent så vonde dager lenger som du så lenge jeg tar gode pauser og ikke pusher meg for hardt. Lykke til!

Skrevet

Jeg forstår deg godt jeg. Sliter selv kraftig, og hadde et mareritt forrige svangerskap og... (Men, jammen er jeg gravid igjen, helt valgfritt :)) Og jenter, det handler ikke nødvendigvis om å "pushe" seg selv om en henger opp noen klær, men at en faktisk føler seg som et menneske. Håper du slipper å bli igangsatt, iallefall veldig tidlig, men om din mann som er lege vurderer det, er nok graden temmelig alvorlig, da de sjelden gjør dette. Husk alle blir ikke bra etterpå, lytt til din kropp, og hva den sier. Ingen som takker, eller belønner deg etterpå. Og når du ikke er gravid, får du iallefall ingen sympati eller hjelp.

Veldig mange vet hva det vil si å ha bekkenløsning, tro meg det gjør de ikke alltid... jeg har fått så mange råd om hva jeg skal gjør og hvor vondt de har hatt det, samtidig som de forteller historier om hva de gjorde og de kurerte vonter med en tur i skogen, en sykkeltur...ja you name it!

Lykke til, håper det ordner seg for deg. Mitt beste råd må være å unngå å sitte, men heller ligge ofte løpet av dagen. Går selv til fysio/manuellterapaut, har hatt noe effekt, men nå kjenner jeg at kroppen ikke spiller helt på lag med meg og han lengre. Er i uke 32, og teller ned...

Skrevet

Jeg mente at en IKKE skal pushe seg selv, for det gjør alt bare mye verre. Jeg har bl for 2. gang og er frivillig gravid igjen som deg Dokkå, og har heller ingen tvilsomme råd å komme med. De rådene som er listet opp HI har jeg fått fra manuellterapeut. Husk at du trenger MYE hvile og avlastning slik at du ikke fremprovoser enda mer smerte.

Det er veldig viktig å lytte til kroppen både nå og i tiden etter fødsel når du skal bli bedre!

Gjest Lenchen J98, J08
Skrevet

Oi, dette skapte engasjement. Jeg føler jeg må forklare litt nærmere.

Jeg er gravid for fjerde gang (inkl 1 sen SA), og har hatt bekkenløsning i alle mine tre tidligere svangerskap. Det har startet tidlig (allerede i uke 12-13), og vært smertefullt og vondt alle gangene. Med min siste datter gikk jeg på krykker store deler av svangerskapet.

Jeg ble heller ikke kvitt bekkenløsningen etter jeg fikk henne. Den ble bedre, men ikke borte. Nå er jeg 35+3 på vei, om 1 1/2 uke er barnet fullbårent. Bekkenløsningen denne gangen er så smertefull at jeg gråter når jeg beveger meg. Jeg klarer ikke stå oppreist med krykker engang, jeg klarer ikke sove, jeg klarer ikke å ta meg av de barna jeg har. Min mann gjør alt husarbeidet, men han har i tillegg en veldig viktig og avgjørende eksamen, som han må fokusere masse på, i tillegg til at han må på jobb, og jobber ugunstige tider. Jeg har barn som jeg må ta meg av, og vi har ikke familie som kan hjelpe oss. I og med at jeg er helt handicapet nå, så syns jeg ikke det er feil å tenke at jeg skal slippe å gå 10 dager over termin slik jeg har gjort med de andre. Men heller vente "så lenge som mulig" og muligens sette igang fødselen etter uke 37. Jeg skal tross alt fungere som mamma til disse barna etter fødselen også. Jeg er veldig urolig for at dette kan bli permanent, da det ikke gikk over sist gang.

Jeg har altså ikke små-smerter. Jeg har enorme smerter som gjør at jeg ikke klarer å fungere for de barna jeg allerede har. Og jeg overbelaster meg på ingen måte. Jeg sitter og ligger største delen av dagen.

Selvfølgelig håper jo jeg også på at situasjonen skal bedre seg og at jeg kan gå til termin. Men en mamma i rullestol er vel heller ikke optimalt for en nyfødt baby?

Skrevet

Høres ut som at du har fått det så kraftig som det går an! :S Nei, vet du hva - så lenge ungen er fullbåren (fra uke 37) og du har født før så vil jeg ikke tro at de tvinger deg til å gå over termin hvis ingenting skjer av seg selv før den tid. Men har du fått henvisning til spesialist?

Jeg har stort sett sluppet unna krykkene i dette svangerskapet, men det pga behandlingen jeg får og at jeg prøver å slappe av mest mulig....håper du kan bli bra igjen med den riktige behandlingen for deg!

Kan jo være du har en del muskelknuter i setet etter lang tid med bl. Dette pga kroppen holder på å overkompensere for et veldig ustabilt bekken.

Jeg fikk lange nåler direkte i setemuskulaturen etter forrige svangerskap, dette løsnet noe av det. Ellers hjelper (skal hjelpe) trening i kombinasjon med behandling hos manuellterapeut for å trene opp igjen styrke og stabiliteten i bekkenet ditt.

Skrevet

Uff, bekkenløsing er fryktelig, og jeg skjønner godt at du er lei! Hvis det ennå er ting som er uprøvd, ville jeg i din situasjon prøvd hva som helst for å få smertelindring denne siste tiden. Varmepute, massasje, fysio, kiropraktor, osteopat, akupunktur, fotsoneterapi. Har dere kanskje noen venner eller evt en nabojente som kan avlaste deg med barnepass sånn at du kan få ligge mest mulig?

Jeg er i uke 31, og fikk låsning i ryggen pga bekkenet forrige uke, og kunne ikke gå oppreist på 4 dager. Etter 3 behandlinger hos osteopat, med varmebehandling, knekking og triggerpunktsmassasje, er jeg oppegåede og på jobb. Fortsatt sliten i ryggen, men ikke dødsvondt lenger. Ps, jeg slet også meg rygg/bekken 1,5 år etter forrige fødsel, ble til slutt oppdage at jeg gikk rundt med bekkenlåsning som ikke var blitt behandlet. Etter x antall hekseskudd i ryggen, går jeg nå jevnlig til kiropraktor for å sjekke at et ikke låser seg igjen.

Masse lykke til! Klem

Skrevet

Folk er så bombastiske her inne og tror de vet svaret på alt.

Jeg kjøpte barnevogna mi fra ei ung jente som hadde det slik som deg. Hun var så dårlig i bekkenet at de tok ungen ut med keisersnitt fire uker før terminen. Enda denne jenta ikke hadde barn fra før av. Så når det er ille nok så blir det gjort.

Lykke til du, og god bedring. Jeg håper det går over når barnet er født.

Gjest Lenchen J98, J08
Skrevet

Tusen takk :) og lykke til til dere andre også :)

Skrevet

Skjønner at du har det vondt...men skjønner absolutt ikke hvordan mannen din (lege og tar eksamen?) kan foreslå noe slikt som å starte fødsel 3 uker før termin...pga bekkenløsning!

Jeg satt selv i rullestol på slutten av svangerskapet, men tanken streifet verken meg eller legen min om å starte fødsel...

Ser du har fått tips "til å holde ut i hverdagen" i innleggene over. Ville heller prøvd meg på dette om jeg var deg.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...