Gå til innhold

Min mor klarer ikke å slutte mas om amminga mi!hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt støtte her!!! Jeg føler selv jeg har rett, men blir sprø av maset hennes. Det gjelder da min egen mor. Gjerne så jeg kan printe ut å gi henne utskrift herfra! :P haha:) En kort (lang!) historie først:

Jeg har en gutt som er 5mnd. Og to barn til på 2,5 og 4 år. Første barn delammet jeg. Andre barnet fikk kun pupp.

Minstemann her klarte ikke å få til puppen på sykehuset. Alle på fødeavdelinga var innom og gjorde sitt for å få han til å spise, men ingen hell! Han klarte såvidt å ta tak en gang før vi dro hjem etter 5 dager. Så jeg pumpa og ga i kopp og sprøyter i ca 3 uker. Endelig tok han puppen!! Men bare på ene sia... Etter mye om og men klarte han andre siden også. (Han har ikke for kort tungebånd, de sjekka)

Det sies at det gikk uhorvelige mengder med tid til dette, men jeg syntes det var verdt det, og var innbitt på å klare fullamminga. Men han virket ALDRI fornøyd! Jeg pumpet og ammet og ammet og pumpet, drakk ammete, mye vann.. Tenkte det var økedøgn og at det ble straks å roe seg, men nei! Holdt på slik i 3mnd. Dette gikk jo også utover de andre to barna som alltid ble avspist med et "Vent litt, vent litt, jada, mamma kommer snaaart"

Til slutt begynte jeg å gi litt mme om kvelden. Han roet seg! Etterhvert ble det litt til og litt til. Nå er han 5mnd og vi bruker bare flasker, kanskje litt pupp om morgenen i senga, ellers vil han ikke ha. Bare biter og snur seg unna. Han er strålende fornøyd og sover hele natta. En drøm av en baby. Mer tid til søskenene og husarbeid, mulighet for å gjøre noe alene har jeg også fått.

Så til poenget her :

Babyen er nå 5mnd, og hun sier faktisk HVER gang, (og jeg understreker, HVER gang!!!) hun ser han, holder han eller han er litt urolig :

"Gi han nå litt pupp." "Skal han ikke få pupp?" "Skal du ikke gi han litt?" Nei, men stakkars..får du ingen pupp du da?" "Men herregud, du kan vel gi ungen litt pupp?" "Er du helt slutta å amme?" "Jeg ammet deg til du var 2 år!" "Nå er han sulten her, har du ikke litt pupp?"

Og hun sier stort sett minst tre av dise utsagnene, om ikke alle i en lang remse med uff og akk. Jeg har prøvd å si til henne at det er ufint og at jeg ikke vil at hun skal si noe mer om den ammingen, hun VET jo at han får flaske. Det er jo unødvendig å kommentere det samme hver eneste gang?!?!?! Det stikker nok som det er for meg selv, om ikke hun skal mase om det i eningen!

Så hva synes dere? Er det ok oppførsel fra henne? Jeg mener NEI!!!

Fortsetter under...

Hoffa meg!

Delammer selv og vet hvor sårt det er når noen kommenterer noe så jeg synes så klart IKKE at det ok at hun kommenterer slik hele tiden. Blir veldig lei meg på din vegne. Vet nesten ikke hvilke råd jeg kan komme med hvis du har prøvd å snakke med henne.

Spesielt når du har prøvd så mye som du har. Skal ha klapp på skuldra for d:) Styrte fælt selv jeg før jeg skjønte at lisstuppa mi har det best når hun får litt pupp og litt MME. Hovedsaken er at ungen blir mett sier nå jeg. Uavhengig om det er MM eller MME.

Jeg trodde at jeg var alene om delamming men har funnet ut at det svært mange som plages med amminga av ulike årsaker. Du kan prøve å si det til henne.

Jeg kan ikke forstå at hun kan si slik. Tror jeg hadde klikka på mora hvis hun hadde sagt noe slik. Jeg som ble lei av 1 simpel kommentar fra en svigerinne om at jeg burde skjønt bedre bla bla.

Lykke til!

Kjenner det igjen, for min mor er ganske lik. Nå går det bra med amming her, så slipper å høre om det, men får igjen for at jeg har hund.

Jeg ville kanskje ha "straffet" henne litt jeg, med å ikke ta kontakt, og når hun spør om hvorfor du ikke har ringt henne eller vært hos dem, så får du bare si at det sårer deg at hun skal kritisere deg for ammingen, siden du faktisk har prøvd så godt du kan, og det stjeler samværstiden med de andre barna og sliter på humøret ditt. Og da hjelper det ikke at du får kritikk av din mor, som jo skal være en støtteperson for deg!

Mulig det ikke synker inn med en gang, men da får du bare holde deg litt unna henne litt til.

husk at mamming er viktigere enn amming!

Lykke til med din mor! Hun forstår det nok etterhvert!

Jeg føler med deg, og vet godt hvor sårende kommentarer rundt amming kan være når man prøver hardt, men det ikke går.

Jeg har ingen gode råd om hva du skal si til moren din. Min erfaring med tilsvarende famiiemedlemmer er at det ikke nytter uansett hva man sier.

Men det jeg vil si til deg er at jeg er imponert over innsatsen du har lagt i å få morsmelk i babyen! Han har jo fått morsmelk i flere måneder. Jeg vet hvor tungt det er å pumpe seg og gi i kopp og å streve for å få baby til å ta puppen og da jeg gjorde alt dette hadde jeg bare en baby og ta hensyn til - du har jo to små barn til! Jeg synes det høres ut som at du er en super mor som har tatt kloke avgjørelser for alle tre barna dine!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...