Gå til innhold

Må man tvinge barn til samvær dersom de ikke selv ønsker å gå?

Anbefalte innlegg

Hvilke muligheter har barna selv for å nekte? Og hvilke muligheter har man som bostedsforelder til å unngå å sende barna til samværet?

Hvem bør vi snakke med i forhold til dette, og hvilke forberedelser bør vi evt gjøre?

Fortsetter under...

Kommer litt an på alder på barnet og grunnen til at de ikke vil, men som regel så må barnet på samvær. Har vært tråder her inne om små barn som gråter og kvier seg gang etter gang, men på samvær må dem.

Annonse

Det kommer an på alder og det kommer an på begrunnelsen for at barnet ikke vil dra, tenker jeg. Som hovedregel tenker jeg allikevel at man som bostedsforelder skal strekke seg langt for at samværet skal gjennomføres. Særlig små barn trenger støtte fra bostedsforelder på at samvær er fint og oppmuntring til å se samværsforelders gode sider. Det vil være dumt hvis barnet som voksen spør "Men jeg var jo bare ni år. Hvorfor lot du meg kutte kontakten med pappa?"

Barnet kan sjeldent nekte, og de blir tvunget.

Det heter at barnet blir hørt, men det er ikke ofte det blir det. Kun i spesielle tilfeller kan barnet slippe samvær, ellers er det tvang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...