Gå til innhold

Ang bleieslutt... Trenger råd, tips og synspunkter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår gutt på nå 3,5 år har vært tørr dag og natt i 1 år nå. Det var hans ide å begynne å tisse på do, og ikke hatt et eneste uhell siden han bestemte seg for å tisse på do (jo, faktisk 1 uhell kommer jeg på) Så da tenkte vi at bæsjinga kom til å gå som en lek den også, så vi begynte å oppfordre, motivere han for det en stund etter det. det siste halvåret har vi prøvd å premiere osv (klistremerker, tøff truse) men det har vært lite hell. Han har faktisk bæsjet i do noen ganger, så han har kontrllen til en viss grad. Nå skal han ta laaang ferie, og vi har sagt at NÅ kjøper vi ikke flere bleier, nå skal han bli storgutt og i den anledningen har han fått ny truse som han ønsket seg lenge PLUSS trampoline (vi skulle kjøpe den fra før altså, men tenkte det skulle være en SKIKKELIG stor oppmuntring) Men har bare bæsja i trusa siden, en uke siden... Idag står han rett foran øynene mine PÅ trampolina og bæsjer.. Jeg ble rett å slett kjempe lei meg, for nå tenker jeg; han er 3,5, vi skal ha lang ferie så NÅ skal støtet settes inn.. Det kan da ikke være såå feil? han er jo 3,5 år.. Jeg vet jo utmerket godt at de må være klar? Men det virker jo som han har veldig kontroll på det, har bæsja i do flere ganger OG er 3,5 år... Burde vi seriøst vente enda lengre? Hva synes dere? er det noen andre tips og råd vi kan benytte oss av? Vil veldig gjerne ha en bleiefri unge etter endt ferie!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her er det omvendt, her kom bæsjinga først. Gutten min er også 3,5år.

Vi har alltid satt han på do til faste tidspunkt, og det har de gjort i barnehagen også. På morgenen får han sitte på do helt til han bæsjer, og så går han på do etter lunsj i barnehagen, å så igjen etter 14-måltidet i barnehagen. Så setter vi han på do etter middag, rundt kl.17, da bæsjer han stortsett. Og så igjen før han legger seg.

Vi bruker propeloppene som historie for at han skal bæsje på doen. Propeloppene er små propper som vil dytte ut bæsjen, men de trenger litt hjelp av super (+ sønnen min sitt navn). Å da må han ta i med magen sin, slik at propeloppene kan få rakettfart til å skyve bæsjen ut av rompa :P

Dette var veldig spennende for poden, og funket kjempe bra :D gutter i den alderen liker jo ofte litt fart og spenning, så en historie med rakett, super osv. ord i seg er midt i blinken :D

Prøv å se om det er faste tider gutten din bæsjer på, evt. se etter tegn til at han må bæsje (trekker seg tilbake for seg selv e.l.), og sett han på do rundt disse tidene. Og fortell en spennende historie e.l. :D

Kommer nok snart :)

Her har forresten min gutt begynt med truse denne uka først :) Stolt i mammahjertet :D

Skrevet

¨Hehe, så morsomt. Tusen takk for tips! Skal prøve meg på historie som passer han! ;) det er jammen ikke lett dette, ikke for oss voksne heller! Jeg vil, jeg vil, men han får det ikke til :D Vi ser veldig godt når han må bæsje, han tripper på en spesiell måte og begynner å trekke seg unna. og i flere mnd har vi satt han på do da, men ofte sitter han bare å vræler, så vi slutta med det. (for å ikke lage en negativ stemning med det å sitte på do) men nå har vi begynt med det igjen, og det er sjelden vræling, men vi får bare høre; niks, ingen bæsj :) så vi får bare lete etter tålmodigheten vår å fortsette ;) Av og til tenker, får bare avslutte, han er ikke klar. Men samtidig er han 3,5 år snart og det må da gå an å sette inn bæsjestøtet nå!!!?!

Skrevet

uff, her sliter vi både med tiss og bæsj og han er også 3 1/2 år. Jeg prøver å oppmuntre og gjøre det til noe positivt, lokke med premier men interessen er bare ikke der. Han sitter av og til på do på dagen og prøver å ha det fast når han legger seg., Dersom han sier nei setter han ikke der for da må jeg holde han fast, men dersom han sier ja gjør vi det så ofte vi kan. Han vil ikke ha tøff truse og vil bare ha bleie på. Han sa til og med igår at han kunne bæsje i bleien og så hive bæsjen i do!:) hva gjør man da? hehe. Mange mener jeg må bare kjøre på og "tvinge" han men jeg tenker at da blir det negativt og at HAN må være klar for å slutte, men jeg synes ikke det er noe kjekt når han er så stor da.. Tips?

Skrevet

Vi begynte med bæsjingen vi - i en alder av snaut 2 år, så vi var "bæsjefrie" lenge før tissebleiene forsvant (da var hun 2 år og 3 mnd). Det vi gjorde var rett og slett å se etter tegn på at hun måtte. Du kjenner barnet ditt godt og vil antagelig ikke ha noe problem med å se det.

Skrevet

Her har vi også slitt med bæsjing på do/potte. Så gutten har sagt fra når han må bæsje, vi har tatt på bleie, så kommer han og sier fra når han har bæsja ferdig.

Plutselig i helgen ville han heller bæsje på do. Så tydelig at han ikke har vært klar for den delen før nå. Han blir 4 i august, sluttet med bleie i februar.

I bhg fortalte de at dette ikke var uvanlig, så da har vi ikke stresset noe med bæsjingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...