Gå til innhold

bør dette bekymre meg? Vil ikke bli hysterisk..

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg er egentlig IKKE hysterisk (ihvertfall ikke like mye som da jeg var gravid første gang), og tenker at når jeg ikke drikker, røyker, bruker medisiner og holder meg unna spekemat etc, så er det vel ganske bra.

Likevel er det et par ting folk rundt meg har virket opptatt av, og som jeg lurer på om jeg har vært for avslappet til.

Omtrent da jeg fant ut at jeg var gravid, og nå i de siste 1-2 ukene har jeg vært pottetett i nesa. Jeg har brukt vanlig Otrivin. (Første gangen tok en jeg spray med Otrivin med Menthol - samboer hadde kjøpt feil. Leste den IKKE skulle brukes av gravide, og da den selvfølgelig bort). Prøvde å lese på pakningsvedlegg og i Felleskatalogen, og det ser ut til at det er Otrivin Menthol og Comp jeg skal holde meg unna. Så jeg brukte den vanlige litt i oppstarten og ca 1,5 uke nå. Jeg blir HEEEEELT tett, og våkner om natta og kan ikke puste og er heeeeeelt tørr i munnen. Hadde forstått at jeg kunne bruke Otrivin, men nå er flere rundt meg sånn "Det er vel ikke lov?"

Jeg har prøvd Saltvann tidligere, men det har ingen effekt. Det er ikke at jeg er snørreste, men at slimhinnene er HEEEEEEEEELT tette!!! Og de blir ikke bedre av saltvannet.

Så - kan dette ha gjort noen skade? (Jeg er 13+6 i dag).

I tillegg: For noen uker siden så skulle vi male trappa. Jeg visste jeg ikke skulle male, men tenkte jeg kunne vaske den ned, Brukte trappevask, og vasket raskt over. Leste etterpå at man burde bruke hansker - det hadde jeg ikke gjort...

Jeg er som sagt egentlig veldig avslappet, og tenker at folk får jo barn i land uten alle disse forhåndsreglene etc.. Men så begynner man jo å tenke litt likevel.. nærmer seg UL, og i går var jeg jo smart nok til å lese om alle sykehustabber, og alt som kan gå galt.. Da tenker man jo også: "Tenk om JEG har greid å skade ungen nå?"

Setter pris på svar!

Fortsetter under...

så godt å høre dere..

jeg har nå PIIIIIINT meg gjennom en dag uten nesespray. Stoppet alle mulige steder for å snyte meg. Kommer ikke mye, og det er like tett hele veien etterpå...

Kommer noen små minutter innimellom der det kjennes litt åpnere ut... men dette er noe dritt... :( Må nok til natta ihvertfall...

vet jo at det pleier å gå over, og at det går fortere jo flinkere jeg er å snyte meg HELE tiden.. men den siste uka har det gått i en bankanes med jobb fra morgen til kveld, og ikke med mulighet til å snyte meg så mye... blitt noen doser da..

Men da trenger jeg ihvertfall ike tro at jeg har ødelagt noe viktig? Den med menthol så det virkelig ikke ut som om det var bra å bruke...

Det med den gulvvasken da.. bare slappe av der også?

HI

Du kan bruke Otrivin når du er gravid, men ikke lengre enn syv dager sammenhengende. Det fikk jeg vite av legen min da jeg fikk bihulebet. da jeg gikk gravid i fjor.

Skjønner tankegangen din og jeg hadde mange slike tanker da jeg var gravid, men forsøk å riste dem av deg. Det høres ut som du er en fornuftig dame med hodet på rett plass så fortsett å vær den dama selv om du er gravid:-)

Jeg har brukt otrivin gjennom to fulle svangerskap. For meg var det ikke noe annet alternativ da jeg ikke fikk sove og ble helt utslitt uten. Legen sa det ikke var farlig for ungens del, men at det var altfor tøft for nesa mi. Han sa likevel at måtte jeg, så måtte jeg. Har gått helt fint:-) spør legen din om resept på nasonex kortisonspray, den kan gjøre nesa blir fin igjen.

Annonse

Jeg er vasker, de 4 første ukene jobbet jeg fulltid vasker. Bruker bare hanskene på doene, så ingen fare så lenge du ikke har puttet fingrene i munnen vil jeg tro.

Er i uke 36 her, og så vidt jeg vet ingen ting galt med ungen og jeg har ei aktiv lita tøtta i magen :)

Ville bare tipse deg om Tigebalsam. Den finnes på en liten glasskrukke du får kjøpt på helsekost eller apotek. (Litt usikker hvos jeg kjøpte den, men spør der.)

Ta littpå fingeren og smør på under nesa eller rett innenfor i selve nesa. Klarner opp veldig tette neser, og jeg tror den er helt ufarlig å bruke.

God bedring! :-)

Jeg har brukt ørten flasker otrivin dette svangerskapet... Og forrige svangerskap også! Jeg blir helt tett og får veldig hodepine hvis ikke.

I pakningsvedlegget står det at ved normal dosering er det ikke farlig for fosteret. Av og til tar jeg til og med dobbel dose.. Skal gå greit med avvenning etter fødsel. HAr klart det før:))

Brukte også otrivin og zymelin(skal vist være bedre for gravide) gjennom hele sv.skapet og det gikk helt fint, trengte den ikke mer enn 1 uke etter fødsel. tok også mentol noen sjelden gang uten å vite at det var farlig uff

Tusen takk for svar folkens. Mange gode tips her. Får prøve dem. Jeg husker jo tigerbalsam når du nevner det.. var ganske intenst det ;)

Da skal jeg slappe av med litt bedre samvittighet.. Ble jo usikker på hva "kan nyttes litt i terapautisk bruk" eller hva det sto.. hihihi

God helg alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...