Gå til innhold

dere som har blitt gravide igjen,i permisjonstiden...hvordan blir det med fødselspenger?

Anbefalte innlegg

Vi planlegger å starte på barn nummer 3,når 2.mann er 6-8mnd. Da blir jeg jo gravid i permisjonstiden. Vil da være 4-5mnd på vei når jeg skal ut i jobb igjen, og sannsynligvis ikke i stand til å jobbe fullt. (hatt voldsom bekkenløsning i de andre to sv.skapene)

Men hvordan blir utbetalingen da?

Hvis jeg kun klarer å jobbe 50%, så regner de ut i fra det eller? man må jo egentlig være i jobb de siste 6mnd før man går ut i permisjon..

mister jeg retten til fødselspanger da, siden jeg blir gravid mens jeg ER i permisjon???

Fortsetter under...

Permisjonspengene gjelder som grunnlag for ny permisjon, om du blir sykemeldt f.eks 50% når du skal ut i jobb vil du få sykepenger på grunnlag av hva du har utbetalt i foreldrepenger i tillegg til de pengene du tjener på jobb. Begge deler er grunnlag for ny permisjon så det skulle ikke by på noen problemer for deg.

Jeg ble gravid måneden før jeg begynte i jobb igjen, så jeg rakk jobbe litt før jeg ble 50% sykemeldt. Det lønner seg veldig, for da får du med deg evt lønnshopp før du sykemeldes...

du sier du rakk å jobbe litt..men hvis du vanligvis jobber i 100%,men kanskje bare orker å jobbe i 70%, så vil det vel ikke lønne seg..?Da blir jo grunnlaget 30%lavere...

Nå tenker jeg hvis man jobber som vikar f.eks...og ikke på en måte kan bli sykmeldt fra en 100%stilling..men bare må jobbe det man orker

Hei

Jeg fik mine veldig tett.. Rett over året bare. Det året jeg var i permisjon telte som grunnlag for oppsparing av perm. penger.

Hos oss fikk jeg overta mannens 4 uker (som det var den gangen, grunnet helsen hans).. derfor gikk jeg direkte fra ene perm til andre. (Det var jeg veldig glad for at gikk an, for jeg fikk litt angst da jeg fant ut at jeg var gravid igjen.. og ikke visste om vi måtte selge hus etc)

Om du har full stilling, ville jeg begynt i den igjen, og så heller bli sykemeldt. Du trenger jo ikke bli skadelidende dersom du plages med bekkenløsning, noe du ikke kan noe for. Dette mener jeg, og jeg er VELDIG imot alle som prøver å snyte seg til ting de ikke har rett på. Men får man reelle helseproblemer, så har vi ordninger som skal hjelpe oss i forhold til det. Verre med dem som lyger på seg bekkenplager for å få sykepenger når det egentlig ikke er mulighet til forelngelse på jobb e.l... men de sliter i andre enden uansett, for de taper pensjon, ansennietet + + uansett..

Lykke til!

Annonse

ha ha...synes du virkelig det?

Det er vel ikke verdens undergang å ha bekkenløsning. og det varer ikke evig. Og premien i den andre enden overskygger alle smertene man måtte ha gjennom svangerskapet

Om du holder deg "på bena" helt til permisjonen din er over trenger du ikke jobbe mer enn 1 dag før du blir sykemeldt for å ha rett på din nye lønn (med lønnsøkning, ansenitetshopp osv) som sykepengegrunnlag.

Så prøv å unngå sykemelding frem til du er i jobb, begynn jobbe full tid og bli sykemeldt. Da får du best mulig grunnlag for neste permisjon.

Om du jobber f.eks 1 uke og så blir 30% sykemeldt må arbeidsgiver sende inn lønnsopplysningene dine til nav og de gjelder som grunnlag for sykepenger (og ikke svangerskapspengene som du hadde for bare en uke siden).

Må være litt smart vet du, de oppfordrer til å føde mange barn i dette landet, de trenger at vi befolker og skaffer fremtidig arbeidskraft for å finansiere eldrebølgen, så ta med god samvittighet de rettighetene du har krav på. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...