Gå til innhold

Kan arbeidsgiver gjøre det på denne måten? Ang. feriepenger.

Anbefalte innlegg

Siden mannen startet i den jobben han har nå har måten feriepengene har blitt utbetalt variert hvert år. Derfor ringte han løningskontoret for å høre hvilken lønns utbetaling feriepengene kom på i år.

Tidligere har han fått feriepengene ETTER at han har hatt feriedager, han skriver timer og har lønn hver 14. dag. Så feriepengene kom spredt utover året alt ettersom når han tok ut feriedager.

Nå i år skal de gjøre det på denne måten:

På lønningen i slutten av juni mnd får de HALVPARTEN av feriepengene utbetalt, resten kommer på lønningene etter at han har tatt ut ferie, fordelt ut over året. Likevel fikk han IKKE feriepenger for de dagene han hadde ferie i påsken, så den lønningen ble jo mindre enn vanlig siden han hadde tre feriedager han ikke fikk lønn for og feriepengene ikke skulle komme før senere. Da begrunnet de det med at feriepengene skulle komme til sommeren.

Syns det virker som ett ekstremt rotetet system og skjønner ikke at de kan gjøre det på den måten? De selv sier at det er endringer i ferie loven som gjør at de må gjøre det på denne måten? Skjønner ikke det heller da vi får alt av feriepenger utbetalt i juni. . . og jeg jobber i staten.

Da må de jo dele den resterende feriepenge summen på de 22 dagene min mann har tilgode (siden han har brukt tre allerede) og så utbetale dem når han tar ferie...(da kommer pengene på konto rundt 14 dager etter endt ferie).

bare jeg som syns det er rotete?

Fortsetter under...

Det hørtes usannsynlig rotete ut!

Vet at man som arbeidstaker har rett til å be om at feriepengene utbetales når man har ferie (f.eks. om våren), men at normen rundt omkring er at alle får alt av feriepenger utbetalt i juni.

Jeg hadde blitt svett av et sånt opplegg og veldig usikker på om jeg fikk alt jeg hadde krav på.

Hva slags endringer i ferieloven forresten? Ikke hørt noe om det...

Godt det ikke bare er meg som syns det er rotete :-)

Ja, jeg og blir litt svett av hele opplegget, er jeg som stort sett styrer økonomien her i huset og liker å ha alt på stell ;-) Må jo sette meg ned og fin regne på hvor mye utbetalingene vil utgjøre når han tar ut ferie (uavhenging av om det er 1 feriedag eller tre uker sammenhengende og måndene før juni blir det jo direkte minus om han tar ut ferie) skal jo penger over til regningskontoen også som vanlig.

Vet heller ikke hvilke endringer det er...

Dette syns jeg hørtes VELDIG rotete ut!! Hvordan kan de i det hele tatt ha et system i dette med flere arbeidstagere og utbetalinger av feriepengere flere ganger?

Jeg har jobbet i flere bedrifter, og det som jeg tror er mest vanlig er at man enten får utbetalt feriepengene i juni, uavhengig av når man har ferie, eller at man får utbetalt feriepenger den måneden man har ferie.

Jeg har flere ganger tatt et par feriedager i påsken, men har ikke fått noen feriepenger da. Stort sett alltid fått dem i juni, fordi jeg har begynt ferie da.

Her har du ferieloven: http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-003.html#11

I §11 så står det at feriepengene skal utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien, men arbeidstager kan kreve at feriepengene skal utbetales 1 uke før ferien.

Det virker jo som det er ganske fritt til bedriftene å lage sitt eget system på dette da, men jeg syns det høres veldig innviklet ut det du beskriver.

Gjest ronja røverdatter

Nei, bedriften kan ikke gjøre det på den måten dersom ikke dette er i følge en avtale som er gjort mellom bedriften og de ansatte.

Det er bare fire lovlige måter å utbetale feriepenger på:

1. Feriepenger utbetales på siste lønn før ferien skal taes, og da utbetales feriepenger for like mange dager som man har ferie. Bedriften kan da selvfølgelig trekke for ferien med det samme.

2. Arbeidstaker kan kreve å få feriepengene utbetalt en uke før ferien skal taes. Da snakker vi også om feriepenger tilsvarende antall feriedager som skal taes.

3. Feriepenger utbetales etter avtale mellom bedriften og de ansatte. Dette er ganske vanlig, og det vanlige da er å trekke for all ferien og utbetale feriepengene samtidig. Dette gjøres vanligvis i mai eller juni. Men som sagt, her kan det gjøres interne avtaler.

4. Opparbeidede feriepenger utbetales på siste lønn dersom man slutter i firmaet, dersom man ikke avtaler noe annet.

Det hørtes ut som et utrolig rotete opplegg som bedriften holder på meg. Jeg ville ikke ha gått med på det om jeg var ansatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...