Gå til innhold

Hvor gamle syns du ungene må være før de er alene i et døgn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Alene?

Altså det kommer an på ungen.

Rettere sagt tenåringen! :)

Og jeg ville uansett ha alliert meg med noen, en nabo eller annen bekjent i nærheten, slik at det ville vært en voksen kontaktperson der, hvis barnet mitt skulle trenge det.

Jeg fikk lov fra jeg var 14, resten av familien reiste på helgetur som jeg ikke kunne være med på pga korvirksomhet som jeg skulle delta på.

Men, jeg var en ansvarsbevisst tenåring. Og min ett år eldre bror fikk ikke lov til tilsvarende før han var over 16.

Jeg var alene hjemme fra jeg var 12-13 år gammel og det gikk da helt fint. Vi bodde avsides til men om det var noe så var det alltid en onkel eller en tante jeg kunne ringe til;) Mulig at noen av dere bimmere ville ringt barnevernet, men jeg lærte meg tidlig og ta ansvar og jeg fikk ikke sjokk da jeg flyttet for meg selv som 17 åring (begynnte på videregående i en annen by). Men hadde et par overbeskyttede venninner som taklet overgangen med og klare seg selv svært dårlig, nettopp pga av at de hele livet ble skjermet fra "live".

La barna være alene noen timer nå og da og se hvordan de takler det..

Annonse

Med mulighet for å kontakte en nær nabo eller lignende syns jeg kanskje ungene kan være alene fra ca 13 år, om de virkelig vil det selv! Forutsatt da at man bor i et trygt miljø, og barnet er rimelig ansvarsbevisst.

Fra 16 år så burde vel de fleste klare å være alene.

Jeg flyttet hjemmefra som 16åring, men hadde aldri vært alene en natt før det men det var fordi det var aldri en aktuell situasjon.

Tror de fleste barn over 13 år takler det fint, men da må virkelig barnet ville det selv, ikke fordi det "må".

Kommer vel an på hvor man bor, og hvordan ungen er!

Vi var 3 jenter som var på påsketur på setra vår den vinteren vi var 13-14 år! 4 døgn, 1 mil fra nærmeste bebyggelse, og ikke mobildekning (ikke at noen av oss hadde mobil heller da :P ), ikke strøm, så varmen fikk vi fra vedovnen, lys fra stearinlys og maten lagde vi på gass! Det gikk bra!

Min 10 åring kan fint være hjemme alene noen timer, men vi foreldre i dag er nok en del mer engstelige av oss enn generasjonen før oss! ;) Han har planer om å sove ute i skogen alene denne sommeren, og det kommer jeg ikke til å nekte. Betryggende at han har med mobil da...

Fra jeg var i 10 årsalderen dro jeg alene på skogen i opptil en helg. Det var ikke noe problem, da jeg var 13 reiste jeg alene til Finland (tog til Oslo, nytt tog til Stocholm, banen der til ferja og båten over på natta uten lugar.).Det var også helt uproblemtisk. Søsteren min derimot har bastandig vært mer redd for å være alene. Hun ville ikke det før hun var ca 15. Det kommer helt ann på barnet og omgivelsene når det er greit, men jeg synes man i hvertfal bør begynne å øve ungene på å klare seg selv, ta egne besluttninger ol fra de er i 8-10 årsalderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...