Gå til innhold

Til alle som røyker (og har småbarn) !!

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere det for å unngå at barnet tar skade av det?

Har dere fått noen tips?

Jeg har sluttet å røyke, men etter 1 år sliter jeg fortsatt psykisk med det og vil kunne ta en røyk i ny og ne for å dempe det.

Hvordan gjøre dette så riktig som mulig ift dattern min i såfall??

eller noen bra argumenter for at jeg absolutt ikke burde gjøre dette??

Ps. Kreft er ikke vits å komme med som argument.

Fortsetter under...

Jeg sluttet også å røyke for et års tid siden og har av og til veeeeldig lyst på røyk. Det som stopper meg er;

- Barna mine. De ville blitt kjempelei seg hvis jeg begynner igjen.

- Lukten. Røyk lukter dritt og jeg vil ikke lukte dritt!

- Det er dyrt.

- Vil ikke la avhengigheten styre livet mitt igjen. For sånn er det når man røyker, røyken bestemmer ALT.

- Dessuten kjenner jeg ingen røykere lenger, alle har sluttet. Og det beste med å røyke var det sosiale.

Konklusjonen er; La være!

- Røyk ute

- Ta på deg en jakke, som du tar av deg når du er sammen med henne

- Pass på å ikke få røyk i håret

- Vask og sprit hendene

Det beste argumentet jeg kan tenke meg,

er at du er faktisk din datters største forbilde.

Vet ikke hvor gammel hun er, men uansett vil det lukte av deg, og vil du at røyk lukt skal være det hun forbinder med omsorg, kjærlighet og trygghet?

Jeg er ikke helt nazi, pleier å røyke på fest eller hvis jeg er i en sosial setting hvor jeg føler røyken har stor plass. Men dettew er jo tanker som streifer meg etterhvert som barna blir større.

Annonse

Selvfølgelig er dattern min godt nok grunnlag, det var jo derfor jeg sluttet som gravid. Men tar hun skade av det dersom jeg røyker nå?

Og ikke røyker med vogna eller henne i nærheten.

F.eks når hun sover?

Hvorfor jeg vil røyke igjen? Fordi jeg synes det er godt. Det gir meg 5 minutter egentid. Det er sosialt når jeg er med venner som røyker.

Men jeg tar gjerne imot argumenter mot det, eller tips dersom man skal.

For det første: min mamma har røkt i oppveksten vår, og jeg må bare si at jeg ikke forbinder røyklukten med omsorg og kjærlighet for den del.

hvis du skal røyke og har barn, så vil jeg anbefale deg at du røyker ute av synet for barna, altså på kvelden når de har lagt seg, eller på dagen når de er i barnehagen, i sosiale sammenhenger med venner uten barn. når barna er mellom 2 og 6 år, automatiserer de mønstre om hvordan man skal være og te seg, det de ser da er at voksne røyker, derfor vil de automatisere dette. og når de da kommer i en alder hvor de føler seg voksen, hva gjør de da? jo, de begynner å røyke, det er jo det de har lært at voksne gjør.

jeg synes ikke det er ille av deg og ville røyke, (jeg kommer nok til å ta en røyk i blandt med venner og på fest etter graviditeten)

Vi røyker ute og ikke i nærheten av barna.. og ellers er det jo ting som de andre sier her.. at du kan vaske hendene, bruke en "røykejakke" osv.

Når det er sagt så er jeg misunnelig på alle som har klart å slutte.. skulle gjerne gjort det selv ;) (har planer om det en gang, må bare finne motivasjonen.)

Værste for meg er hvor dyrt det er og ja, at man stinker.. Noe man ikke kjenner selv når man nettopp har røyka, men som man lett kjenner på andre om man har gått noen timer uten :P

Hvis du tar en røyk ute, etter at datteren din har lagt seg, og så, for å være heeeeeeelt på den sikre siden tar deg en dusj, legger "røykeklærne" til vask og pusser tenna dine - hvordan i all verden skal dattera di ta skade av det?

Jeg slutta å røyke for 5 år siden, men det hender jeg tar meg en røyk en sjelden gang i forbindelse med at jeg slapper av med et glass vin eller noe. Dette kan sønnen min umulig vite eller kjenne. Og OM han skulle komme over meg en gang jeg røkte, eller skulle kjenne røyklukt av klærne mine, så er jeg sikker på at det ikke vil være superdramatisk for ham. Han er da ikke et lite persilleblad.

Det morsomme er jo at dere tror at en røykejakke og å pusse tennene dekker over lukten av at dere har røykt, men DET stemmer altså ikke. Det settet ser UANSETT i hud og hår, hilsen ei som jobber med to som røyker "tildekket" ;) Synes faktisk lukten av røyk + tyggis etterpå er helt jævlig, greier ikke tyggis etter jeg begynte å jobbe med disse.

Er først og fremst ikke lukten jeg tenker på når det kommer til røyke-jakke og å ikke få det i håret. Men at det sitter tobakk i klærne etter du har røyka. Og det er ikke vits i å sitte med barnet på fanget i innrøyka klær.

Annonse

Det blir for dumt å gi deg tips om hvordan røyke på en "bra" måte. Hehe,her snakker vi om selvbedrag på høyt nivå. Tror du virkelig røyken hjelper for noe som helst? Det er litt som å pisse i buksa for å holde seg varm.

Jeg har selv vært røyker og vet hva røykesug er. Jeg var aldri så dum at jeg trodde røyken gjorde noe positivt for meg da. Men uansett så kan jeg trøste deg med at suget og tanken på røyk mest sannsynlig vil avta med tiden. Det er f.eks ca 5år siden jeg sluttet og det kan gå måneder mellom hver gang jeg tenker på røyk. Nå gjør jeg det siden jeg ble minnet på det. Har veldig lyst på,men vet at det er uaktuelt og dessuten at suget forsvinner om noen minutter. Tar meg av og til en sigar ved spesielle anledninger.

12:25, jeg "smugrøyker" for to kollegaer på jobben som virkelig HATER røyk. Jeg skal LOVE deg at jeg hadde fått høre det dersom de hadde luktet røyk av meg. Hun ene har selv sagt at hun kommer til å fike til meg dersom hun kjenner røyklukt av meg.

De har ikke sagt noe enda, så JO, det går an å dekke over røyklukten.

Jeg er enig og uenig med det her. Jeg besøkte ro med barn som røyker(1.gang jeg er med mødre som røyker) og var nysgjerrig på hvordan de gjorde det. Og må få si at forskjellen var helt utrolig stor faktisk.

nr 1. røyket etter mating for å gi minst mulig i melka

vasket og spritet hender etterpå for å ikke få giftstoffene på mini

pusset tenner etterpå

Aldri rundt barnet og heller ikke rundt vognen

nr2. dampa når som helst, hvor som helst. Hadde masse venner på besøk inne å røyke mens nyfødt mini lå i samme rom.

vasker ikke hender eller forsøker å dekke over det på noe vis. sier ungen som har astma, allergier og hadde kolikk ikke har tatt skade av det..

jo.. det finnes bedre måter å røyke på.

Jeg "smugrøyker" for barnet mitt på 18 mnd.

Dvs, jeg røyker på jobb, og jeg røyker etter at han har lagt seg eller når han sover.

Bruker alltid engangshanske når jeg røyker, og da lukter det ikke røyk.

Og pusser tennene eller tar tyggis etter at jeg har røyka. Jeg vet at det ikke lukter røyk av meg, for da hadde min fanatiske ikke-røyker mor kjent det. Og hun vet heller ikke at jeg tar en røyk i ny og ne.

Så det går helt fint om du ikke må ta en røyk hver time!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...