Gå til innhold

Brudd på taushetsplikt - barnehage

Anbefalte innlegg

Jeg er helt fortvilet, og veldig forvirra. eg håper mange av dere tar dere tid til å svare.

Jeg har en veninne, eller mer en bekjent, som jobber i barnehagen til jenta mi. I går møtte jeg henne, og da hisset hun seg noe voldsomt og sa at hun hadde søkt på ny jobb. Hun anbefalte meg å ta jenta mi ut av bhg, fordi det det var så alvorlig dårlige tilstander der. Hun fortalte om flere episoder der ansatte har oppført seg aldeles uproffesjonellt. Hun brukte ord som "tvangsforing" og "mishandling". jeg sa hun måtte si i fra til kommunen om dette, men det ville hun ikke. Vi er jo kjempefornøyd med bhg, og det virker som om jenta vår gleder seg til å gå dit hver gang hun er der. Har vi hatt problemer med bhg så har vi blit møtt med forståelse, og våre ønsker er blitt tatt på alvor.

Jeg føler ikke at det som min veninne sier er sant. Jeg kjenner henne godt nok til å vite at hun har en tendens til å overdrive. Dessuten kjenner jeg mange av dem som jobber i bhg. Det er oppbegående voksne damer som aldri ville akseptert at slike ting forekom.

Nå føler jeg uansett at jeg må gå til leder i bhg for å ta opp dette. Om min "veninne" lyver eller ikke, så er jo dette et klart brudd på taushetsplikten. Hun er tobarnsmor, og derfor syns jeg det er skremmende at jeg faktisk kan sende en gravid tobarnsmor i fengsel, om jeg sier noe til bhg, og de velger å anmelde henne for brudd på taushetsplikt. Kan jeg si i fra om hva min veninne har fortalt meg men si at jeg vil være anonym, for å ikke lage noe styr mellom meg og min "veninne".

Men det irriterer meg at denne dama kommer innom i døra for å skremme meg med den slags info, når hun selv ikke har tenkt å gjøre noe med det.

Noen som har erfaring med brudd på taushetsplikten? Eller lignende situasjoner? Vil du dele dine tanker, meninger eller erfaringer?

Fortsetter under...

Hæ? Det er vel ikke de ansatte som skal beskyttes av taushetsplikt? På hvilken måte har hun taushetsplikt overfor sjefen? Sjefen vil riktignok ikke like at hun varsler på denne måten, men hun har jo tenkt å slutte.

Det er foreldrene og barna som skal beskyttes av taushetsplikt, og her har hun ikke røpet noe av hva de heter, gjør eller sier.

Hun har vel brutt taushetsplikten, siden hun brukte navn på både voksne og barn. Og gi meg info om den dårlige tilstanden i bhg er vel heller ikke noe som hun har lov å fortelle meg?

Uansett er vil jeg si det var veldig uproffesjonellt å av henne som ansatt å komme å gi meg denne infoen, når hun egentlig burde gå til kommunen eller til bhg-styrer med det.

Jeg føler uansett at jeg må ta dette opp med styrer. Tenk om det er noe i det hun sier? Jeg kan jo ikke la dette gå hus forbi..

Annonse

Uproft absolutt, men hun kom vel til deg som en venninde ikke for å gjøre deg redd?

kommer ikke du til henne med dine frustrasjoner?

hadde det vert min venninde så hadde ikke jeg anmeldt henne.

men hun brøt ikke taushetenplikten når hun "baksnakket" en annen ansatt.

men tror ikke det er populært at hun snakker negativt om bhg, selv om hun skal slutte.

så lenge hun ikke oppgir sensetiv opplysninger om barna og deres foreldre såvil jeg si at taushetsplikten ikke er brudt.

det er mange gråsover and tauhetsplikten.

Tusen takk for svar damer! Dette er til god hjelp.

Vi er ikke nære venner. Så jeg syns ikke det er naturlig at hun skal gi meg denne form for opplysning.

Selv om jeg tror at det hun sier ikke er sant, vil jeg ta det opp med styrer, for å få det bekreftet. For jeg kjenner jo at jeg blir engstelig.

Uansett så vet jeg at hun går rundt og forteller slikt til andre enn meg, og det vil vere veldig negativt for bhg.

Om hun ikke har brutt taushetsplikten så ville det vert en stor fordel. For jeg vil ikke sende henne i fengsel. Men mine intensjoner er kanskje at styrer tar en samtale med henne. Eller at bhg ordner opp i eventuelle feil i deres opplegg.

Nok en gang, tusen takk

Hvis hun har angitt episoder som omhandler barna og deres familie har hun brutt taushetsplikten, men om hun angir ansatte i barnehagen for deres dårlige arbeidsmoral har hun nok ikke gjort det. men hun har jo gått bak ryggen deres noe som vitner om dårlig moral selv. hun har ikke lov til å snakke om barn ved navn. det er helt klart uproffesjonelt og komme til deg med dette, når hun egentlig skulle tatt opp dette med kommunen, eller i værste fall anmeldt barnehagen om det er så ille at de driver mishandling av barna der nede. det er også rimelig feigt av henne å sitte å spytte ut om dette til deg og ikke gå til styrer eller si fra om at slike handlinger ikke hører hjemme i en barnehage.!

Hvis hun har en slik oppfatning av barnehagen har hun lov til å kringkaste den. Hun vet mye mer om barnehagen enn det du gjør, du bare henter og bringer og det er det.

Jeg kan forstå at ansatte i barnehage kan være fristet til å tvangsfore. De har jo så mye opplegg nå for tida som de skal ut på, og planer de må følge.

Da kan det lett være at de ser rødt når noen barn nekter å spise. Det blir for mye stress å gi dette barnet mat senere. Men det nærmer seg jo barnemishandling.

Hvis din bekjente søker jobb på ny barnehage i distriktet, kan det være uheldig at hun blir kjent som en "varsler" og opprører i sin gamle jobb.

Det er redeligst at du gir henne beskjed før du går til styrer og sier fra, slik at hun ikke plutselig får en rasende telefon fra styrer uten å ane noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...