Gå til innhold

Dagpenger: Lurer på om det kan ha vært feilberegna sist jeg mottok dagpenger.

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått første fulle utbetaling som utgjør ca 250 kr mer (pr to uker) enn sist jeg var arbeidsledig for nesten tre år siden. Grunnlaget er mye bedre nå, så jeg lurer på om det kan være feil i en av beregningene. Hvis det er forrige gang det ble beregna feil må jeg vel betale tilbake masse penger. Tør jo ikke å få sjekka det opp da, for jeg har ikke råd til det.

Noen som vet hvordan det beregnes sånn at jeg kan prøve å regne ut selv?

Fortsetter under...

Takk for svar. Har vært og sett der, men der står det: Dagpenger tilvarer i gjennomsnitt 62,4 prosent av tidligere inntekt før skatt. Det står ikke noe om hvordan det beregnes, derfor lurer jeg på om det er noen som "kan regnestykket". Siden det står i gjennomsnitt ble jeg så usikker.

HI

Det står også på samme side:

Dagpengenes størrelse beregnes ut i fra ditt dagpengegrunnlag. Dagpengegrunnlaget består av arbeidsinntekt og eventuelle folketrygdytelser du fikk utbetalt i siste kalenderår (fjor) eller i gjennomsnitt for de 3 siste årene før du fremmet krav om dagpenger.

Skjønner ikke hvordan de skal kunne beregne feil. Men du bør kontakte de om du lurer på om du får for mye. De finner det ut uansett, og da er det vel bedre å være tidlig ute.

Men som sagt, det er svært skjelden de regner feil på DP

Annonse

Har du info om hvordan grunnlaget ble beregnet sist gang og nå?

Har du hatt en godt betalt jobb i mellomtiden?

Om du nå har fått beregnet fra det siste året så har du jo et høyt grunnlag om du har vært i arbeid det siste året?

Om du da fikk beregnet grunnlag på gjennomsnitt av de siste tre år sist gang?

Sist gang ble gjennomsnitt av tre siste års inntekt brukt, mens siste års inntekt ble brukt denne gangen. Tror nok grunnlaget sist er beregnet feil når jeg regner ut at det er 38000 kr mer enn gjennomsnittet av de tre siste års inntekt. Det nye grunnlaget er 4200 kr mer enn registrert inntekt for fjoråret. Blir forvirra når grunnlaget er litt høyere enn selve inntekten.

Tanken på at nav hadde feilberegna slo meg ikke før jeg fikk nesten samme utbetaling denne gangen. Inntekten er nesten økt med 40000 siden første periode med dagpenger.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...