Gå til innhold

Jenta mi på 8 mnd har ikke hatt avføring på 3 dager. What to do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi spiser nå 2 grøt måltider+ litt smak av middag og frukt(ammer ellers på dagen/natten). Hun har pluttselig blitt hard i magen(aldri vært det tidligere). Har kommet ett par bittesmå klumper,men det er det.

Jeg har prøvd å gi henne sviskesaft uten hell. Men mulig jeg har gitt for lite,så får prøve med sviskepure i morgen.

Noen som har erfaring med dette? Og har dere noen tips? Når bør jeg evnt oppsøke noen om det ikke skjer noe snart?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oppsøke noen?

Er hun hard i magen fungerer sviskemos, druer, blåbærsaft eller aprikos.

Ta massasje på henne så får du i gang systemet. Løfte beina opp mot magen, legg hun på siden og press ene beinet opp mot magen. Få litt bevegelse i tarmene rett og slett. :)

Skrevet

Et glass sviskemos blandet i grøten pleier å gjøre susen her ihvertfall, og hvis hun virkelig blir forstoppet er du ikke i tvil lenger- da hyler de og spenner seg og har det ikke noe godt! Men det skal gjerne litt til altså!

Skrevet

Når snuppa mi var like liten, så hjalp det ikke med sviskersaft, eller et halvt glass med sviskemos, men det måtte et helt glass til for å gjøre susen.. men den gjorde jobben sin til gangs for å si det slik ;):P

Skrevet

hei anbefaler hjemmelaget sviskepure av økologiske svisker, feks de fra Urtekram. Da får du en kjempegod pure uten fyllstoffer, bare ren sviske-bombe :D

Bare dekk sviskene med vann og kok under lokk til de er møre, ca 5 min og mos i blender, miks med kokevann for ønsket konsistens og frys i små porsjoner. Mni elsker det og jeg pleier og skrape bollen selv etterpå :D

Skrevet

Har prøvd med sviske på glass og det ser ikke ut til å hjelpe enda.

Costamummy: det hørtes ut som n lur ide! Skal Løpe på butikken nå snart og lage egen;) Takk for supert tips:)

Skrevet

Heia!

Ser du har fått gode tips allerede, og her kommer et til;)

Har samme problemet av og til, og hun ammes som din.

Pleier rett og slett og ha en teskje malt i grøten, og gi en flaske mme for å få i babyen mer væske når det er en stund siden bajsing.. Dette er som regel det som skal til bare.

Lykke til!

Skrevet

Her fungerer ikke sviskesaft, malt derimot, som hun over her sier, funker som bare det. Når det har gått så lang tid siden siste bajs (hehe), kan du gi henne 1 teskje uten å blande i noe, det funker som krutt på snuppa mi =) Gjerne før et måltid =))

Skrevet

Det beste for å motvirke forstoppelse over tid er jo å drikke nok vann/ væske, og akkurat der tror jeg mye av problemet ligger her i gården ihvertfall... Snuppa er ikke like interessert i puppen på dagtid lenger, og er dessuten ikke så altfor glad i vann, så det blir ikke de helt store mengdene væske der heller... Så derfor blir det mye sviske hehe, et helt glass om dagen ca. Er det veldig akutt, kan f.eks lactulose være lurt, det setter fart på sakene kan jeg skrive under på;) (vi har en lactuloseblanding som heter Betulac og fås kjøpt på apoteket)

Skrevet

Her i huset fungerer det å gi blåbær! Tror det er småfolk som har blåbær på glass til disse små? Lillerusken får ikke så god effekt av svisker (det har nok noe med at hun ikke liker det spesielt godt og det er vanskelig å få i henne), mens blåbær er nammenam. Det pleier ikke å gå mange timer fra inntak og til det ligger en blå overraskelse til mamma i bleia :)

Skrevet

Vi har brukt mye svisker fra urtekram. De anbefales! Jeg har lagt tre stk i vann over natta, brukt vannet i grøten til lunsj og da er avismakt så myke at jeg bare bruker en skje og gir vesla ren sviske! Veldig enkelt!

Ellers fungerer pære og Kiwi mot hard mage. Blåbær har vi brukt mot løs mage, men mulig det funker begge veier.

Nå er vesla 10 måneder så nå gir jeg ho litt biola når hun ikke bæsjer.

Forresten, har også pleid å gi sviske i fruktnettet og det koser hun seg veldig med! En som har ligget litt i vann så er den god å suge på.

Skrevet

Blåbærpure fra småfolk funker her i gården også. Småtten kunne gå i dagesvis uten avføring og var tydelig plaget. Prøvde svisker i ulike varianter, hverken saften eller mosen gjorde susen. Malt gjorde ikke noe særlig for han heller.

Nå får han et halvt glass blåbærmos til grøten hver kveld, og endelig har han daglig (og svart :P) avføring! yey! :))

Løye forresten, hvordan promping, raping og bæsjing er det som gjør oss mammaer med babyer mest lykkelig om dagen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...